به گزارش شهرآرانیوز، سید خلیل منبتی، در این خصوص افزود: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد در نظر گرفتن راهکارهای مناسب برای نگهداری و تعمیرات پلها و تقاطعهای غیرهمسطح و مهمتر از آن طراحی مناسب و استفاده از مصالح باکیفیت برای احداث آنها است.
وی اضافه کرد: بر همین اساس و برای تدوین دستورالعمل جامعهای در این زمینه، کمیته ویژه تقاطعهای غیر همسطح مشهد از شهریورماه امسال تشکیل شد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: هدف آن بررسی تقاطعهای ساخته شده در سنوات گذشته و پیشگیری از خوردگی بتن و تخریب آرماتورها، نظارت بر رعایت نکات ضروری در تقاطعهای غیرهمسطح هنگام اجرای پروژهها و پیشبینی تمهیدات لازم هنگام طراحی تقاطعهای غیرهمسطح است تا شاهد بهترین دوام دراین تقاطعها باشیم.
منبتی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین علتهایی که موجب تخریب پلها میشود آبریزی از درزهای انبساط است، اظهار کرد: این مشکل معمولاً به خاطر نقص در آببندی درزها انبساط است که بهمرور زمان و براثر بارندگی اتفاق میافتد و موجب خوردگی ستونها و کولهها میشود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات پلها و تقاطعهای غیرهمسطح گرفتگی لولههای انتقال آب از عرشه پل به شبکههای جمعآوری آبهای سطحی است که باعث فرسودگی و تخریب پلها میشود.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه استفاده بیشازحد از نمک در زمستان برای ذوب کردن یخ نیز مشکلاتی برای پلها ایجاد میکند خاطرنشان کرد: مطالعاتی در حال انجام است تا از مواد جایگزین برای یخزدایی در پلها و تقاطعها غیرهمسطح جهت پیشگیری از بتن خوردگی و فرسودگی شود.
وی گفت: نظارت بر نوع پوشش بتن و بهکارگیری مصالح مناسب برای احداث پلها و تقاطعهای غیرهمسطح نیز مورد توجه قرار دارد که مجموع این موضوعات در جلسات هفتگی کمیته ویژه تقاطعهای غیر همسطح مشهد با حضور کارشناسان باتجربه و اساتید نخبه حوزه سازه و عمران دانشگاه بررسی و راهکارهای مناسب ارائه میشود.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: خروجی جلسات کمیته ویژه تقاطعهای غیر همسطح منجر به تدوین دستورالعمل اجرایی برای نگهداری و احداث پلها و تقاطعهای غیرهمسطح خواهد شد تا شاهد کمترین خوردگی و فرسودگی دراین سازههای مهم شهری باشیم.