محمدپور| شهرآرانیوز، آیتالله سید احمد علمالهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امامجمعه مشهد در مراسم عزای ظهر شهادت حضرت زهرا (س) که با حضور پرشور تشییعکنندگان پیکرهای مطهر ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: به همه شما برادران و خواهرانی که مسیری را همراه با شهدا شدید و در عزای مادر سادات در حرم مطهر رضوی اقامه عزا کردید، سلام و درود میفرستم، زیرا اقامه عزا در این بارگاه منور از یک جهت حائز اهمیت ویژهای است و آن، تقدیم مراتب اخلاص و اندوه به ساحت قدسی علی بن موسیالرضا (ع) است که بر فرش صاحب این خانه، ذات اقدس پروردگار آن را خریداری میکند.
وی افزود: بااینحال، بهموازات عشق و ارادتی که از ناحیه همه شما عزیزان نسبت به وجود اقدس زهرای اطهر (س) صورت میگیرد، نزد پروردگار بهمراتب مطلوبتر و محبوبتر است اگر با معرفت و شناخت نسبت به سیره دختر پیامبر (ص) همراه شود و آحاد دلدادگان حضرت زهرا (س) بدانند که مجاهدتهای سیاسی آنان نه منحصر در یک مبارزه برای دستیابی به حکومت بلکه تلاشی برای حفظ اسلام و ارکان اساسی دین خدا بود.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح تفاوت شیوه مبارزه حضرت علی (ع) و زهرای اطهر (س) خاطرنشان کرد: عبدالله ابن عمر از نبی مکرم اسلام (ص) نقل کرده است که ایشان از انحراف دین خدا پس از وفاتشان خبر داده و فرموده بودند که حکومت نخستین زمینه انحراف و نماز آخرین رشته آن است و بر همین اساس، میتوان نشانههای آشکاری در تاریخ یافت که مبارزات حضرت زهرا (س) برای جلوگیری از انحراف رهبری زمینهای را ایجاد کند که نماز و سایر ارکان دین محفوظ بماند.
وی ادامه داد: بااینحال، حقیقت این است که در دفاع از اصل دین، رهبر امت یک وظیفه و رهروان او وظیفه دیگری دارند؛ همانطور که در جریان ماجرای کوچه هم علی بن ابیطالب (ع) میتوانست دست به قبضه شمشیر ببرد و با ذوالفقارش نهفقط متجاوزان به حریم خانهاش بلکه کل شهر را برهم بریزد، اما حاضر شد تا همسرش را تازیانه بزنند و با کمندی خودش را کت و بال ببندند، اما در تاریخ اینطور ثبت نشود که اسلام در مقام یک الگو برای قدرت و حاکمیت در شرایط بحرانی همچون سایر نظریههای حاکمیتی دست به شمشیر میبرد و بهرهای از جهاد فرهنگی ندارد.
امام جمعه مشهد تصریح کرد: این یک الگو برای همه دورانهاست تا مسلمانان بدانند که در برابر توطئههای دشمن نباید پشت سر رهبر امت پنهان شوند. بهطور مثال، امروزه دشمن به دنبال القای این دروغ است که حجاب در ایران، یک اجبار حکومتی است و مردم گرایش و علاقهای به آن ندارند و در برابر این هجمه فرهنگی هم بسیاری از مردم چنین تلقی میکنند که اگر حرکتی لازم بود، رهبری خودشان واکنش نشان میدادند. نخیر اینطور نیست، باید در مقام مقابله با ناهنجاری که اصل دین را نشانه گرفته است باید مثل زهرای اطهر (س) به میدان آمد؛ همانطور که در زمان حمله به خانه، وقتی علی (ع) در خانه بود، او نخستین کسی بود که خود را به پشت در رساند.
وی تأکید کرد: این یک دروغ بزرگ است که حجاب را یک اجبار حاکمیتی بدانیم. بیحجابی یک ناهنجاری اجتماعی است و دشمن تلاش دارد تا پس از نهادینه کردن حجاب اجباری، در گام بعد بر القای بیحجابی بهعنوان یک اصل دموکراتیک و آزادیخواهانه متمرکز شوند. باید به این نکته دقت داشت. نگویید که رهبری خودشان به میدان بیایند. اساساً نباید اجازه داد که کار بهقدری بحرانی شود که اقدام مستقیم رهبری انقلاب ضرورت پیدا کند و در این عرصه، مسئولیت بر عهده همه کسانی است که خود را دلداده نظام و مکتب مجاهدت فاطمی میدانند.
آیتالله علمالهدی گفت: نهفقط ماجرای کوچه بلکه سالیان دراز از عمر بابرکت حضرت زهرا (س) صرف مقاومت در خط جهاد با تفکرات انحرافی شد. این موضوع خصوصاً در بازه ۷۵ روز پس از وفات رسول گرامی اسلام (ص) که به شهادت زهرای اطهر (س) ختم شد، بیش از همیشه شد؛ تا جایی که گفتهشده «مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ نَاحِلَةَ الْجِسْمِ مُنَهَّدَةَ الرُّکنِ بَاکِیَةَ الْعَیْنِ مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ» یعنی حضرت زهرا (س) بعد از فوت پدر بزرگوارش دائماً سر خود را میبست، جسمش ناتوان بود، قوّت خود را از دست داده بود، چشمانش گریان و قلبى سوخته داشت، اما باید توجه داشت که این نشانههای اندوهبار نهفقط برای از دست رفتن سایه پرمهر پدر بلکه برای آن بود که زهرای اطهر (س) به چشم خود میدید که نهضت پدر بزرگوارش در مسیر انحراف قرار داد و بهموازات این مشکلات شدید، هرگز سنگر تبیین حق و مقابله با تضییع کنندگان حق ولایت را خالی نکرد.