سیدمهرداد امیر کلالی | شهرآرانیوز، تمامی این گلایهها عبارتهای دردآشنای همسایگان دیرینه فرودگاه مشهد است. شهروندانی که شاید نزدیک به یک دهه است موضوع جابه جایی فرودگاه مشهد بارقههایی از امید در دلشان ایجاد کرد؛ اما طولانی شدن حرف تا عمل و وعدههای کاغذی این روزها امانشان را بریده است.
نبود توازن در پیاده رو
محله پروین اعتصامی به نوعی ورودی شهر مشهد از طریق فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد با قدمتی هفتادساله است. این محله از یک سو به بزرگراه بسیج و از سوی دیگر به بولوار جمهوری اسلامی و بولوار فدائیان اسلام منتهی میشود. به درخواست شهروندان برای تهیه گزارش از مشکلات، به این محله میرویم. بیشتر مشکلات شهروندان در مرحله اول مربوط به آلودگی صوتی ناشی از نشست وبرخاست هواپیما میشود. بهسازی پیاده روها و جداول، سد معبر صنوف و رفع عبورممنوع پروین اعتصامی ۱۹ نیز از دیگر مشکلات ساکنان اینجاست.
آقای فتحی یکی از معتمدان محله پروین اعتصامی است که در این بازدید میدانی همراه ماست. او با بیان اینکه خودروهای شخصی در پیاده رو کوچههای پروین اعتصامی ۲۱ الی ۲۷ پارک میکنند، میگوید: این بی توجهی رانندگان باعث شده است موزاییک پیاده روها خراب و سد معبر ایجاد شود. این شهروند میافزاید: اهالی این محله از پستی وبلندیهای پیاده روها گله دارند.
او لبه جداول خیابان (سمت فرد) را به ما نشان میدهد و بیان میکند: این جداول با خیابان مماس نیست و بلندتر از کف خیابان است و اهالی چندین بار پایشان به لبه جدول گیرکرده و افتاده اند.
تردد هواپیما و ترک برداشتن دیوار منازل
این معتمد محله، منازل آن دسته از شهروندان را به ما نشان میدهد که بر اثر نشست وبرخاست هواپیماها، دیوار منازل آنها ترک برداشته است. او میگوید: قدیمیترین مشکل این محله قرارگرفتن در مسیر رفت وآمد هواپیماهای فرودگاه مشهد و سروصدای آزاردهنده آن هاست. پروازها به ویژه در آخر هفته و روزهای مناسبتی به شدت زیاد میشود و بعضا در ساعات پایانی شب که وقت خواب مردم است نیز تردد هواپیما آزاردهنده است.
او بیان میکند: کوچههای پروین اعتصامی ۱۲ الی ۱۸ دقیقا در مسیر رفت وآمد هواپیما قرار دارند، اما در مجموع این موضوع شامل حال همه اهالی محله پروین و سایر محلات محدود به فرودگاه میشود.
عرفانی یکی دیگر از شهروندان ما را به کوچه پروین اعتصامی ۱۹ میبرد و میگوید: این کوچه که از سمت دیگر آن کوچه شهید عرفانی ۲۰ است، در واقع ورود ممنوع است؛ ولی شهروندان اصلا رعایت نمیکنند و عبور ممنوع را وارد میشوند.
این شهروند ادامه میدهد: برای رفت وآمد در این کوچه که منزلمان است، دچار مشکل شده ایم و باید از یک کوچه دیگر وارد کوچه خودمان شویم. از شهرداری خواهشمندیم که تابلو ورود ممنوع این کوچه را بردارد.
آلودگی صوتی تعمیرگاهها
صادقی منش یکی از فعالان فرهنگی محله نیز بیان میکند: چند وقت پیش، نصب نگهدارنده پرچم در ستونهای برق محله را از شهرداری درخواست داشتیم که تاکنون اقدامی نشده است.
او با بیان یکی دیگر از مشکلات محله میگوید: اهالی از وجود تعمیرگاهها و تراشکاریها در محله که آلودگی صوتی ایجاد میکنند، گله دارند و خواستار انتقال این صنوف به خارج از شهر مانند مجتمعهای فنی در خین عرب هستند.
امکان انتقال تمام مشاغل مزاحم به خارج از شهر وجود ندارد
اما شهردار منطقه ۷ مشهد در پاسخ به مطالبات و گلایههای اهالی محله پروین اعتصامی میگوید: پارک خودرو در معبر عمومی و تخلفات مربوط به آن در حوزه اختیار شهرداری نبوده و از طریق راهنمایی ورانندگی باید پیگیری شود.
وحید برجسته نژاد درباره وضعیت جداول بهسازی پیاده روها میافزاید: بهسازی پیاده رو در معابر فرعی با شهروندان است. ارتفاع جداول در حاشیه معابر جزو الزامات آیین نامهای برای حفظ ایمنی عابرپیاده و جمع آوری آبهای سطحی است، بنابراین هم سطح سازی با خیابان ممکن نیست.
او درباره پیشنهاد فعالان فرهنگی محله برای نصب پرچم نیز میگوید: شهروندان و تشکل ها، لازم است محلهای پیشنهادی خود را در منطقه برای نصب پایههای یادشده به طورحضوری و مکتوب به معاونت فرهنگی منطقه اعلام کنند تا بعد از بررسی و تأییدیه شرکت برق در صورت نیاز روی ستونهای برق تعبیه شود. شهردار منطقه ۷ مشهد درباره انتقال تعمیرگاهها و تراشکاریها به حومه شهر، بیان میکند: اخطارهای لازم به طور روزانه به مشاغل مزاحم ابلاغ میشود، باتوجه به ظرفیتهای محدود مجتمعهای یادشده امکان انتقال تمامی کسبه به آنها وجود ندارد.
عملکرد مناسب ورود ممنوع پروین اعتصامی ۱۹
برجسته نژاد درباره حذف تابلو ورودممنوع پروین اعتصامی ۱۹ توضیح میدهد: تابلو ترافیکی جزو علائم عمودی در آیین نامه راهنمایی ورانندگی است، بنابراین بی توجهی به این علائم تخلف محسوب شده و مسئولیت عواقب آن برعهده راننده متخلف است.
او ادامه میدهد: نصب تابلو در معابر فرعی شهر به چند طریق انجام میشود که با ابلاغ طرح مصوب سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری، با پیشنهاد پلیس راهور یا با درخواستهای مکتوب شهروندان است. این درخواستها نیز برای بررسی و در صورت لزوم ارائه طرح به سازمان حمل ونقل و ترافیک ارسال میشود.
شهردار منطقه ۷ مشهد بیان میکند: درباره پروین اعتصامی ۱۹ باتوجه به موقعیت خیابان که نزدیک به تقاطع پرتردد جمهوری اسلامی است، با پیشنهاد پلیس راهور این خیابان یک طرفه درراستای کاهش بار ترافیکی و جلوگیری از ازدحام وسایط نقلیه در تقاطع یادشده نقش عملکردی مناسبی داشته و قابلیت حذف تابلو وجود ندارد.
کاهش تردد هواپیما در ساعات پایانی شب
اما مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد درباره ساعت رفت وآمد هواپیماهای فرودگاه توضیح میدهد: اولویت ما تردد هواپیما از سمت شهر نیست؛ ولی اگر عوامل محیطی مانند باران، هوای ابری و باد وجود داشته باشد، هواپیما مجبور است که از سمت شهر رفت وآمد کند.
او میافزاید: در حال حاضر میزان تردد هواپیما در ساعات پایانی شب و صبح زود کاهش یافته است. درباره موضوع انتقال فرودگاه مشهد نیز باید گفت که این موضوع از سوی استانداری در حال پیگیری است، مطالعات در دست انجام است و وزارت راه و شهرسازی متولی احداث آن خواهد بود.