سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آن حال خوش و یک پرسش

  • کد خبر: ۱۲۹۵۷۷
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
آن حال خوش و یک پرسش
در آن صبح دل انگیز و زیبای پاییزی پارک، باورم شد که این بیت نظیری نیشابوری چندان هم دور از واقعیت نیست.

بیتی دارد نظیری نیشابوری که می‌گوید:

در پیری از هزار جوان زنده دل تریم
صد نوبهار رشک برد بر خزان ما

در آن صبح دل انگیز و زیبای پاییزی پارک، باورم شد که این بیت نظیری نیشابوری چندان هم دور از واقعیت نیست. آن خانم گرچه شاید ۷۰سال کم وبیش سن داشت، به دل از هزار جوان زنده‌تر بود و در آن صبح پاییزی و برگ ریزانی که سنگ فرش خیابان‌ها و چمن‌ها را پوشانده بود، صد نوبهار، رشک می‌برد به زنده دلی او. آن خانم به گرمی رهگذران را درودی می‌گفت و صبح به خیری که نشان از شادمانگی جان او داشت.

اما آنچه مرا به نوشتن این «روایت روز» واداشت، دو نکته بود؛ یکی اینکه رهگذران حیرت کرده بودند وقتی می‌دیدند این خانم با چنین روحیه‌ای شادمانه برای کلاغ‌ها و گربه‌ها غذا آورده است و نزدیک به ۲۰ کلاغ و گربه بی هیچ واهمه‌ای آرام و سربه زیر گرد او جمع شده اند و صبحانه‌ای میل می‌کنند؛ صبحانه‌ای لذیذ و آماده؛ و نکته دیگر اینکه، جدای از حال خوش آن خانم و حس خیرخواهانه و شادمانه‌ای که داشت، آیا غذا دادن به پرندگان و حیوانات شهری، پسندیده است یا نه؟ ازطرفی کارشناسان محیط زیست این کار را درست نمی‌دانند و ازطرف دیگر، کسانی هم که به این کار عادت کرده اند، حاضر نیستند از آن دست بکشند.

به نظر می‌رسد برای غذا دادن به پرندگان باید دقت بیشتری بکنیم. بنا به گفته یک کارشناس تغذیه: «دانه‌ها و خرده غذایی که ما به پرنده‌ها می‌دهیم، کربوهیدرات است، درحالی که رژیم اصلی خیلی پرندگان را حشرات تشکیل می‌دهد. وقتی آن‌ها را به غذای ساده عادت دهیم، دیگر نمی‌روند عنکبوت و حشره صید کنند و ما غیرمستقیم باعث برهم زدن نظم اکوسیستم و افزایش جمعیت حشرات شد ه ایم.»

با این حال گویا کاری که فکر می‌کنیم فرهنگی مثبت است، مانند دادن پسماند‌ها یا ته مانده غذایمان به حیوانات، بدون اینکه بدانیم غذای آن‌ها چیست، نه تنها کمکی به طبیعت و حیوانات نمی‌کند، بلکه برپایه نظر دام پزشکان، می‌تواند به آن‌ها آسیب هم برساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->