اعتراف یک رسانه آمریکایی به موفقیت حوثی‌ها در اخلال کشتیرانی اسرائیل در دریای سرخ حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک ون در لبنان (۲ مرداد ۱۴۰۳) کابینه دولت چهاردهم؛ نامزدهای پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شدند ارائه گزارش وزرای دولت سیزدهم در دیدار با رئیس جمهور منتخب روزنامه هاآرتص: نتانیاهو از یمنی‌ها می‌ترسد پزشکیان: رضایت مردم شاخص مدیریت ماست معاون وزیر امور خارجه روسیه: مقدمات امضای توافق جامع شراکت راهبردی با تهران تکمیل شده است آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال ایران | تفهیم اتهام وزیر سابق جهاد کشاورزی در پرونده چای دبش تل‌آویو: در صورت توافق ظرف ۶ هفته از غزه خارج می‌شویم آغاز عملیات بازآماد ناوشکن «سهند» در بندرعباس + ویدئو کمال خرازی: نگاه پزشکیان به سیاست خارجی مثبت است ارتش جمهوری اسلامی: ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی با دیوار چهارمتری محصور شد آمریکا بمب‌افکن‌های اتمی در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرد با پادرمیانی چین؛ فتح و حماس بیانیه پایان اختلافات امضا کردند ژاپن ۴ شهرک‌نشین صهیونیست را بابت اعمال خشونت علیه فلسطینی‌ها تحریم کرد مراسم تحلیف پزشکیان سه‌شنبه هفته بعد (۹ مرداد) برگزار می‌شود + جزئیات وزیرکار در مجلس از عملکرد پایگاه رفاه ایرانیان دفاع کرد ادامه دیدارهای رئیس جمهور منتخب | برخی مقامات گزارش دادند هریس: ما پیروز انتخابات می‌شویم حماس درباره یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی هشدار داد
سرخط خبرها
شرح حدیثی درباره سیره مردمی پیامبر (ص) /باید مثل مردم زندگی کنیم و با طبقات مختلف مردم انس بگیریم

رهبر معظم انقلاب به مسئولان: مردمی بودن به ادعا نیست

  • کد خبر: ۱۳۱۲۱
  • ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
رهبر معظم انقلاب به مسئولان: مردمی بودن به ادعا نیست
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز سه‌شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ضمن شرح حدیثی درباره سیره‌ی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم به بیان اهمیت مردمی بودن و انس گرفتن با طبقات مختلف مردم پرداختند.

به گزارش شهرآرانیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن این شرح حدیث را منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید.

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

أَخبَرَنَا ابنُ مَخلَدٍ قَالَ: أَخبَرَنَا الخَلَدِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا الحَسَنُ بنُ عَلِیٍّ القَطَّانُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبَّادُ بنُ مُوسَی الخُتَّلِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو إِسمَاعِیلَ إِبرَاهِیمُ بنُ سُلَیمَانَ المُؤَدِّبُ عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ مُسلِمٍ عَن سَعِیدِ بنِ جُبَیرٍ عَنِ ابنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَی الأرضِ وَ یَأْکُلُ عَلَی الأرضِ وَ یَعتَقِلُ الشَّاةَ وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَی خُبزِ الشَّعِیرِ. (۱)

عَن ابن عبّاس قال: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَی الأرض
[پیامبر]دنبال این نبود که یک فرشی، چیزی داشته باشد؛ در مسجد، در ملاقات با یک نفری که در بین راه با ایشان برخورد میکرد، و میخواست دو کلمه حرف بزند، روی زمین می‌نشست.

وَ یَأْکُلُ عَلَی الأرض
گاهی غذایش را هم همین طور که روی زمین نشسته بود، میخورد. سفره‌ای بیندازند و آدابی و تشکیلاتی و حالا یک بشقابی، کاسه‌ای، چیزی مثلاً؛ نه، همین طور روی زمین می‌نشستند و غذای ساده‌ای میل میکردند.

وَ یَعتَقِلُ الشَّاة
گوسفندی فرضاً داشتند، ریسمان گوسفند را دستشان میگرفتند. «یَعتَقِل» از «عِقال کردن» است دیگر، یعنی آن را نگه داشتن، گوسفند را نگه میداشتند. خب، این خلاف شأن است دیگر؛ ما‌ها اگر باشیم، حالا یک گوسفندی هم داشته باشیم، دستمان نمیگیریم توی خیابان و کوچه. این بزرگوار میکردند این کار را.

وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَی خُبزِ الشَّعِیر
گاهی یک غلامی مثلاً نشسته بود یک جایی روی زمین و داشت نان جوی میخورد؛ حضرت عبور میکردند، تعارف میکرد، آقا! بفرمایید؛ می‌نشستند حضرت پهلوی او. نمیگفتند شأن ما نیست، نمیشود، مناسب نیست.

اینکه ما این قدر می‌گوییم و می‌شنویم که باید مردمی باشیم، یعنی این. مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است.

بعضی از ما‌ها که حالا معمّم هستیم، اگر مثلاً یک آدم ذی‌شأنی، آدم محترمی باشد، خب، سلام علیک می‌کنیم، گرم می‌گیریم، اگر کاری با ما داشته باشد گوش می‌کنیم، آقا! یک استخاره‌ای بکنید، قرآن را درمی‌آوریم و یک استخاره‌ای برایش [می گیریم]. اگر یک آدم فرودستی باشد، یک آدم مثلاً [سطح]پائینی باشد؛ نه، اعتنا و اهتمامی نمی‌کنیم! این، خلاف سیره رسول اللّه است.

سیره پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند این‌ها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیز‌هایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیز‌ها است، اهمّیّتی نمی‌داد. وضع زندگی پیغمبر این طور بود؛ این برای ما واقعاً درس است.

حالا ما البتّه نه توقّع داریم، نه می‌شود توقّع داشت که مثل آن بزرگوار یا مثل امیرالمؤمنین رفتار کنیم؛ نه، خب، وضع آن‌ها وضع دیگری است، جایگاهشان جایگاه دیگری است، امّا آن را بایستی ملاک قرار بدهیم. آن را مثل یک نشانه‌ای [قرار دهیم]؛ شما فرض کنید از یک دامنه کوهی دارید می‌روید بالا، آن قلّه مورد نظرتان است، به قلّه نمی‌رسید، امّا به طرف قلّه می‌روید، حرکت به آن سمت میکنید؛ باید اینجوری باشد.

۱) امالی طوسی، مجلس چهاردهم، ص ۳۹۳؛ ابن عبّاس گوید: پیامبر خدا (صلّی اللّه علیه و آله) بر زمین می‌نشست، و بر زمین غذا میخورد، و گوسفند به دستشان میگرفت، و دعوت برده‌ای را به نان جوین می‌پذیرفت.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->