به گزارش شهرآرانیوز؛ ایوان بابالهادی (ع) حرممطهررضوی با دستان هنرمندان عاشق و ارادتمند حضرترضا (ع)، جلوهای چشمنواز یافته است تا زائرانی که از صحن پیامبراعظم (ص) به این آستان ملکوتی مشرف میشوند، زیارت را با تماشای زیباییهای هنری خیالانگیز آن آغاز کنند.
صحن پیامبراعظم (ص)، به دلیل وسعت کمنظیر خود، دشواریهایی برای اجرا و تکمیل طرحهای معماری و آرایههای هنری داشت، اما این سختی مانع از تلاش و پشتکار خالصانه خادمان و هنرمندان دوستدار اهلبیت (ع) نشده است و تکمیل این طرحها مرحلهبهمرحله دنبال میشود.
به گزارش آستاننیوز، همزمان با بهرهبرداری از صحنجامعرضوی (صحن پیامبراعظم (ص) کنونی)، سردرِ ایوانهای شرقی و غربی این صحن با مقرنسهای گچی و نقاشی تزیین شد، اما مقرر بود در آینده همه ایوانها با تزیینات کاشی تکمیل شوند که اجرای این طرحها در دستورکار قرار گرفت.
پس از اتمام آرایههای هنری ایوان ضلع قبله حضرت، ولی عصر (عج) و گلدستههای ششگانه صحن پیامبراعظم (ص)، نوبت به تزیین و بازآرایی ایوانهای شرقی و غربی، یعنی بابالهادی (ع) و بابالکاظم (ع) رسید تا تشرف زائران حرمرضوی و خوشامدگویی به آنها از میان نقوش و رنگهای دلنواز انجام شود.
مقرنسکاری و کاشیکاری این دو ایوان از اواخر سال ۹۸ آغاز شد. با شیوع ویروس کرونا، اجرای این پروژه برای مدتی با کندی پیش رفت، اما در نهایت بعد از ۳۵ ماه کار هنری پرظرافت، اکنون سردرِ ایوان بابالهادی (ع) در برابر دیدگان زائران رخ نموده است.
ایوان، ولی عصر (عج)، باشکوهترین ایوان صحن، با طراحی و اجرای مقرنس و کاشیکاری استاد سید محمدکاظم مظلومزاده، از پیشکسوتان معماری سنتی ایران، در نیمه اول دهه ۱۳۹۰ انجام شده بود.
بهمنظور هماهنگی طرح و تناسبات نقوش ایوانهای صحن پیامبراعظم (ص)، تصمیم گرفته شد طراحی و اجرای زیباسازی ایوان بابالهادی (ع) و بابالکاظم (ع) نیز به استاد مظلومزاده سپرده شود. تحریر کتیبههای این ایوانها نیز مانند بسیاری از کتیبههای معاصر حرممطهررضوی بر عهده استاد مسلم خطوط ایرانی، آقای سید محمد حسینیموحد، بوده است.
تزیینات این ایوان متشکل از چند بخش اصلی است. مقرنس آن شامل چهارده ردیف است که در رأس آن شمسهای زیبا قرار گرفته است و در ساخت آن بیش از سیصد مترمربع کاشی معرق کار شده است. در کاشیکاری اضلاع جانبی ایوان با مساحت حدود ۲۵۰ مترمربع نیز دوازده شمسه قرار گفته است.
همچنین در این ایوان، فیلپوشهای جفت دو طرف بازشوی ورودی اصلی، کتیبههای ایوانبند و ابرویی و قاب معرق در مرکز ایوان خودنمایی میکند و زیر آن در قاب کاشی نام ایوان، یعنی «بابالهادی (ع)» نقش بسته است.
با توجه به تناسبات ایوان و نسبت عرض به ارتفاع در طراحی اجزای هنری آن و با اجرای فیلپوشها کوشش شده است تا حد ممکن شکوه و عظمت آن افزون شود و با انتخاب رنگهای خانواده آبی و تعادل در ترکیب رنگی، زیبایی و وقار آن دوچندان باشد.