کم فروشی یک نانوایی را در مشهد به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
سرخط خبرها

ایران، دهمین کشور دنیا در میزان تولید خودرو

  • کد خبر: ۱۳۷۱۳۳
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
ایران، دهمین کشور دنیا در میزان تولید خودرو
شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که ایران در سال ۲۰۲۰ به دهمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شود؛ اما در حال حاضر این اتفاق رخ داده است.

به گزارش شهرآرانیوز -  انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا در گزارش جدید خود بر اساس آمار موسسه S&P GLOBAL MOBILITY، این آمار را اعلام نمود و اذعان کرد که ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲، به مراتب بیشتر از کشور‌های بزرگی نظیر انگلستان، ایتالیا و فرانسه خودرو سواری تولید کرده است و در میان ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد.

انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، تعداد خودرو‌های سواری تولیدی سراسر دنیا در طول ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی را ۴۹ میلیون و ۸۱۷ هزار دستگاه اعلام کرد. در طول این مدت، تولید خودرو‌های سواری در تمام دنیا با رشد ۹ درصدی مواجه شده و نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

ایران به عنوان دهمین خودروساز دنیا چه تعداد خودرو تولید کرده است؟

ایران که حالا عنوان دهمین خودروساز بزرگ دنیا را یدک می‌کشد، در سال ۲۰۲۲ رشد بسیار چشمگیری داشته است. کشورمان در ۹ ماهه نخست سال گذشته میلادی، ۷۲۳ هزار و ۷۲۶ دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود. اما امسال با رشد قابل توجه ۳۱.۲ درصدی، به مرز ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو رسیده است. ایران در طول این مدت، ۱.۹ درصد از سهم کل تولید خودرو‌های سواری سراسر دنیا را در اختیار داشته و هم‌اکنون به عنوان دهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته می‌شود.

ایران در سال جاری و در گزارش جدید انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، با رشد ۳ پله‌ای مواجه شده و نسبت به سال قبل که در جایگاه سیزدهم قرار گرفته بود، پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ ایران با کنار زدن اسلواکی، جمهوری چک و روسیه موفق شد جایگاه دهم را به دست آورد.

کشورمان در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حتی بیشتر از کشور‌هایی نظیر فرانسه خودرو تولید کرده است. فرانسه در این مدت زمان، تنها ۶۹۳ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده و این خودروساز بزرگ در برابر ایران که بیش از ۹۴۹ هزار دستگاه تولید کرده، حرف خاصی برای گفتن نداشته است. کشور‌های دیگری همچون اندونزی، ایتالیا، ترکیه و سوئد نیز نسبت به ایران خودرو‌های کمتری تولید کرده‌اند.

اما اگر از بحث تولیدات ایران و کشور‌های کوچک‌تر برسیم، باید به سراغ قطب‌های خودروسازی در جهان برویم تا ببینیم این کشور‌ها در طول سال جاری چه تعداد خودرو سواری تولید کرده‌اند. چین که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو سواری در دنیا شناخته می‌شود، در طول ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، تعداد ۱۶ میلیون و ۳۶۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و با سهم ۳۲.۸ درصدی خود در زمینه تولیدات خودرو در جهان، نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و در رتبه نخست قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم و کشور ژاپن در جایگاه سوم قرار دارد. آمریکا در سال ۲۰۲۲ موفق به تولید ۵ میلیون و ۲۹۲ هزار دستگاه خودرو شده و ژاپن نیز ۴ میلیون و ۸۲۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. هند با ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار، کره جنوبی با ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار، آلمان با ۲ میلیون و ۴۱۱ هزار، مکزیک با ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار، برزیل با ۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و اسپانیا با ۱ میلیون و ۲۷۱ هزار دستگاه خودرو، به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا نهم قرار دارند. ایران هم با رقم ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه، به عنوان دهمین خودروساز بزرگ دنیا شناخته می‌شود.

جالب است بدانید روسیه در سال جاری با افت شدید ۶۶.۴ درصدی تولید خودرو‌های سواری مواجه شده و علت این موضوع چیزی نیست به جز جنگ اوکراین و روبه‌رو شدن با تحریم‌های سنگین غرب. روس‌ها در سال ۲۰۲۲ فقط ۳۳۹ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند؛ این کشور در سال گذشته موفق به تولید ۱ میلیون و ۸ هزار دستگاه خودرو سواری شده بود!

منبع: گجت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->