یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

زیان هزار میلیارد تومانی تولید در خراسان رضوی از قطع گاز

  • کد خبر: ۱۴۰۸۸۵
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
زیان هزار میلیارد تومانی تولید در خراسان رضوی از قطع گاز
رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: قطع گاز فولاد خراسان در یک ماه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضرر تولید در خراسان رضوی ایجاد می‌کند.

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز، علی‌اکبر لبافی در خصوص چالش‌های قطع گاز صنایع در خراسان رضوی اظهار کرد: بحث انرژی در استان یکی از موانع و مشکلات جدی استان بوده که در استفاده از ظرفیت‌های موجود فعلی و ظرفیت‌های جدید اثرگذاراست. 

وی افزود: به دلیل اینکه ما در یک منطقه خاص و زائرپذیر قرار داریم لازم است توجه ویژه به استان شود. خراسان رضوی برخلاف تصورعمومی، استان توسعه یافته با ظرفیت‎های خاص اقتصادی نیست. شاخص‌های استان در بخش ایجاد کسب و کارها، برخورداری از بودجه شرکت‌های دولتی و ... مشخص می‌کند که خراسان رضوی از سرانه کشور سهمی ندارد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بیان کرد: انرژی در حیطه اختیار دولت است و بخش خصوصی درآن نقشی ندارد. بخش خصوصی نمی‌تواند در حوزه انرژی بسته‌ای را ایجاد و تعریف کند. دو مانع بزرگ در خرسان رضوی یعنی قطع برق در تابستان و قطع گازدر زمستان در حوزه انرژی وجود دارد؛ بنابراین با این شرایط فعالیت صنایع ما ازجمله صنایع فولادی که جز صنایع پیشران استان هستند، اینگونه متوقف می‌شوند. این موارد مانع از بهره برداری از ظرفیت‌های موجود در استان می‌شود.

وی ادامه داد: این مساله به هم ریختن محیط کسب و کارمحسوب می‌شود. باید بدانیم که سرمایه گذارموانع موجود در برابر کسب و کار را بررسی می‌کند، لذا مشکلات تامین برق و گاز از مشکلات جدی استان است.

لبافی خاطرنشان کرد: اگر قانون ملاک و معیار دستگاه‌ها است بنابراین ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کارو آیین نامه‌‎های آن به صراحت عنوان می‌کنند، که اولویت قطع آب، برق و گاز با واحد‌های تولیدی نبوده واگر قراراست قطع شودف در شرایطی بحرانی باید یک روز قطع و یک روز تمدید شود. این ماده قانونی به قرارداد تکیه نمی‌کند و قرارداد باید به استناد قانون تنظیم شود. 

وی ادامه داد: گاز صنایعی مانند فولاد به عنوان صنایع پیشران توسعه که هزاران شغل و کسب و کار را به دنبال خود ایجاد کرده و ارز آوراست، را نباید قطع کرد. این شرکت‌ها در بورس بوده وسرمایه مردم را در اخیتار دارند؛ بنابراین دراین شرایط این مساله تصمیم مناسبی نیست. 

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تصریح کرد: صنایعی مانند صنایع فولادی نمی‌توانند مشعل دوم داشته باشند، زیرا نوع سیستم آن‌ها مشعل دیگری را بر نمی‌تابد واصلا انرژی جایگزین ندارند. قطع گاز این صنایع هزاران میلیارد تومان خسارت به این صنعت وارد می‌کند. 

لبافی تاکید کرد: بودجه فولاد خراسان ۱۳ هزار میلیارد تومان است و قطع گاز این صنعت در یک ماه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضرر تولید در خراسان رضوی ایجاد می‌کند. این صنعت در استان مالیات پرداخت کرده و گردش نقدینگی ایجاد می‌کند، بنابراین با توجه به اینکه درسال ۴ ماه غیر فعال است ۴۰۰۰ میلیارد تومان خسارت و ضرر تولید در استان ایجاد می‌شود. 

وی درباره افزایش تورم تولید با قطع گاز درخراسان رضوی بیان کرد: برخی از صنایع مثل صنایع فولادی دراقتصاد کشور واستان ما با شدت اثرگذار هستند. این صنعت در هر ماه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در گردش اقتصادی استان، پرداخت مالیات، صندوق‌های بیمه‌ای و حتی تامین ارز موثراست. وقتی این شرکت درآمدی نداشته باشد هیچ کدام از موارد مذکور رخ نمی‌دهد و بنابراین این مساله قیمت محصول را تغییر می‌دهد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به عرضه و تقاضا درعلم اقتصاد گفت: قیمت محصول را عرضه و تقاضا تعیین کرده و نمی‌توان با فشار آوردن قیمت جنسی را تعیین کرد. طبیعی است وقتی که تولید آهن، فولاد، میلگرد و.. انجام نشود حتما در قیمت تمام شده محصول تاثیر گذاشته و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

لباقی با اشاره به قطع گاز صنایع سیمانی بیان کرد: صنایع سیمانی که مشعل دوم دارند، علاوه بر قطع گاز با جرایم زیست محیطی رو به رو هستند که در این خصوص پیشنهاداتی داده شده و باید مساعدت صورت گیرد. از طرفی مازوت باید از مناطق دور به استان ارسال شده و قیمت حمل و نقل بالا بوده که در نتیجه قیمت تمام شده محصول را بالا برده و این مساله قدرت رقابت با شرکت‌های سیمانی که گاز استفاده می‌کنند را می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->