واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳) ۵۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان خراسان رضوی احداث می‌شود مابه التفاوت مستمری سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت خواهد شد مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی اسفندماه ۱۴۰۲ واریز شد (۲۶اسفند۱۴۰۲) مستمری اسفند ۱۴۰۲ حق پرستاری معلولان واریز شد (۲۶ اسفند) واریز مستمری اسفند ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی | عیدی واریز نشد (۲۱ اسفند ۱۴۰۲) عیدی سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت نخواهد شد مستمری اسفند ماه معلولان هفته آینده واریز خواهد شد | گمانه‌زنی در مورد واریز عیدی مددجویان ادامه دارد جشن بزرگ شهرداری مشهد برای معلولان به مناسبت اعیاد شعبانیه (۱۴ اسفند ۱۴۰۲) غربالگری شنوایی ۱۲۰ هزار نوزاد مشهدی طی ۲ سال | ۹۰ درصد ناشنوایان خراسان رضوی مشهدی هستند معلولان مشهدی به پای صندوق‌های رای رفتند خط فقر معلولان بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است | مجلس جدید باید وارد گود کمک به توان‌یابان شود تمدید مهلت ثبت نام آزمون استخدامی ویژه معلولان | افزایش ثبت نام‌ها به ۹ هزار نفر انتظارات معلولان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی | قسمت آخر؛ مسکن ثبت نام ۵ هزار نفر در اولین آزمون استخدامی معلولان | آیا مهلت ثبت نام تمدید خواهد شد؟ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون اختصاصی استخدام معلولان ۹ اسفند است | اصلاحات دفترچه آزمون اعلام شد شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۱ دانشجویان معلول خراسان رضوی پرداخت شد | خبری از شهریه جدید نیست عذرخواهی داوران برنامه تلویزیونی «بگو بخند» از جامعه معلولان ایران + ویدئو
سرخط خبرها

نیروی کاردرمانگر محدود و نیازهای خراسان رضوی نامحدود است

  • کد خبر: ۱۳۱۸۰۹
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
نیروی کاردرمانگر محدود و نیازهای خراسان رضوی نامحدود است
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از کمبود نیروی متخصص در کاردرمانی و گفتاردرمانی این استان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، کاردرمانگران همواره سعی می‌کنند که بیمار را به حداکثر توانمندی برسانند و بیشترین بازتوانی را در او ایجاد کنند، اما متأسفانه در استان خراسان رضوی با کمبود شدید نیروی کاردرمانگر مواجه هستیم.

دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه کاردرمانی علم و هنر استفاده از فعالیت‌های هدفمند در جهت بهبود وضعیت زندگی افراد است، گفت: کاردرمانی از آن دسته رشته‌هایی است که می‌تواند جنبه‌های مختلفی از زندگی افراد را پوشش دهد. هرگروهی بسته به نیازهای خود از کاردرمانی به‌نوعی بهره می‌گیرد. به‌طور مثال بیماران اعصاب و روان،کودکان عقب‌مانده ذهنی به منظور بهبود وضعیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و... نابینایان به‌منظور یادگیری نحوه جهت‌یابی، تقویت حواس و... توسط کاردرمانگر آموزش می‌بینند.

وی افزود: کودکان فلج مغزی، افراد مبتلا به ام‌اس، کسانی که دچار ضربه مغزی یا سکته‌ مغزی شدند، افراد مبتلا به هر نوع اختلال جسمی‌حرکتی، سالمندان جهت آموزش خود‌مراقبتی و... می‌توانند از خدمات کاردرمانی استفاده کنند. به‌عبارتی می‌توان گفت همه طیف‌هایی که در انجام امور روزمره زندگی خود دچار مشکل هستند، می‌توانند با دریافت خدمات کاردرمانی به حداکثر استقلال ممکن برسند.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی ضمن تأکید بر اینکه کاردرمانگر همواره سعی می‌کند بیمار را به حداکثر توانمندی برساند و بیشترین بازتوانی را در او ایجاد کند، گفت: کاردرمانگران همواره سعی می‌کنند که توان عضلانی، ذهنی، روانی، اجتماعی و حواس فرد را ارتقا دهند و تمامی مهارت‌های یک فرد را بهبود بخشند. اگر زمانی احساس کنند فرد به حداکثر توان خود رسیده و بیشتر از این نمی‌توان توانمندی‌های او را ارتقا داد، استفاده از وسایل کمک‌حرکتی مثل عصا، ویلچر یا وسایل زندگی روزمره‌ که تطبیق‌ یافته است، مثل قاشق‌هایی که با توجه به نیاز و وضعیت دست فرد تهیه شده، مناسب‌سازی محیط زندگی، تغییر ارتفاع وسایل و... را پیشنهاد می‌دهند.

وی افزود: همان‌طور که گفته شد، هدف اصلی کاردرمانگر این است که بیمار به حداکثر استقلال ممکن در زندگی دست یابد. میزان مستقل‌شدن در هر فردی با دیگری متفاوت است. گاهی ممکن است فرد به استقلال کامل برسد، مثلا بتواند در یک مدرسه عادی تحصیل کند، زندگی عادی داشته باشد، تمام کارهای شخصی خود را انجام دهد، به استقلال شغلی برسد و... اما در برخی موارد ممکن است شدت معلولیت درحدی شدید باشد که فرد فقط بتواند ابتدایی‌ترین کارها را فرا بگیرد. در برخی موارد از کاردرمانگران به‌منظور تقویت مهارت‌های درکی‌حرکتی کودکان عادی و معمولی در مهدکودک‌ها بهره می‌گیرند تا با افزایش تمرکز و توجه، سطح یادگیری آن‌ها نیز بیشتر شود.

فیروزی خاطرنشان کرد: کاردرمانی یک درمان ۲۴ساعته است و معمولا افراد سه نوبت در هفته به درمانگر مراجعه می‌کنند و خود نیز بایستی در منزل تمرینات را انجام دهند. در این حالت پیشرفت و بهبود وضعیت فرد تضمین می‌شود. معمولا درمان‌های توان‌بخشی به‌صورت تیمی هستند و یک تیم متشکل از کاردرمانگر، روان‌شناس، گفتار‌درمانگر، فیزیوتراپ هماهنگ با یکدیگر روی همه جنبه‌های درمان کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه گاهی هدف کار درمانی بر حفظ سلامت فردی است که پرستاری از بیمار را به عهده دارد، گفت: همیشه هدف از مراجعه به کاردرمانی بهبود عملکرد بیمار نیست. گاهی شدت معلولیت یک فرد زیاد است و امیدی به اینکه به استقلال برسد وجود ندارد. در این موارد خدمات به پرستار آن فرد که گاهی والدین، اطرافیان و نزدیکان او هستند، ارائه می‌شود. کاردرمانگر تمرین‌ها و روش‌هایی را آموزش می‌دهد که مراقبت از بیمار برای پرستار که معمولا مادر است آسان شود. به‌طور مثال در کودکان فلج مغزی که شدت معلولیت آن‌ها خیلی زیاد است. تمرین‌هایی برای چگونگی تعویض لباس کودک، استحمام‌، ارتباط برقرار‌کردن و... به مراقبان ارائه می‌شود تا بتوانند راحت‌تر این کارها را انجام دهد و آسیبی متوجه کودک یا مراقبان او نشود.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی درخصوص اقدامات سازمان بهزیستی در ارتباط با مددجویانی که از خدمات کاردرمانی استفاده می‌کنند، گفت: سازمان بهزیستی بخشی از هزینه‌های کاردرمانی مددجویان را تا سقف اعتبارات تعیین‌شده پرداخت می‌کند. علاوه بر این هزینه تهیه وسایل و خدمات توان‌بخشی، تجهیزات پزشکی، تهیه وسایل انطباقی که شرایط محیط را با نیازهای مددجو منطبق می‌کند، مناسب‌سازی محیط زندگی، توزیع ابزار و وسایل مورد نیاز برای این افراد و... بخشی از خدمات سازمان بهزیستی به این افراد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->