انتشار یک رمان درباره رهبری هوش مصنوعی در جهان نام و موضوع فیلم بعدی محمدحسین مهدویان لو رفت + ویدیو آزیتا ترکاشوند نامزد جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره تورنتو شد فیلم نفس‌خور، به کارگردانی محمد کارت، در راه جشنواره فجر سریال جان‌سخت در راه نمایش خانگی + زمان پخش مروری بر کارنامه هنری بهروز شعیبی به بهانه انتصاب وی به عنوان رئیس جدید سینمای جوانان ایران حامد بهداد و لیلا حاتمی با فیلم سینمایی پیر پسر در راه جشنواره فجر تخفیف‌های ویژه فرهنگی و هنری به مناسبت بزرگداشت هفته مشهد + جزئیات گفت‌و‌گو با ۳  نماینده مشهدی حاضر در بیستمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی «تهران مبارک» آموزش داستان‌نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش دوم) بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد حاشیه های هزارساله «شاهنامه» | مرور بخش چهارم کتاب «ایرانیان و رؤیای قرآن پارسی» معرفی سالن‌های میزبان آثار چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کامران نجف زاده با فصل دوم برمودا روی آنتن + زمان پخش فیلم بعدی کریستوفر نولان درباره چیست؟ فیلمساز ایرانی داور جشنواره‌های دهلی نو و جیپور هند شد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ جایزه بهترین فیلم جشنواره چنای هندوستان به فیلم در آغوش درخت رسید یادآوری سروش صحت از شب تلخ قتل داریوش مهرجویی در زمان ضبط فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» + فیلم پیام تسلیت رئیس‌ مجلس در پی درگذشت ژاله علو
سرخط خبرها

حدود ۸۰ درصد آثار سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استانی امسال انتقادی است

  • کد خبر: ۱۳۵۴۵۹
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
حدود ۸۰ درصد آثار سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استانی امسال انتقادی است
عضو هیات بازبینی و نظارت بر آثار جشنواره تئاتر خراسان رضوی از ۷۰ تا ۸۰ درصد آثار انتقادی در سی‌ و دومین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، عضو هیات بازبینی و نظارت بر آثار جشنواره تئاتر خراسان رضوی تصریح کرد: مواجهه نقادانه با وضعیت جهانی و داخلی در ۷۰ تا ۸۰ درصد آثار این دوره از جشنواره تئاتر استانی دیده می‌شود.

محمد مداح‌حسینی درباره ژانرها و موضوعات نمایش‌های راه‌یافته به سی‌ و دومین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی اظهار کرد: به صورت کلی پنج الی ۶ الگوی روایی در این تئاترها قابل مشاهده است. حتی ممکن است به لحاظ ساخت ضعف‌هایی بر این آثار حاکم باشد ولی محور فعالیت‌ها خیلی انتقادی است. در حقیقت سخن انتقادی که یک نمایش در حال مطرح کردن آن است، در مرکز نمایش است نه حاشیه آن. برتری عددی آثار این دوره در اختیار موضوعات رئالیستی است. البته تعدادی نمایش با نگاه‌های تاریخی نیز موجود است.

وی همچنین با اشاره به سطح گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر استانی امسال افزود: باید به این توجه داشت تئاتر هنری است که همیشه به شرایط اجتماعی وابسته است. طی ۲ سال اخیر تعطیلی نمایش‌ها بابت کرونا، شرایط اقتصادی کنونی و همچنین التهابات اخیر نمی‌توانست بر صحنه نمایش بی‌تاثیر باشد. نمایش به نقد اجتماع وابسته است. بنابراین این روزها تئاتر با یک افت کیفیت مواجه شده است.

عضو هیات بازبینی و نظارت بر اجرای آثار جشنواره تئاتر خراسان رضوی تصریح کرد: البته آنچه در نمایش‌های اخیر دیده شد، این است که یکسری جوان فعال در این عرصه، هم در حوزه بازیگری، هم نمایشنامه‌نویسی، هم کارگردانی، هم موسیقی و هم طراحی صحنه فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و اگر به آن‌ها میدان داده و از آن‌ها حمایت معنوی به معنای فرصت دیده شدن، شود، معتقدم آینده خوبی خواهند داشت چرا که همین‌ها هستند که قرار است طی دهه‌های بعدی تئاتر این شهر را بسازند.

مداح حسینی با بیان اینکه مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی استعدادهای خوبی در زمینه تئاتر دارد، با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان‌های استان در زمینه نمایش خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که به دلیل سیاست‌های مرکزگرایانه، مشهد مرکز تئاتر استان است ولی در این دوره رقابت‌پذیری بین نمایش‌های شهرستان‌ها با مشهد رخ داده بود. البته به صورت کلی مرکزگرایی مزبور موجب شده آثار تولید شده کیفیت نازل‌تری نسبت به مشهد داشته باشد.

وی اضافه کرد: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نگاه جدی و عادلانه‌ای به شهرستان‌ها دارد که اگر این نگاه عادلانه حمایت شود و ترویج یابد، شهرستان‌ها نیز می‌توانند در عرصه تئاتر به پای مشهد برسند.

عضو هیات  عضو هیات بازبینی و نظارت بر اجرای آثار جشنواره تئاتر خراسان رضوی اضافه کرد: البته شهرستان‌ها با ۲ مشکل عمده در عرصه هنر نمایش مواجه هستند؛ یکی نبود امکانات تماشاخانه‌ای است. در واقع برخی شهرستان‌ها یا تماشاخانه ندارند یا تماشاخانه‌های آن به بخش خصوصی واگذار شده است. موضوع دیگر نیز آموزش است. در برخی شهرستان‌ها با بازگشایی دانشگاه‌ها تا حدودی موضوع آموزش پوشش داده خواهد شد ولی سایر شهرستان‌ها با بحران جدی آموزش مواجه هستند و ساز و کاری برای این موضوع ندارند. بنابراین بسیاری از هنرجویان پس از طی دوره‌های آموزشی به شهرهای بزرگتر می‌روند.

مداح حسینی تاکید کرد: از همین رو ما ناچار از توسعه و گسترش آموزش در شهرستان‌ها هستیم؛ در غیر این صورت چراغ آموزش تئاتر در این مناطق خاموش خواهد شد.

وی افزود: به نظر من باید برای فعالانی که علی‌رغم کمبود امکانات و نبود حمایت‌ها و همچنین امنیت شغلی اینگونه فعالیت می‌کنند، کلاه از سر برداشت و آن‌ها را تشویق کرد. به عقیده من فعالان تئاتر در مشهد و شهرستان‌ها ایثارگر فرهنگی هستند.

عضو هیات بازبینی و نظارت بر اجرای آثار جشنواره تئاتر خراسان رضوی در مورد پیش‌بینی خود از اقبال عمومی نسبت به نمایش‌های این دوره نیز عنوان کرد: در این مورد باید مصداقی سخن گفت ولی به صورت کلی هر اثری که در بستر خود تولید شده، می‌تواند در عرصه نمایش عمومی نیز موفق باشد. این موضوع بستگی به کاهش ایرادات نمایش‌ها هم دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->