پیش‌فروش ویژه محصولات سایپا از دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ + جدول و مشخصات خودرو آخرین آمار نرخ بیکاری در کشور اعلام شد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | پایین‌ترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان است؟ الگوی جدید مصرف آب ابلاغ شد | هر نفر در شبانه‌روز مجاز به مصرف چه میزان آب است؟ جلسه شورای عالی مسکن با دستورکار بررسی بسته ساماندهی بازار اجاره مسکن، فردا (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) برگزار می‌شود نگاه بازار سهام به مذاکرات عمان | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) تعداد داوطلبان کنکور سراسری از مرز یک میلیون نفر گذشت معدنکاران، بی‌جان در معدن | لزوم بازگشت گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران در مناقصات «آمایش سرزمین»؛ سند تشریفاتی اقتصاد ایران در صورت رفع کامل تحریم‌ها چگونه خواهد بود؟ | صاحبان صنایع خراسان رضوی پاسخ می‌دهند افت قیمت طلا در مشهد در آستانه مذاکرات مسقط (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | ریزش ۲.۵ میلیونی قیمت سکه + این خبر به‌روز‌رسانی می‌شود رشد ۲.۵ برابری نرخ گمرک ارز کالا‌های اساسی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | دلار و طلا ریزش کرد مردم جرئت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را ندارند | بازار‌های ریسک‌پذیر، جذاب‌تر از بازار مسکن ظرفیت‌های بخش معدن در خراسان رضوی برای تحقق شعار امسال | معدن، گنج پنهان سرمایه‌گذاری مشهد میزبان دو رویداد اقتصادی بین‌المللی تا ۳۸ روز دیگر | آغاز طرح ارزیابی عملکرد استانداری از ابتدای تیرماه ۱۴۰۴ توزیع مرغ بالاتر از ۹۰ هزار تومان گران‌فروشی است اولین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۴ با نماد «وپایا» دوشنبه، ۲۵ فروردین، وارد بورس می‌شود + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | موز کیلویی ۷۰ هزار تومان قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین بیت‌کوین را صعودی کرد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (شنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد | اوج گرفتن قیمت طلای جهانی خروج قطار سریع‌السیر مشهد تهران از ایستگاه کمبود اعتبار | تعیین تکلیف طرح به شورای ملی اقتصادی رسید رشد بار مصرفی شبکه برق کشور به ۸ درصد رسید انتقاد شدید کارگران به تثبیت حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی آیا خانوار‌هایی که یارانه نمی‌گیرند، می­‌توانند کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند؟ | پاسخ به سوالات پرتکرار درخصوص کالابرگ جهش ۶۲ دلاری قیمت طلای جهانی در یک روز (۲۲ فروردین ۱۴۰۴) گرانی قیمت کالا‌های اساسی برطرف می‌شود توزیع آب به جای بنزین در جایگاه سوخت خیابان دلاوران مشهد؛ از شایعه تا واقعیت طنین شعار «مرگ بر اسرائیل» از باب‌الجواد(ع) تا چهارراه شهدا | اعلام همبستگی مردم مشهد با ملت مظلوم فلسطین اختیار تغییر ساعت رسمی کشور به دولت باز می‌گردد | تغییر ساعت، مصرف برق را به اندازه یک نیروگاه اتمی کم می‌کند
سرخط خبرها

گارانتی‌های بی‌اعتبار | نمایندگی‌ها از تعویض روغن چقدر سود می‌برند؟

  • کد خبر: ۱۳۰۹۱۴
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
گارانتی‌های بی‌اعتبار | نمایندگی‌ها از تعویض روغن چقدر سود می‌برند؟
برخی نمایندگی‌های خودروسازان به ترفندهای جدیدی برای افزایش حاشیه سود خود روی آورده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، برخی نمایندگی‌های خودروسازان به ترفندهای جدیدی برای افزایش حاشیه سود خود روی آورده‌اند. گرچه گارانتی یک امتیاز برای مصرف‌کنندگان به حساب می‌آمد، اما این امر به اهرم فشاری برای برخی از نمایندگی‌ها تبدیل شده تا با استفاده از آن راه درآمد جدیدی برای خود ایجاد کنند. بدین ترتیب اگر مشتریان تعویض روغن موتور خودرو خود را بیرون از نمایندگی‌ها انجام دهند گارانتی آن‌ها باطل می‌شود. شاید تا اینجا این اقدام مثبت تلقی شود، اما داستان جایی است مشتریان پس از مراجعه متوجه می‌شوند که باید دو برابر قیمت تعویض روغن را بپردازند!

البته این اتفاق در تمام نمایندگی‌ها رخ نمی‌دهد و مشتریان برخی نمایندگی‌های شهرهای مختلف از مشاهده چنین ترفندی خبر داده‌اند. اما بی‌توجهی شرکت‌های اصلی به این ماجرا باعث بدنامی بیشتر نمایندگی‌ها شده است.

جبران عدم‌النفع دستوری با تعویض روغن!

به نظر می‌رسد خودروسازان که توان مقابله با قیمت‌گذاری دستوری را ندارند، گویا تصمیم گرفته‌اند عدم‌النفع خود را از جیب مشتریان جبران کنند.

شرایط متفاوت طرح‌های فروش خودروسازان دولتی و اختلاف قیمت این خودروها با بازار آزاد باعث شده که بسیاری از متقاضیان به این لاتاری دولتی روی بیاورند. شرکت‌های خودروسازی همواره مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند و می‌گویند با توجه به هزینه‌های تولید، فروش خودرو با چنین قیمت‌هایی برای آن‌ها به‌صرفه نیست.

اما به نظر می‌رسد خودروسازان این اختلاف فاحش قیمتی بین بازار و کارخانه را با راهکارهای دیگری جبران می‌کنند. جدای از هزینه پلاک‌گذاری و مالیات خودرو که در مرحله تحویل خودرو باید پرداخت، برندگان طرح‌های فروش خودرو، هزینه‌های دیگری متحمل می‌شوند.

تعویض روغن با قیمت بیش از دو برابر بازار آزاد یکی از این هزینه‌هاست که در برخی نمایندگی‌ها شاهد آن هستیم. برخی خدمات پس از فروش نیز با تعرفه‌های بالایی انجام می‌شود.  در همین زمینه خودروسازان سال گذشته مالیات جدیدی را تعریف کردند به نام مالیات سبز. درصد مالیات سبز به میزان تولید آلایندگی خودرو بستگی دارد که آن هم از جیب مشتری پرداخت می‌شود. در حالی که این جریمه‌ای بود که سازمان استاندارد برای خودروسازان در نظر گرفته بود.

گارانتی‌های بی‌اعتبار

در حالی مشتریان خودروسازان همچنان پس از خرید خودرو هزینه‌های سنگینی می‌پردازند که انتظار می‌رود با وجود گارانتی این خدمات رایگان ارائه شود. از سوی دیگر خودروسازان برای فروش همین گارانتی‌ها در ابتدا هزینه بالایی را از متقاضیان دریافت می‌کنند.

با این حال متقاضیان پس از تحویل خودرو باید اقدام به پرداخت هزینه گارانتی و سرویس اولیه کنند. هزینه‌ای که خودروساز در قبال وقوع هرگونه ایراد ناشی از کیفیت نامطلوب قطعات، تجهیزات یا فرآیند نامناسب ساخت محصول باید بپردازد.

یکی از شروطی که برای اخذ گارانتی ذکر می‌شود، تعمیر یا تعویض قطعات خودرو در نمایندگی‌های همان شرکت خودروساز مربوط است و در تعمیرگاه دیگری نباید این اقدام انجام شود. این شرط، خریداران خودرو را مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه بر سازمان می‌کند.

یکی از نمایندگی‌های مورد بررسی تجارت‌نیوز در ایلام است که برای تعویض روغن مبلغی حدود دو برابر هزینه اصلی تعویض روغن از مشتری می‌گیرد.

گفته می‌شود که این نمایندگی برای خدمات تعویض روغن از مشتری که گارانتی دارد، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. در صورتی که مالک خودرویی که گارانتی هم ندارد، این کار را با حدود ۷۰۰ هزار تومان هم می‌تواند انجام دهد.

نمایندگی‌ها از تعویض روغن چقدر سود می‌برند؟

مبلغ حداقل ۷۰۰ هزار تومانی سودی است که این نمایندگی‌ها از یک مشتری دریافت می‌کنند. اگر در بدترین حالت این نمایندگی ۱۰۰۰ مراجعه‌کننده فقط برای تعویض روغن موتور داشته باشد، سودی ۷۰۰ میلیون تومانی به جیب می‌زند.

حال اگر همین هزار مشتری بخواهند به طور متوسط، سه ماه یکبار به این نمایندگی مراجعه کنند و بخواهند روغن موتور خودرو خود را تعویض کند، با فرض ثابت بودن قیمت‌ها، نمایندگی‌های متخلف حدودا دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال سود می‌کنند.

البته در دیگر بخش‌های خدمات هم حاشیه سودی نصیب خودروسازان و نمایندگی‌ها می‌شود و به این مورد ختم نمی‌شود. با توجه به کیفیت خودروهای تولید داخل، مشتریان معمولاً به صورت متعدد در نمایندگی‌ها رفت و آمد دارند.

باید توجه داشت که مالکان خودروها، حتی در صورتی که بر این موضوع واقف باشند هم تن به پرداخت چنین هزینه‌ای می‌دهند. چراکه آن‌ها اگر به مرکز تعمیری به غیر از نمایندگی شرکت خودروسازی مربوط مراجعه کنند، گارانتی آنها باطل می‌شود.

حال مسئولان شرکت‌های خودروسازی هستند که باید پاسخگوی حاشیه سودهای میلیاردی باشند که در قبال ارائه خدمات جزئی از مردم می‌گیرند تا از سطح بی‌اعتمادی مردم به خودروسازان داخلی بکاهند.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->