به گزارش شهرآرانیوز، نمونه بارز این ادعا هم درست زمانی بود که وقتی در همین روزهای سخت، بدون داشتن گاز و گرما در تحریریه شهرآرا پیگیر مشکلات حاد شهروندان بودیم، مسئولان و مدیران برخی دستگاهها در پاسخ به تلفن خبرنگاران ما چنین پاسخ دادند: پاسخ سؤالات شما را بعد از تعطیلات میدهیم! در حال حاضر به سیستم اتوماسیون اداری دسترسی نداریم.
دورکاری یا تعطیل کاری؟!
این عبارتها جملههای مشابهی است که خبرنگاران ما بارها در این هفته در تماس با مسئولان و کارشناسان اداری با آن روبه رو شده اند. انگار که فایدهای ندارد و همه ادارهها پاسخ دهی را به بعد از تعطیلات و هفته آینده موکول کرده اند. گویا دورکاری برای برخی ادارهها به نوعی تعطیلی تبدیل شده است!
سرمای بی سابقه در مشهد و افت فشار و حتی قطعی گاز در بسیاری از مناطق مشهد باعث شد تا برای مدیریت مصرف انرژی، استانداری خراسان رضوی در جلسه مدیریت بحران، دستور دورکاری ادارات مشهد را صادر کند. تجویز نسخه دورکاری در ادارهها صرفا به دلیل مدیریت مصرف انرژی بود، بدین ترتیب کارکنان ادارات و دستگاههای اجرایی گرچه در اداره خود حضور نداشتند؛ اما باید وظایف خود را به درستی انجام میدادند چرا که دورکاری به معنای تعطیل بودن کار نیست.
شاید هم سرنخ مشکل به جایی برمی گردد که زیرساخت پدیده دورکاری هنوز در کشور ما وجود ندارد. با وجود تجربه حدود دو سال دورکاری کارکنان ادارهها در شرایط کرونا، باز هم کارمندان در شرایط فعلی بیان میکنند که با سیستم داخل منزل امکان دسترسی به اتوماسیونها و نامههای اداری برایشان وجود ندارد.
بعد از تعطیلات! تماس بگیرید
شواهد خبرنگار ما و همچنین تعداد زیادی از پیامهای رسیده شهروندان به ستون حرف مردم نشان میدهد که برخی ادارهها در ایام دورکاری عملا تعطیل بودند!
خانم مطهری با ارسال پیامی به صفحه صدای مردم نوشته است: «چرا در این روزها که تمامی ادارهها دورکارند، مسئولان پاسخگو نیستند؟ فرزندم در شهر نیشابور دانشجوست دو ماه است که منتظر نامه انتقالی او هستیم. کادر دانشگاه فردوسی گفته اند که اگر نامه اتوماسیونی برسد، کارهای نقل وانتقال برای ترم بعدی زودتر انجام میشود. با مدیرگروه آموزش دانشگاه نیشابور تماس گرفته ایم، اما پاسخ نمیدهند. درحالی که ادارهها باید دورکار باشند، چرا نامه انتقالی فرزندم باید تا بعد از تعطیلات در کارتابل دانشگاه بماند؟
کارهای بانکی بر زمین مانده
شهروند دیگری نوشته است: «برای انجام کارهای بانکی مانند وصول چک و تعویض کارت سوخت باید حتما مراجعه حضوری به بانک داشته باشم. شعب منتخب بانکی که تعدادشان کم است هر شعبه هم آن قدر ارباب رجوع دارد که باید ساعتها منتظر ماند. من نمیدانم دورکاری برای بانکها واقعا چه معنایی دارد؟ کدام نیروی بانک میتواند از داخل منزل پول جابه جا کند؟!»
رسوب مکاتبات در سیستم اتوماسیون اداری
آقای ایزدی یکی دیگر از مخاطبان روزنامه است که در تماس با تحریریه شهرآرا میگوید: بیش از دو ماه است که برای وام کمک اجاره به کمیته امداد مراجعه کرده ام. مسئول مربوط میگوید که درخواست شما در اتوماسیون اداری است و باید بعد از تعطیلات پیگیری کنید. مگر قرار بر دورکاری ادارهها نیست، در دورکاری حتی نامههای اتوماسیون را هم بررسی نمیکنند. ادارهها در این ایام درکل تعطیل کرده اند و کارهای مردم بر زمین مانده است.
دورکاری به معنای تعطیلی نیست!
وقتی برای پیگیری مطالبات شهروندان به سراغ فرماندار مشهد میرویم، محسن داوری در این باره توضیح میدهد که در شورای اداری تأکید کرده ایم که دورکاری به معنای تعطیلی نیست! او بیان میکند: ادارات و دستگاههای اجرایی باید بدانند که همه کارکنان شامل مدیر و کارکنان موظف اند خارج از محل کار، جوابگوی مشکلات مردم باشند.
داوری بیان میکند: متذکر شده ایم حتی اگر لازم است، کارکنان در محل کار حضور پیدا کنند تا کار مردم را راه بیندازند. درعین حال به دلیل اینکه نارضایتی شهروندان ادامه دار نشود از امروز چهارشنبه به منظور پاسخگویی ادارهها دیگر دورکاری نداریم و همه کارکنان باید در محل کارشان حاضر باشند.