پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

در استان خراسان رضوی، چند نفر بیکار داریم؟

  • کد خبر: ۱۳۰۹۷۱
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
در استان خراسان رضوی، چند نفر بیکار داریم؟
رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خراسان رضوی، اطلاعاتی از تعداد بیکاران استان خراسان رضوی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران جمعیت بیکار کشور و استان در فصل تابستان سال جاری به ترتیب ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۷ نفر و ۱۵۲ هزار و ۸۸۲ نفر است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۶۶ هزار و ۹۷ نفر و ۱۲ هزار و ۴۰۷ نفر کاهش داشته است، اما این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته برای کشور ۱۶۲ هزار و ۶۲۹ نفر کاهش و برای استان ۳۶۸۳ نفر افزایش یافته است.

رضا جمشیدی امروز اول آبان ماه همزمان با روز آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به آخرین وضعیت شاخص‌های اشتغال و بیکاری استان در فصل تابستان سال جاری اظهار کرد: براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران برگرفته از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در فصل تابستان سال جاری نرخ مشارکت اقتصادی کشور و استان در این فصل به ترتیب ۴۱ و ۴۲.۴ درصد است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۰.۱ و ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته در کشور ۱ دهم درصد کاهش و در استان ۲.۱ درصد افزایش یافته است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با بیان این که جمعیت فعال کشور و استان در این فصل به ترتیب ۲۶ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۱۷۰ نفر و ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار و۳۶۱ نفر بوده که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۱۳۴ هزار و ۹۷۸ نفر و ۳۱ هزار و ۹۱ نفر افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر  و ۱۳۴ هزار و ۴۶ نفر افزایش یافته است.

جمشیدی با اشاره به این که نرخ بیکاری کشور و استان در فصل تابستان سال جاری به ترتیب ۸.۹ و ۷.۲ درصد است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۳ دهم  و ۷ دهم درصد کاهش داشته تصریح کرد: این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته به ترتیب ۰.۷ و ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: جمعیت بیکار کشور و استان در این فصل به ترتیب دو میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۷ نفر و ۱۵۲ هزار و ۸۸۲ نفر است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۶۶ هزار و ۹۷ نفر و ۱۲ هزار و ۴۰۷ نفر کاهش داشته است اما این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته برای کشور ۱۶۲ هزار و ۶۲۹ نفر کاهش و برای استان۳۶۸۳ نفر افزایش یافته است.

دکتر جمشیدی با اشاره به جمعیت شاغل کشور و استان درفصل تابستان سالجاری خاطر نشان کرد: جمعیت شاغل کشور و استان در این فصل به ترتیب ۲۳ میلیون و ۷۷۸ هزارو ۷۱۳ نفر و ۱ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۴۷۹  نفر بوده که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۲۰۱ هزار و ۷۵ نفر و ۴۳ هزار و ۴۹۸ نفر افزایش داشته این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۷۳ هزار و ۷۳۳ نفر و۱۳۰ هزار  و ۳۶۳  نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره با فعالیت‌های معاونت برنامه ریزی این سازمان در خصوص رشد اقتصادی برای سال ۱۴۰۱ استان اظهار کرد: از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، رشد اقتصادی پیش بینی شده خراسان رضوی برای سال جاری معادل۷.۲ درصد برآورد و برای عملیاتی کردن به استان ابلاغ گردیده است.

جمشیدی با بیان این که رشد بخش کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری ۴.۴، بخش استخراج معدن ۱۲.۴، بخش صنعت و انرژی و ساختمان ۵.۲ و رشد بخش خدمات برابر با ۸.۲ درصد پیش بینی شده است، تصریح کرد: منابع مالی و سرمایه‌ای مورد نیاز با توجه به پیش بینی اقدامات و طرح‌ها و پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی متولی برای تحقق رشد مورد نظر در استان تاکنون حدود ۲۲۸ هزار میلیارد تومان برآورد گردیده است. همچنین رشد اقتصادی پیش بینی کشور برای سال جاری ۸ درصد است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تحقق رشد اقتصادی تعیین شده تصریح کرد: تحقق رشد اقتصادی در خراسان رضوی برای سال ۱۴۰۱ نیز با توجه به متوسط ۱.۵۸ درصدی رشد اقتصادی بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷، با وجود نوسانات زیاد، مشکل، در عین حال، امکان پذیر است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان این که با اقدامات معمول و مرسوم‌ امکان مدیریت اقتصاد استان به سختی امکان پذیر است، افزود: در همین راستا "قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی استان" به ریاست استاندار خراسان رضوی در دی ماه سال گذشته با ساختاری جدید فراتر از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و سایر کارگروه ها و ستادهای موجود در استان و در سه سطح ستادی، دستگاهی (عملیاتی) و مردمی با هدف برنامه ریزی و هدایت جریان اقتصادی و تحقق اهداف کلان توسعه خراسان رضوی متشکل از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی، دستگاه‌های اجرایی و نهادها و بنیادهای عمومی و خصوصی موثر در توسعه استان، راه اندازی شده است.

جمشیدی افزود: تعیین ۹ راهبرد و حدود ۸۰ هدف کمی طی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴، از جمله آخرین اقدامات انجام شده این قرارگاه است.

وی با اشاره به تمام شماری طرح های موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اظهار داشت: در بهمن ماه سال گذشته، تمام شماری از طرح های موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، با مراجعه به محل و ثبت اطلاعات مکانی در راستای وظایف نظارتی عالیه استان، انجام گردید.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پرداختی تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در استان خاطر نشان کرد: تاکنون تعداد ۸۹۰۵ طرح به مبلغ ۷۹۰۰ میلیارد ریال ( معادل ۸۶.۲ درصد) از مجموع سهمیه ابلاغی به استان، توسط بانک‌های عامل پرداخت گردیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: در این طرح، ضمن مراجعه به محل و مصاحبه با متقاضی، اطلاعات پرسشنامه‌ای ۸۷۳۷ طرح به میزان کل تسهیلات ۷۶۶۹ میلیارد ریال و با میزان اشتغال روستایی معادل ۲۰ هزار و ۴۶۲ نفر نفر دریافت شد که نتایج آن از جمله تعیین میزان انحرافات و ثبت اطلاعات مکانی طرح‌ها و پروژه ها و پیشنهادات و توصیه‌های لازم برای مرحله بعدی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در سال‌های آتی، مد نظر قرار خواهد گرفت. 

جمشیدی با اشاره به تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی در استان اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون حسب عمل به تکلیف قانونی ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه کشور، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی برای تعداد ۱۷۰۳ روستا و در سطح کلیه شهرستان‌های خراسان رضوی (بیش از سهمیه ابلاغ شده در قانون برای استان) تدوین و برای اجراء به دستگاه های اجرایی و فرمانداری ها ابلاغ گردیده است. 

وی، تلفیق ۱۷۰۳ سند توسعه روستایی استان برای همان تعداد روستای بالای ۲۰ خانوار و با پوشش قرار دادن کلیه شهرستان‌های استان، بستر سازی با هدف افزایش تولید و اشتغال درسطح روستاهای استان و معرفی بیش از ۱۲۰ هزار طرح و پروژه با پیش بینی بیش از ۹۰ هزار شغل را از جمله از دستاوردهای این اقدام، اعلام کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته، گزارش نتایج برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی برای استان و ۳۳ شهرستان و همچنین گزارش شناخت ۱۰ زنجیره مهم و با ارزش در استان شامل زنجیره ارزش پسته، زعفران، میوهای هسته دار، زیره، پنبه،دام سبک، انگور، ماهی، دستبافته‌های داری (فرش دستبافت) وگردشگری روستایی نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

جمشیدی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم کشور اظهار کرد: در حال حاضر مقدمات تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه کشور از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور در دست برنامه ریزی است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود پس از تعیین ساختار و ساز و کار تدوین برنامه و مشخص شدن جایگاه استان‌های کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط در هر استان نسبت به تدوین برنامه استانی، اقدامات لازم را به‌عمل خواهند آورد. 

جمشیدی در خصوص تشکیل پردیس‌های تخصصی در حوزه اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری و در راستای تحقق شعار سال، حسب مصوبات قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان، هفت پردیس تخصصی علاوه بر پردیس‌های قبلی با هدف افزایش کمی وکیفی شرکت‌های دانش بنیان در راستای اولویت‌ها و مزیت های استان، تشکیل شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به تدوین سند آمایش  خراسان رضوی خاطر نشان کرد: پس از انجام مطالعات آمایش سرزمین در خراسان رضوی و تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۳۹۳ و در راستای عمل به تکلیف جزء (۱) بند الف ماده (۲۶) قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر "تدوین و تصویب اسناد ملی و استانی آمایش سرزمین در شورای عالی آمایش سرزمین، پیش نویس سند راهبردی و اجرایی از مطالعات برنامه آمایش استان استخراج گردید و پس از ارائه در کارگروه های استانی و کمیسیون تخصصی ذیل شورای عالی آمایش سرزمین، در شورایعالی آمایش به تصویب رسیده و ابلاغ گردیده است. 

جمشیدی افزود: سند آمایش استان که به کلیه دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ گردیده حاوی اهداف بنیادین، نقش استان در تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برحسب بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، چشم انداز توسعه استان و ماموریت‌های آن، راهبردهای پابرجا، شکل بندی کلان نظام فضایی استان، قلمروهای اولویت دار توسعه فعالیت و استقرار جمعیت، قلمروهای نامناسب توسعه فعالیت و استقرار جمعیت، تخصص‌ها و اولویت‌های توسعه استان، تصویر سازمان فضایی استان در افق توسعه یافتگی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی وی تاکید کرد: براساس الزامات تعیین شده درسند ملی و استانی آمایش سرزمین، کلیه دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی مکلف به اجرای مفاد این سند هستند. 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->