آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

رواق کودک میزبان جشن «پرواز پروانه‌ها»

  • کد خبر: ۱۳۶۷۳۲
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
رواق کودک میزبان جشن «پرواز پروانه‌ها»
در اولین روزهای آذر ماه، رواق کودک صحن پیامبر اعظم(ع) منتظر دخترانی است که از مدتی قبل برای حضور در جشن تکلیف حرم مطهر رضوی اعلام آمادگی کرده‌اند و حالا با چادر نماز سفید و سجاده‌هایی یکدست صورتی حاضر شده‌اند و می‌خواهند پرواز پروانه‌وار خود را با بندگی معبود و گشتن به دور پروردگار جشن بگیرند.

به گزارش آستان نیوز، همه چیز برای یک جشن ساده و خودمانی با عنوان «پرواز پروانه‌ها» آماده است. دختران کوچکی که با فطرت‌هایی پاک در کنار بارگاه امام مهر و مهربانی حاضر شده‌اند تا جشن عبادت و بندگی‌ خود را در پناه ائمه اطهار(ع) آغاز کنند.

صندلی‌های سبز رنگ کوچک در ردیف‌هایی منظم پشت سرهم چیده شده‌اند. جشن با سلام و تلاوت قرآن آغاز می‌شود و سپس در فضایی شاد همراه با بازی و سرگرمی، بچه‌ها آموزش‌هایی درباره نماز و آداب تکلیف شدن می‌آموزند.
 

آموزش در قالب بازی

موسی قربانزاده، روحانی که به زبان کودکانه و با بازی و مسابقه فضایی سرگرم کننده برای دختران تازه مکلف ایجاد کرده درباره برپایی چنین جشنی در حرم مطهر رضوی می‌گوید: سیزده سال است که در حوزه کودک و نوجوان در حال فعالیت هستم و محور برنامه‌هایم، آموزش مفاهیم دینی به زبانی ساده و روان و آموزش قرآن در قالب بازی و سرگرمی در جشن‌های تکلیف است.


ده سالی است که در حوزه آموزش، خدمت‌رسان زائران و مجاوران کوچک امام هشتم(ع) است و حالا به عنوان شخصی که در اولین قدم‌های به سن تکلیف رسیدن همراه کودکان و نوجوان بوده از تجربه این سال‌های دور و درازش می‌گوید: دیدن این فرشته‌ها وقتی نخستین قدم‌های عبادت و بندگی را بر می‌دارند احساس خوبی دارد. رفتار ما بزرگترها خیلی مهم است زیرا تا جایی که می‌توانیم باید مسیرشان را هموار کنیم تا تجربه شیرینی از این روز داشته باشند. 
 

اولین قدم‌های بندگی

امروز حال همه خوب است زیرا در جشنی که همه با خلعت زیبای تکلیف در جوار امام رئوف حضور یافته‌اند برایشان شناخت و عبودیت پروردگار معنا پیدا می‌کند.  

ستایش احمدی دختر نه ساله‌ای است که با دستان کوچکش چادر سفیدش را روی سر مرتب می‌کند. می‌گوید ٢٢بهمن تولدم است اما دوست داشتم قبل آن حجاب کنم. امروز هم آمده‌ایم تا یاد بگیریم کارهای خوب انجام بدهیم.
آرمینا هم می‌گوید: از این به بعد باید حجابم را رعایت کنم و نمازم را بخوانم. او ادامه می‌دهد: من قبل از این جشن هم همراه مادرم نماز می‌خواندم اما از این به بعد جدی‌تر باید حجابم را رعایت کنم و نمازم را بخوانم.
 

مهمانان خوان حضرت

همزمان با برگزاری جشن تکلیف دختران در رواق کودک، جشن تکلیف پسران هم در رواق دارالهدایه صحن جمهوری برقرار است. ساکتی و آرامی دختران در وقت یادگیری وظایفشان در به تکلیف رسیدن با شعر، عروسک بازی، مسابقه اینجا جایش را به شور و هیجان پسرانه داده و همین موضوع انرژی بیشتری هم از مربیان می‌گیرد.

مهدیار صفار که نوجوانی لاغر و کشیده اندام است درباره این محفل عنوان می‌کند: با هم کلاسی‌هایم به حرم آمدیم و بعد از صرف صبحانه در مهمان‌سرا در این مکان حضور یافتیم تا با وظایف دینی‌مان آشنا شویم. امروز هم مهمان حضرت شدیم و هم سن تکلیفمان بطور رسمی از امروز آغاز شد.

فرشید حسینی از دیگر دانش آموزان این جشن هم می‌گوید: تا قبل از این مراسم واجبات دینی‌ام را تا حدودی انجام می‌دادم اما از امروز به بعد باید در انجام اعمال دینی‌ام مخصوصا نماز همت بیشتری داشته باشم.

میلاد هاتفی‌نژاد از دیگر بچه‌های پرشر و شور این مراسم هم هنوز حرف دوستانش تمام نشده بیان می‌کند: من کلاس هفتم هستم و امسال به سن تکلیف می‌رسم. از اینکه جشن تکلیفمان در حرم برگزار شد خیلی خوشحالم. این مراسم و مسائلی که به ما یاد دادند در ادامه زندگی به دردمان می‌خورد و خاطره‌اش هم همیشه برایم باقی می‌ماند.

شور و حال دانش آموزی و نوجوانی در کنار حضور در حرم مطهر امام هشتم(ع) حال و هوای سرزندگی دارد. سرزندگی که نشان از زندگی در پناه علی ابن موسی الرضا(ع) دارد.

منبع: آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->