۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد
سرخط خبرها

نوع موتور خودروهای جدید سایپا را بیشتر بشناسید

  • کد خبر: ۱۳۴۷۴۸
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
نوع موتور خودروهای جدید سایپا را بیشتر بشناسید
موتور M ۱۵ GSI به عنوان موتور بهبود یافته تیبا قرار است در سهند و اطلس سایپا به کار گرفته شود.

به گزارش شهرآرانیوز، گاه قطعات و لوازم یدکی ۱۴۰۱ از دو پیشرانه M۱۵GSI و ME۱۶ پرده برداشت که پیشرانه ME۱۶ مدل سایپایی پیشرانه TU۵ پلاس محسوب می‌شود، اما پیشرانه M۱۵GSI نسبت به M۱۵ کاملا ارتقا پیدا کرده و اکنون عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.

همچنین سایپا قصد دارد با توقف کامل تولید موتور M۱۵، از این پس موتور M۱۵GSI که به عنوان موتور بهبود یافته تیبا شناخته می‌شود را روی محصولات خود از جمله سهند و اطلس نصب کند. در ادامه با مشخصات و مزایای این پیشرانه جدید آشنا خواهیم شد.

آشنایی با موتور بهبود یافته تیبا

موتور M۱۵GSI به عنوان نسخه بهبود یافته موتور M۱۵ تنفس طبیعی محسوب می‌شود که مهندسان با اعمال تغییرات در بخش‌های اصلی توانستند آن را ارتقا دهند. مواردی چون تغییر در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه‌زنی، اضافه شدن هدرز و اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به عنوان تغیرات اصلی این پیشرانه نسبت به قبل به شمار می‌روند.

گفتنی است تغییر تزریق سوخت و تغییر سیستم جرقه زنی به معنای تغییر کلی عملکرد آنها نبوده و فقط برنامه‌ریزی و زمان‌بندی آنها تغییر پیدا کرده است. موتور M۱۵GSI به واسطه تغییراتی که اعمال شده اکنون می‌تواند ۲ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را به تولید برساند. در واقع این پیشرانه قدرتی برابر با ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر را به همراه دارد.

برتری‌های موتور M۱۵GSI

اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و هدرز باعث شده تا در حین عملکرد هم آوانس و ریتارد موتور انجام شود و هم گازهای حاصل از احتراق به آسانی خارج شوند. چنین تغییراتی باعث خواهد شد پدیده روبش هم با شدت بیشتری اتفاق بی‌افتد.

علاوه بر این، نمودار گشتاور تولیدی پیشرانه M۱۵GSI به سمت دورهای پایین‌تر رسیده و این پیشرانه قادر است در دورهای پایین‌تر بیشترین گشتاور را تولید کند که باید این موضوع را مهم‌ترین تغییر آن دانست. در واقع نمودار گشتاور این موتور در دورهای پایین‌تر از موتور قبلی بیشتر است؛ به بیانی دیگر موتور M۱۵ می‌تواند در دور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند، اما موتور M۱۵GSI در دور موتور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۱۵ نیوتن‌متر را تولید خواهد کرد.

در حال حاضر مشخص نیست از پیشرانه M۱۵GSI چه زمانی در محصولات سایپا استفاده خواهد شد، اما طبق شنیده‌ها از سال آینده قرار است تولید پیشرانه M۱۵ متوقف و به جای آن از پیشرانه M۱۵GSI در محصولات جدید سایپا از جمله سهند و اطلس استفاده شود.

منبع: گجت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->