خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مرزنجوش؛ گیاهی گرم برای روزهای سرد زمستان

  • کد خبر: ۱۴۴۱۴۷
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
مرزنجوش؛ گیاهی گرم برای روزهای سرد زمستان
مرزنجوش یا مرزنگوش در غذاهای متنوعی استفاده می‌شود و به دلیل خواصی که دارد برای محافظت در مقابل بیماری‌های گوارشی و مشکلات هورمونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل طبع گرم و خشک این گیاه، دمنوش آن نیز می تواند یک نوشیدنی عالی در روزهای سرد زمستان باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، مرزنجوش گیاهی است که به دلیل معطر بودنش در رژیم غذایی مدیترانه‌ای شناخته می‌شود. این گیاه به خانواده‌ی نعناییان تعلق دارد و به دلیل خواص دارویی‌اش در سراسر جهان محبوب شده است. بر اساس تحقیقات، مردم کشور‌های اسپانیا، مجارستان، پرتغال، آلمان و فرانسه این گیاه را پرورش می‌دهند و به طور کلی از این گیاه به دلیل خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، محافظ گوارشی و آنتی‌اکسیدانی استفاده می‌کنند.

خواصی از مرزنجوش که از نظر علمی ثابت شده‌اند

هنگامی که نوبت پخت و پز است و می‌خواهید غذا درست کنید می‌توانید از این گیاه برای خوش‌بو کردن سوپ، سالاد و غذا‌های گوشتی‌تان استفاده کنید. در طب سنتی، مردم از این گیاه برای کمک به هضم غذا و تسکین علائم قاعدگی استفاده می‌کنند.

البته هیچ مدرک محکمی تاکنون وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان یک درمان خط اول برای هیچ بیماری در نظر گرفت و بدین ترتیب این گیاه نباید جایگزین درمان دارویی شود و پیشنهاد نمی‌شود که آن را به عنوان تنها عامل برای مقابله با بیماری‌ها در نظر بگیرید. در واقع اگر بیمار شدید بهترین راه رجوع به متخصص است.

به تسکین مشکلات گوارشی کمک می‌کند

در طب سنتی یکی از برجسته‌ترین خواص مرزنجوش مربوط به سلامت دستگاه گوارش است.

بر اساس تحقیقات چاپ شده در The American Journal of Chinese Medicine این گیاه دارای خواص ضدالتهابی است که احتمالاً به دلیل وجود روغن‌های فرار، فلاوونوئیدها، تانن‌ها و سایر مواد است.
علاوه بر این، مطالعاتی که در the Brazilian Journal of Microbiology در زمینه‌ی گیاهان مختلف منتشر شده است نشان می‌دهد که مرزنجوش همچنین برای مقابله با بیماری‌های ناشی از غذا و به طور خاص برای مقابله با پاتوژنی به نام کلستریدیوم پرفرنژنس مفید است.

به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند

مرزنجوش بر سلامت زنان مؤثر است مخصوصاً زمانی که با چالش‌هایی در ارتباط با چرخه قاعدگی‌شان روبه رو می‌شوند. مرزنجوش هم به صورت عصاره و هم به صورت چای، تأثیرات مثبتی درترمیم تعادل هورمونی نشان داده است.

در حقیقت آزمایشی که نتایج آن در Journal of Human Nutrition and Dietetics چاپ شده است، نشان می‌دهد چای مرزنجوش برای بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار مفید است. به نظر می‌رسد مرزنجوش به تنظیم فعالیت هورمونی و حساسیت به انسولین کمک می‌کند.

به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند

بسیاری از خواص مرزنجوش به خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی آن نسبت داده می‌شوند. به همین دلیل عصاره‌ی آن می‌تواند به پیشگیری و درمان بعضی از عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، مسمومیت غذایی و ... کمک کند. بر اساس یک تحقیق انجام شده مشخص شد مرزنجوش در مقابله با رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده کوچک مفید است.

همچنین روغن اساسی رقیق شده آن تأثیر شگفت‌انگیزی بر عفونت‌های قارچی پوست نشان داده‌اند. فعلا برای تأیید این فایده به مشاهدات بیشتری احتیاج داریم؛ اما پزشکان این گیاه را یک درمان ایمن برای اغلب بزرگسالان سالم می‌دانند.

موارد منع مصرف مرزنجوش

تا به اینجا خواص اصلی این گیاه را با هم بررسی کردیم. حال باید به بعضی از عوارض جانبی و فعل و انفعالات احتمالی که این گیاه ممکن است ایجاد کند بپردازیم. اگر هرگونه شکی در مصرف این گیاه دارید حتماً با دکترتان مشورت کنید.. زنان باردار و شیرده باید از مصرف این گیاه بپرهیزند. (چه به صورت چای چه به صورت عصاره و مکمل). این گیاه به دلیل اثراتی که روی تنظیم هورمون‌ها دارد می‌تواند در موارد ذکرشده مشکلاتی را ایجاد کند.. مکمل‌های این گیاه می‌توانند در لخته شدن خون اختلال ایجاد کنند؛ بنابراین اگر شما در حال درمان به وسیله‌ی دارو‌های ضدانعقادی هستید یا بیماری‌های مرتبط با آن دارید؛ پزشکان مصرف آن را توصیه نمی‌کنند.. این گیاه و عصاره‌اش با کاهش سطح قند خون با دارو‌های دیابت تداخل ایجاد می‌کند. بنابراین، بهتر است در این موارد از مصرف آن خودداری کنید، مگر اینکه پزشک اجازه آن را داده باشد.

چگونه می‌توان از خواص مرزنجوش بهره برد؟

اگر مرزنجوش برای شما منع مصرف ندارد، می‌توانید آن را به مقدار کم در دستورپخت‌های مختلف قرار دهید. بدین منظور می‌توانید آن را با یک قاشق غذاخوری روغن پخت‌وپز ترکیب کنید تا به سوپ‌ها، خورش‌ها، سالادها، سبزیجات، غذا‌های گوشتی و ... به بهترین شکل اضافه شوند.

روش تهیه دمنوش مرزنجوش

مرزنجوش؛ گیاهی برای روزهای سرد زمستان

یک قاشق غذاخوری مرزنجوش را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد؛ و سپس آن را صاف کرده و همراه با عسل و آب لیموی تازه میل نمایید. مصرف روزانه ۲ فنجان از چای مرزنجوش بلامانع است.

منبع: تبیان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->