آغاز ثبت‌نام رسانه‌های دیداری و شنیداری در چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر درباره محمود پاک‌نیت، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که امروز ۷۲ ساله شد نگاهی به سریال مهیار عیار، ساخته سیدجمال سیدحاتمی | ملودرام تاریخی همچنان مشتری دارد نگاهی به نمایشگاه نقاشی خط «با من بخوان» که این روز‌ها در نگارخانه «آسمان» برپاست قلب امیرحسین صدیق جراحی شد آموزش داستان نویسی | از سنگ و آب و شیاطین دیگر (بخش اول) اهدای نشان‌های افتخار، باعث تقویت ارزش‌های مثبت در جامعه می‌شود تک‌افتاده‌های سبک هندی | ۲ کتاب تازه از میراث محمد قهرمان انتشار یافت معرفی نامزد‌های بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر + اسامی «بُت» و «قاتل و وحشی»، دو فیلم اکران‌نشده حمید نعمت‌الله، در راه فجر چهل‌وسوم کنسرت‌های هفته دوم دی ماه ۱۴۰۳ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ فیلم سینمایی آقای زالو در راه جشنواره فجر اعلام جرم علیه یک روزنامه و یک فعال فضای مجازی در تهران نمایش فیلم‌های جشنواره «سینما حقیقت» در خراسان رضوی آغاز شد بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در پاییز ۱۴۰۳ به سینما رفتند | زودپز همچنان در صدر! رونمایی از نخستین تیزر انیمیشن «ساعت جادویی» + فیلم خیز هنرمندان مشهدی‌ برای ساخت ۶ مجموعه تلویزیونی
سرخط خبرها

برگزاری نقد و بررسی کتاب جنگ شناختی در مشهد

  • کد خبر: ۱۳۵۳۳۰
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
برگزاری نقد و بررسی کتاب جنگ شناختی در مشهد
نویسنده کتاب جنگ شناختی در نشست نقد و بررسی این کتاب گفت: دشمن در جنگ رسانه‌ای از تکنیک‌های جنگ شناختی بسیار استفاده می‌کند و حوادث اخیر در کشور مصداق کامل این جنگ بود.

به گزارش شهرآرانیوز، نویسنده کتاب جنگ شناختی در نشست نقد و بررسی این کتاب که روز گذشته،۲۶ آبان، از سوی دبیرخانه سی امین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی با مشارکت سازمان بسیج رسانه استان خراسان در مشهد برگزار شد گفت: دشمن در جنگ رسانه‌ای از تکنیک‌های جنگ شناختی بسیار استفاده می‌کند و حوادث اخیر در کشور مصداق کامل این جنگ بود.

حمیدرضا مقدم فر تصریح کرد: در آمریکا و سه کشور اروپایی رشته علوم شناختی در سطح تحصیلات تکمیلی تدریس می‌شود، اما این مفهوم درعرصه رسانه و فرهنگ ایران بسیار ناشناخته مانده است. حوادث اخیر مصداق اتم و اکمل جنگ شناختی در ایران است.۷۰درصد جنگ در حوادث اخیر، در رسانه بود و ۳۰درصد آن کف خیابان. باید تکنیک‌ها را در جنگ شناختی شناخت و مسلط بود. ترور، تعطیلی و به خیابان کشاندن، از جمله شگرد‌های جنگ شناختی بود.
نویسنده کتاب جنگ شناختی با بیان اینکه در گذشته دقت، سرعت و صحت از توانمندی‌های رسانه بود، گفت: دشمن جدای از این که در روایت سازی جلوتر است در سرعت نشر روایت‌های ساختگی نیز بسیار فعالتر عمل می‌کند و خودش سناریو را می‌چیند و آن را به صورت گسترده رسانه‌ای می‌کند و ذهن‌ها را به سمت آن حادثه می‌کشاند. مردم بر مبنای حقیقت داوری نمی‌کنند، بلکه مبنای داوری آن‌ها آن تصویری است که آن‌ها در ذهن خود دارند.

مقدمی فر با اشاره به استفاده دشمن از تکنیک جنگ شناختی در حوادث اخیر، متذکر شد: با هوش مصنوعی در فضای شبکه‌های اجتماعی، ۵ میلیون نفر را ساماندهی و با استفاده از ربات‌ها به ۸۰ میلیون هشتگ تبدیل می‌کند و وایرال سازی می‌کند. مدیریت ادراک، حرف اول در جنگ شناختی است و جنگ شناختی محقق نخواهد شد جز اینکه ادراک فرد را متحول سازد و بخش عمده این مدیریت با هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد و بر اساس آن علایق، سلایق، توانمندی‌ها و اهداف فرد را رصد می‌کنند و بر اساس آن برنامه ریزی رسانه‌ای می‌کنند.

نویسنده کتاب جنگ شناختی گفت: یکی از این پدیده‌ها که دشمن برای آن کار کرد هویت سوزی جوانان بود. در این شگرد در ذهن مخاطب نسبت به پیشرفت و صداقت نظام تردید ایجاد می‌کند، او را نسبت به دین بیگانه می‌سازد، تربیت خشن و آموزش سبک زندگی رویایی توسط بازی ها، ایجاد دو قطبی‌های مختلف در موضوعاتی مثل حجاب و جریان‌های سیاسی، هویت سازی کاذب در شبکه‌های اجتماعی و تا می‌تواند سیاه نمایی از وضعیت موجود می‌کند؛ در حالیکه در تحلیل درست باید هم ضعف‌ها را بیان کرد و هم موفقیت‌ها را دید. دشمن فکر فرزندان ما را اسیر جنگ شناختی کرده است؛ باید بچه‌ها را برگردانیم و ادبیات تخاطب با جوان امروز را بیاموزیم و با آن‌ها به گفتگو بنشینیم و پیشرفت‌ها را نشانش بدهیم؛ اما باید دانست همانطور که جنگ شناختی زمان بر است و یک دفعه شکل نمی‌گیرد، این کار نیز یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید در همه عرصه‌ها تلاش کنیم تا بر این جنگ فائق آییم.

 این نشست همچنین با مشارکت نهاد کتابخانه¬های عمومی استان خراسان رضوی، موسسه فرهنگی و انتشاراتی به نشر و موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->