واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها
پرش بلند سکه

سکه؛ ۵ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان/ بررسی افزایش عجیب قیمت سکه در بازار

  • کد خبر: ۱۳۹۰۹
  • ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
سکه؛ ۵ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان/ بررسی افزایش عجیب قیمت سکه در بازار
نرخ اونس در بازار جهانی به ۱۵۹۰ دلار رسید که این رقم نشان‌دهنده بیشترین جهش قیمت طلا طی ۶ سال اخیر است.
جزایری - عملیات تروریستی اخیر آمریکا در عراق از یک سو، وعده ملت ایران برای انتقام از سوی دیگر و تهدید‌های توئیتری ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا، تحقق گام پنجم برای کاهش تعهدات برجامی و... همه دست به دست هم داد و موجب شد تا نرخ اونس در بازار جهانی به ۱۵۹۰ دلار برسد که این رقم نشان‌دهنده بیشترین جهش قیمت طلا طی ۶ سال اخیر است. بدون تردید بازار ایران نیز همانند بازار‌های جهانی از عوامل یادشده تأثیرپذیری داشته است، از‌این‌رو شاهد جهش قیمت طلا در بازار هستیم. بر‌این‌اساس روز گذشته قیمت سکه و طلا در بازار‌های داخلی تحت‌تأثیر بازار‌های جهانی دچار نوسانات زیادی شد، به‌طوری‌که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۵ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۵۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد. اما مهم‌ترین مسئله این است که در شرایطی که رکود بر سر اقتصاد سایه افکنده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده‌است وضعیت بازار در روز‌های آتی چگونه خواهد بود؟ بازرس اتحادیه طلا و جواهر کشوری وضعیت بازار در روز‌های آینده را پیش‌بینی‌ناپذیر بیان کرده و می‌گوید: هر‌چند با توجه به التهابات بازار‌های جهانی انتظار می‌رود که قیمت سکه و طلا افزایش یابد، ممکن است که به دنبال رشد سریع قیمت‌ها، ریزش شدید نیز در بازار اتفاق بیفتد. یوسف تقی‌زادگان می‌افزاید: اکنون به دلیل کاهش عرضه دلار در بازار بخشی از نقدینگی به بازار طلا و سکه آمده است، همین مسئله سبب شده است قیمت سکه ۱۰۰ هزار تومان حباب داشته باشد.

رشد نقدینگی و ضربه‌گیر نبودن بانک‌ها
همچنین یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه رشد نقدینگی عامل اصلی نوسانات قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر است، می‌گوید: تنش‌های سیاسی در هفته اخیر فقط تسریع‌کننده تحولات بازار بوده است، از این‌رو باید عامل افزایش شدید قیمت سکه را در تحولات اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. دکتر علی عقیلی با بیان اینکه در ۶ ماه اول امسال به طور متوسط ماهیانه ۴۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به حجم نقدینگی و ۴۶۰۳ میلیارد تومان به حجم پایه پولی در کشور افزوده شده است، می‌گوید: روانه شدن بخش شایان توجهی از این نقدینگی به بازار طلا و سکه سبب رشد شدید قیمت‌ها در بازار شده است. وی ادامه می‌دهد: تا پیش از این بازار‌های نقدینگی در بازار‌های دلار، مسکن و بورس سرشکن می‌شد، با‌این‌حال برخی از سیاست‌گذاری‌ها و نیز ریزش بورس سبب شده است سرمایه‌ها به سمت طلا و سکه گرایش یابند.
وی توضیح می‌دهد: در هفته‌های اخیر بانک مرکزی با افزایش نظارت بر خروج ارز از کشور و قطع دستگاه‌های پوز خارج از ایران، در عمل نوسانات قیمت ارز را کنترل کرد، به‌طوری‌که نوسانات سیاسی اخیر سبب جهش قیمت دلار نشد. همین مسئله سبب شد سرمایه‌های سرگردان جذب بازار دلار نشود. از سوی دیگر ریزش شاخص بورس و عرضه سهام از سوی سهام‌داران حقیقی نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت بورس نیز نمی‌تواند بازار جذابی برای جذب نقدینگی باشد. همه این عوامل در کنار یکدیگر سبب شد تا بازار طلا و سکه محل خوبی برای جذب نقدینگی باشد. عقیلی با بیان اینکه در اوایل دهه ۹۰ بانک‌ها با افزایش سود سپرده‌ها سعی کردند تا ضربه‌گیر نقدینگی باشند می‌گوید: افزایش زیان انباشته بانک‌ها سبب شده است آن‌ها در حال حاضر نتوانند نقش ضربه‌گیر را برای نقدینگی ایفا کنند و در نتیجه سرمایه‌ها جذب بازار‌های کاذب می‌شوند. وی با بیان اینکه به احتمال زیاد بازار مسکن، مقصد بعدی سرمایه‌های سرگردان است، می‌گوید: این مسئله سبب می‌شود تقاضا برای سفته‌بازی در بخش مسکن بیشتر شود و خریداران واقعی نتوانند وارد بازار بشوند.

وضعیت بازار دلار
همچنین روز گذشته دلار شاهد افزایش قیمت بود، به‌طوری‌که دلار که روز یکشنبه به ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده بود، به ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان برسد. البته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به نوسانات قیمت ارز نوشت که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این مرحله از جنگ اقتصادی دشمن، از هیچ تلاشی برای خنثی‌سازی فشارحداکثری آن‌ها به مردم ایران و برای حفظ و تداوم ثبات در بازار ارز و پول و نیز سایر بازار‌ها فروگذار نخواهد کرد. بانک مرکزی به طور قطع، همچون ماه‌های گذشته با قدرت، تلاش کسانی را که در آرزوی بی‌ثبات کردن بازار‌ها هستند ناکام خواهد گذاشت.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->