امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارش بانک مرکزی از افزایش انفجاری قیمت مسکن در آبان ماه

  • کد خبر: ۱۳۸۱۷۴
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
گزارش بانک مرکزی از افزایش انفجاری قیمت مسکن در آبان ماه
بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار مسکن تهران در آبان ماه سال جاری اعلام کرد که در این ماه متوسط قیمت مسکن ۶.۸ درصد رشد کرده است و به ۴۶ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس گزارش بانک مرکزی در آبان ماه سال جاری متوسط قیمت مسکن نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۵.۹ درصد رشد کرده است. بانک مرکزی از انفجار تعداد معاملات در این ماه خبر داده و گزارش کرده که تعداد معاملات مسکن در آبان نسبت به مهر امسال بیش از ۴۷ درصد رشد کرده است.

ریشه رشد ناگهانی تعداد معاملات مسکن و افزایش تقاضا در این بازار را باید در بازار‌های موازی جستجو کنیم. اتفاقی که در آبان ماه در بازار ارز افتاد شاید یکی از ریشه‌های اصلی صعود قیمت و تقاضا در بازار مسکن باشد.

در هفته اول آبان و در پی سیگنال‌های منفی و مواضع مسئولان کشور‌های غربی مبنی بر عدم بازگشت به برجام، شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد بودیم. در روز‌های میانی آبان بود که حتی نرخ دلار آزاد وارد کانال ۳۶ هزار تومان هم شد. در مجموع طی یک ماه آبان دلار آزاد با ۷ درصد رشد به ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

به نظر می‌رسد افزایش نرخ دلار و گمانه زنی‌ها درباره احتمال افزایش نرخ تورم و در نتیجه تاثیر آن بر بازار مسکن باعث شده است که شاهد افزایش تقاضا در بازار مسکن باشیم.

گزارش بانک مرکزی نیز این فرضیه را تایید می‌کند چراکه بیشترین واحد‌های معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع مربوط به خانه‌هایی با قیمت متری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان که این نرخ کمتر از میانگین قیمت واحد‌های مسکونی است. همچنین بیشترین واحد‌های معامله شده بر اساس مساحت مربوط به واحد‌های ۵۰ تا ۶۰ متری و با قیمت واحد‌های یک تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

در آبان ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۶۷ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۶.۸ درصدی نسبت به ماه قبل می‌باشد.

رشد ۷ درصدی قیمت مسکن در آبان ماه

لازم به ذکر است که گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۱» که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است. برای دانلود فایل کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->