اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

برگزاری نشست ویژه فرهنگی در نخستین روز جشنواره فیلم عمار در مشهد

  • کد خبر: ۱۴۵۳۸۱
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
برگزاری نشست ویژه فرهنگی در نخستین روز جشنواره فیلم عمار در مشهد
در نخستین روز از جشنواره فیلم عمار در مشهد نشست ویژه فرهنگی با موضوع اتفاقات اخیر جامعه برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشست ویژه نخستین روز برگزاری این جشنواره، «محمدجواد استادی» از فعالان فرهنگی مشهد با اشاره به مفهوم «تکنوکراسی» و تاثیرات این رویکرد در زمینه های مختلف فرهنگی کشور گفت: رویکرد تکنوکراسی و فن سالار بر بنیاد تخصص مادی انگارانه بنا نهاده شده و هر چیز را از منظر فنی و تکنیکی مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که نگاه دینی و انقلابی برای این رویکرد اصالتی قائل نیست. بر اساس این رویکرد، انسان فرهنگی می بایست با غایتی متفاوت از یک انسان مادی شناخته شود. این رویکرد، غایت و نهایت ما را «رفاه» نمی داند و در آن، مسئله «سعادت» مسئله ای است که انسان الهی و انسان فرهنگی برای خود متصور است.

وی افزود: گرایش به رویکرد تکنوکراسی، از یک سو موجب غلبه تکنیک بر انسان می شود و از سوی دیگر، موجب می شود صاحب تکنیک، بر افرادی که از تکنیک استفاده می کنند نیز تسلط پیدا کند.

استادی با بیان این که تاثیرات رویکرد تکنوکراسی برای انسان نیز در تمام عرصه های زیستی و از جمله هنر، نفوذ پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: هنری که در غرب و بر مبنای توسعه شکل گرفته است، یک نظام زیبایی شناسی ایجاد می کند که به دنبال ارائه یک نمود عینی بر اساس عقل ابزاری است. در حالی که نظام زیبایی شناسی هنر اسلامی بر «جلوه گری حق» شکل گرفته و این موضوع در تمامی آثار اصیل مبتنی بر هنر اسلامی قابل ارزیابی است.

این فعال فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که جشنواره های فجر انقلاب اسلامی نیز برای تقویت نگره انقلاب اسلامی و معرفی ارزش های انسان فرهنگی و انسان دینی ایجاد شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه با بروز و تداوم نگرش های تکنوکراسی در دولتهای مختلف در کشور، جشنواره فجر نیز به آفت های جشنواره های سینمایی مبتنی بر اصالت تکنوکراسی دچار شد.

وی افزود: شکل گیری جشنواره عمار به دلیل این بود که بیان کند ما می خواهیم از این غفلت عبور کنیم و جشنواره ای برگزار کنیم که از نگاه های تکنوکرات به دور باشد و هدف آن پولسازی و ستاره سازی نباشد. توده های مردم می توانند فیلم ببینند و حتی در مسجد هم بتوان فیلم اکران کرد. این جشنواره متعلق به همه مردم است. استادی تاکید کرد: جشنواره عمار از یک سو تلاش می کند در شیوه و فرم برگزاری، اشتباهات و خطاهای ما در برگزاری جشنواره های گذشته را برطرف کند. از سوی دیگر می خواهد انحراف محتوایی را در جریان سینمای ایران اصلاح کند.

وی افزود: البته این جشنواره نیز با کمی ها و کاستی هایی مواجه است که باید به مرور زمان اصلاح شود. جشنواره عمار نباید به صورت «آماتوری» برگزار شود و نباید این نگاه را تقویت کرد. جشنواره عمار باید با بالاترین استانداردها برگزار شود و با بهترین کیفیت داوری شود و بهترین فیلمها در آن حضور پیدا کنند.

در «کلان روایت» کمبود داریم

در ادامه این نشست، «مجید عسکری» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: با وجود آن که ما در مورد «خرده روایت» ها بسیار موفق عمل می کنیم و برای مثال فیلم نظیر «قلاده های طلا» موضوع فتنه ۸۸ را به خوبی تبیین می کند، اما تولیدات هنری که بتواند روایتی از سال ۷۸ و ۸۸ تا کنون را ارائه کند را نداریم و نتوانسته ایم بیان کنیم نسبت اتفاقات اخیر با مسائلی نظیر فتنه ۸۸ چیست.

وی افزود: من اسم این را «کلان روایت» می گذارم و معتقد هستم ما هیچ کار جدی سینمایی یا مستند یا گزارشی یا روایت در زمینه بیان روایت ۲۰ سال اخیر جمهوری اسلامی نداریم.

عسکری خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می شود خرده روایت های تولید شده که اتفاقا از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند، نتوانند بیانگر ارتباط این روایت ها با روایت های امروز جامعه ما باشند.

وی در ادامه گفت: در جشنواه عمار، هم در فرم و شیوه و هم در مضمون و رجوع به مردم، اتفاقات خوبی رقم خورد. اما اگر بخواهیم این اتفاق ادامه پیدا کند، باید مردم در سطح کلان و در تاریخ و هویت خود نیز می بایست کارها و آثاری را ببینند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->