اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

آلبوم موسیقی «راز» اثر استاد محسن نفر رونمایی شد

  • کد خبر: ۱۴۳۹۸۵
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
آلبوم موسیقی «راز» اثر استاد محسن نفر رونمایی شد
مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «زار» استاد محسن نفر در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مراسم نشست خبری و رونمایی از آلبوم موسیقی «زار»، جدیدترین اثر تک‌نوازی استاد «محسن نفر» صبح امروز، ۱۷ دی،  در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم چهره‌هایی نظیر محسن نفر، امیرحسن سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما و اهالی رسانه حضور داشتند.

محسن نفر در این مراسم گفت: امروز یکی از روزهایی است که شرمندگی را احساس کردم و دوستان عزیز چیزهایی را درباره من گفتند که نه تنها باور ندارم بلکه در مخیله من نمی‌گنجد که حائز این اوصاف باشم. با این حال کریمان مهربانانه می‌گویند و من باید حواسم باشد که زیر نظر آنان هستم و باید خود را شبیه به معیارهای آنان بکنم.

وی اضافه کرد: موسیقی یکی از پاسخ‌های بشر به حس زیبایی شناسی اوست که برگرفته از هنر خداوند است. صدای خوش و آوای خوش یکی از جلوه های زیبایی است که حضرت رب العالمین در این دنیا برای ما آفریده است. این صدای خوش طی پروسه‌ای به موسیقی می‌رسد که آنهم فرکانس دل‌نشین است. در حقیقت، موسیقی میراث‌دار آن صدای خوش است.

این استاد موسیقی با اشاره به اینکه صدای خوش به ۲ صورت ارائه می‌شود، بیان داشت: یکی با حنجره آدمی است و دیگری با استفاده از ابزار و آلات موسیقی است. ساز یکی از نمادهای آوای خوش است‌ و اگر همراه موسیقی، کلام می‌شنویم، برای آن است که از آن بیشتر لذت ببریم. این صدای خوش در سه ساحت، عقل و تعقل، احساسات و هیجانات متجلی می‌شود. بنابر تجربیات، موسیقی ایرانی با قوه تعقل آدمی و احساسات او کار دارد و آن بخشی که به عنوان هیجانات شناخته می‌شود، کمتر کار دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت انتقاداتی که اذهان یک سونگر درباره موسیقی ایرانی مطرح می‌کنند به این دلیل است که به این تقسیم‌بندی توجهی نداشتند.

وی ضمن تشریح موضوع تعقل و احساس از جنبه‌های موسیقی ایرانی گفت: وقتی به ردیف موسیقی ایرانی گوش می‌کنید، از خود می‌پرسید که این اثر هنری چه چیزی می‌خواهد بگوید؟ همین سوال، ناظر بر موضوع تعقل است. هم‌چنین ساحت بعدی موسیقی ایرانی، ساحت احساسات است که شاید از تعقل نیز بالاتر باشد. این ساحت همانی است که انبیا و اولیای الهی برای هدایت بشر از آن کمک می‌گرفتند. ساحت احساسات، بخشی است که از تعقل هم بالاتر است و ‌فوق آن است چرا که اگر همه زندگی بشر، ساحت تعقل باشد، همه اتفاقات با منطق به سامان نمی‌رسد.

محسن نفر در پایان گفت: ما با گنجیه ای از موسیقی ایرانی مواجه هستیم که دربرگیرنده احساس و تعقل است. البته سالهای زیادی از آن غافل بودیم اما به واسطه حضور شعرای بزرگوار در تاریخ ادبیات ایران در شرایط بسیار ارزشمندی قرار دارد که به جهت همراهی با شعر حکیمانه از وجه بسیار ارزشمندی برخوردار است که از مقام انسانی اش افول نکرده و از برخی هیجانات موسیقی غرب زده امروز به دور است. این هنر موسیقی ایرانی است که می تواند برجستگی ها و اهمیت زیادی داشته باشد.

در پایان مراسم از آلبوم موسیقی«زار» رونمایی شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->