سیدمهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز؛ قطعا برایتان پیش آمده است که هنگامی که قصد دارید در حاشیه معبری به قصد خرید از نانوایی، سوپرمارکت یا هر فروشگاه دیگری خودرو خود را پارک کنید با سد بزرگی از انباشت وسایل مختلف، جعبه میوه و حتی پلاستیکهای دورریختنی صنوف مواجه شوید. یا درست زمانی که قصد دارید در پیاد روهای عریض خیابان خرمشهر قدم بزنید، مجبور شوید هر دو سه قدم یک دور قمری بزنید و ماشینهای پارک شده در پیاده رو را که اتفاقا متعلق به نمایشگاههای اتومبیل است رد کنید.
اتفاقا آقای سلامی، از خوانندگان روزنامه، هم در پیامکی با همین مضمون برایمان نوشته است: منزل بنده در نزدیکی تعمیرگاههای خودرو بولوار کوشش است و به دلیل توقف خودروها در این ناحیه، به سختی از پارکینگ منزل خارج میشویم؛ زیرا عموما خودروهای خراب که برای تعمیر به تعمیرگاه آمده اند تا نزدیکی در خروجی پارک کرده اند.
حسنیان، از ساکنان انتهای امامت، نیز طی تماسی میگوید: تعمیرگاههای خودرو در انتهای امامت و سیدرضی باعث ترافیک در این خیابان شده است. برخی از تعمیرکاران وسایل خود را در پیاده رو میگذارند که سد معبر ایجاد میکند. بارها به راهنمایی ورانندگی اعلام کرده ایم، اما اتفاق خاصی نیفتاده است.
شالچیان، از اهالی محله هاشمیه، نیز در پیامکی نوشته است: پیاده روهای هاشمیه آن چنان عریض نیست؛ بااین حال آب میوه فروشی ها، مغازههای فست فود و سوپرمارکتها وسایل مغازه هایشان را در پیاده رو رها میکنند و مانع رفت وآمد مردم میشوند. چندین بار به ۱۳۷ اعلام کردیم، اما اقدامی صورت نگرفت.
شادیان، از مخاطبان روزنامه، در پیامکی نوشته است: نمایشگاههای فروش خودرو در بولوار معلم ماشینهای فروشی را برای نشان دادن به مشتری در پیاده رو و جلوی نمایشگاه پارک میکنند. در برخی موارد قسمت مهمی از پارک حاشیهای این بولوار شلوغ را هم تصاحب میکنند. این چه وضعیتی است که هیچ نهادی به این معضل رسیدگی نمیکند. در حدفاصل چهارراه صدف تا میدان قانع، چندین نمایشگاه خودرو وجود دارد که خودروهایشان را دوبله یا در پیاده رو پارک میکنند. پیاده رو انگار به پارکینگ شخصی شان تبدیل شده است. این معضل به ویژه از عصر تا شب، ترافیک زیادی به بولوار اصلی تزریق میکند.
این گفتهها در حالی است که وقتی برای پیگیری موضوع به سراغ رئیس پلیس راهور مشهد میرویم، سرهنگ عباس عابدینی مبلغ جریمه سد معبر را تنها ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان بیان میکند و میافزاید: این مبلغ اندک جریمه واقعا پایین است و بازدارنده نیست.
او تصریح میکند: قانون گذار باید مبالغ جریمه را به روز کند که بازدارنده باشد. رفع ترافیک و سدمعبر جزو وظایف ماست، اما رفع سدمعبر در کوچه فرعی در توان راهور نیست، ولی در برخی معابر اصلی که پارک کردن منجر به انتقال به پارکینگ میشود بازدارنده است.
سرهنگ عابدینی میافزاید: پلیس راهور مشکل کم بودن مبلغ جریمه را به مجلس ارائه کرد. مجلس نیز در ماده ۲۲ قانون رسیدگی به قانون تخلفات رانندگی، میزان جریمههای نقدی را متناسب با افزایش یا کاهش تورم، هر سه سال یک بار بنا به پیشنهاد نیروی انتظامی و تأیید وزارتهای دادگستری، کشور و راه و شهرسازی و تصویب هیئت وزیران قابل تعدیل دانست. بااین حال دو سال پیش، مبلغ جریمه سدمعبر از ۳۰ هزار تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.
همچنین مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز درباره وضعیت سدمعبر در شهر بیان میکند: ما در حوزه سدمعبر برای صنوف یا افرادی که سد معبر ایجاد میکنند، اعمال جریمهای در نظر نگرفتیم. طبق قانون فقط وظیفه جلوگیری و رفع سدمعبر با ماست و به استناد مصوبه شورای شهر تنها بهای خدمات بابت نگهداری اجناس توقیفی در انبار از فرد سدمعبر کننده اخذ میشود که البته جنبه بازدارندگی دارد، ولی جریمه محسوب نمیشود.
سیدمحسن رهنمایی میافزاید: عمده موارد سد معبر مربوط به اقلام صنوف میوه وتره بار، سوپرمارکتها و مصالح ساختمانی است و در مناطق ۲، ۴ و ۶ با بیشترین سد معبر مواجه هستیم. مقابله با سدمعبر نمایشگاههای خودرو در حوزه اختیارات ما نیست و به عهده راهنمایی ورانندگی است.