تراکنش ماهانه چقدر باشد یارانه نقدی قطع می‌شود؟ برقراری ۸ پرواز فوق‌العاده هما در مسیر تهران- مشهد و برعکس در دهه کرامت کارمزد کارت‌به‌کارت افزایش یافت (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) ترانزیت ۴.۲ میلیون تن کالا از مرز‌های خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ قیمت امروز میوه و تره بار در مشهد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | کاهش ۴ هزار تومانی قیمت هندوانه رکود در بازار خودرو از ابتدای سال تاکنون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | در صورت توافق، قیمت خودرو چه تغییری می‌کند؟ راهبرد‌های توسعه صادرات خراسان رضوی صادرات پژمرده گل رز | دخالت دلال‌ها در بازار، صادرات گل رز از مشهد به ترکمنستان را ۴ میلیون شاخه کاهش داد قیمت طلای جهانی امروز (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد کارشناس مسائل اقتصادی: در صورت توافق، قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان بازمی‌گردد، اما پایدار نیست در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی مطرح شد؛ مطالعات قطار برقی مشهد-تهران انجام شده است ایران خودرو گزارش داد | توقف تولید یک خودرو پر فروش در سال ۱۴۰۴ در سال ۱۴۰۴، عوارض خودرو‌های وارداتی ۲.۴ برابر شد؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ترمز طلا کشیده می‌شود؟ پیش‌بینی بورس فردا (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | منتظر صعود بازار باشیم؟ پیش‌بینی قیمت ارز و دلار فردا (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | روند خنثی ادامه دارد؟ هشدار به سهامداران عدالت؛ فریب پیامک‌های واریز سود را نخورید بیانیه سازمان حمایت درباره قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی جزئیات حراج شمش طلا روز سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | تیگو ۸ پرو ۳ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان آرامش در بازار امروز خودرو‌های داخلی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) مشکل توقف عرضه آرد رفع شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) فروش فوری یکی از محصولات ایران‌خودرو از روز سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) + لینک ثبت‌نام ابلاغ مصوبه واردات خودرو‌های نو و کارکرده به گمرکات + سند رئیس‌کل بانک مرکزی: آغاز آزمایشی اصلاح نظام بانکی از فروردین ۱۴۰۴ افت فشار فروش در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) ریزش بورس ۹۹ در ۱۴۰۴ تکرار می‌شود؟ طلا در مشهد گرمی چند؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دلار ۸۶ هزار و ۲۵۰ تومان
سرخط خبرها

وزیر اقتصاد: عرضه خودرو در بورس همیشگی نخواهد بود

  • کد خبر: ۱۴۵۷۷۵
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
وزیر اقتصاد: عرضه خودرو در بورس همیشگی نخواهد بود
وزیر اقتصاد شرط واگذاری خودروسازان را ارائه یک برنامه بلندمدت اصلاحی برای صنعت خودرو از سوی وزارت صمت اعلام کرد و گفت که نمی‌توانیم برای همیشه خودرو‌ها را در بورس عرضه کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ۱۱ اسفند ماه سال گذشته، رئیس جمهور در خلل صدور فرمان ۸ ماده‌ای برای بهبود عملکرد صنعت خودروسازی، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی را نیز مورد تاکید قرار داد که بر اساس این فرمان، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه یعنی تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.

در همین راستا نیز سید رضا فاطمی امین وزیر صمت ۲۹ خرداد ماه از همکاری با مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضائیه برای قیمت گذاری تمام اموال مربوط به ایرا-ن‌خودرو سایپا خبر داد.

همچنین آنطور که فاطمی امین اعلام کرد قرار بود بلوک ۴۰ درصدی سهام سایپا و بلوک ۲۵ درصدی سهام ایران‌خودرو که مربوط به خود سهامداری (سهام تودلی خودروسازان که سال‌ها پیش در قالب تعاونی کارکنان واگذار شد) است، از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شود تا از این طریق نفوذ دولت در خودروسازی‌ها کاهش یابد.

در ادامه نیز در ۱۶ آذر ماه صورت‌جلسه الزامات واگذاری خودروسازان با ۵ شرط تهیه شد که از جمله آنها می‌توان به سند استراتژی صنعتی بلندمدت و با ثبات صنعت خودرو، حذف قیمت گذاری دستوری تمام محصولات تا پایان ۱۴۰۱ و الزام به واگذاری سهام تودلی تا پایان سال اشاره کرد.

شرط واگذاری خودروسازها

حال در تازه‌ترین اظهارنظر، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است که در توافق با وزارت صمت، تأکید کرده که موافقت وزارت اقتصاد با واگذاری سهام دولت در صنایع خودروسازی مشروط به ارائه یک برنامه بلندمدت اصلاحی برای صنعت مذکور از سوی آن وزارتخانه است که در این سند باید از هم اکنون، برای پنج سال آینده، یک برنامه مدونی ثبت شود که سیاستگذاری صنعت خودرو به چه نحو خواهد بود تا سرمایه گذار ثبات خاطر داشته باشد.

وی معتقد است که این احتمال وجود دارد که یکباره مدیریت به دست یک جریانی بیافتد که بتواند هر قیمتی را به مردم تحمیل کند؛ چون در سمت دیگر، عده‌ای از تداوم شدیدتر قیمت گذاری دستوری و ابلاغی و نوعی رها شدگی در بازار نگرانند.

خاندوزی تاکیده کرده که ممکن است برخی اقدامات موردی و موضعی در مورد صنعت خودرو، بطور موقت خوب ارزیابی شود، اما مسئله بلند مدت زنجیره تولید، قطعه سازی و واردات خودرو باید یکپارچه و با در نظر گرفتن همزمان منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان در یک سند جامع دیده شود.

همیشه نمی‌توانیم خودروها را در بورس عرضه کنیم

وی به عرضه خودرو در بورس نیز اشاره کرده و گفته است که ما نمی‌توانیم برای همیشه از روشی که در حال حاضر برای عرضه خودروها در بورس کالا به کار گرفته ایم، استفاده کنیم، چرا که این مدل، به هر حال، به عده‌ای، مجالی برای جولان و کسب سود بی قاعده و حساب و کتاب، از محل خرید خودرو در بازار سرمایه و فروش آن در بازار آزاد می‌دهد.

خاندوزی با بیان اینکه به هر حال در شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین کار است، تصریح کرده است که در حال حاضر خود ما واقعاً نمی‌دانیم که یک سال دیگر هم باید همین مسیر را ادامه دهیم یا خیر و چه بسا، با کاهش وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات و ارزبری و اصلاح ساختار مالکیتی و … پنج سال دیگر در یک نقطه تعادلی بهینه‌تری باشیم که نیازی نباشد از ساز و کار فعلی برای فروش استفاده کنیم؛ اتفاقی که امیدوارم با همکاری وزارت صمت به زودی محقق شود.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->