واکنش کرملین به انقضای اختیارات زلنسکی در اوکراین تمامی دروس حوزه‌های علمیه کشور در روز سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) تعطیل شد صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور درباره‌ تعطیلی کشور، درپی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش + ویدئو پیام تسلیت شهردار مشهدمقدس به نماینده معزز ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی و امام‌جمعه محترم مشهدمقدس با شهادت سیدابراهیم رئیسی، دوره ریاست‌جمهور بعدی چندساله خواهد بود؟ + ویدئو سرپرست استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد کدام رئیس‌جمهورهای ایران در دوران ریاست خود، به شهادت رسیدند؟ | رئیسی دومین رئیس‌جمهور شهید ایران تصویر تلخی دیگر از هلیکوپتر سوخته شده رئیس جمهور +عکس سرلشکر باقری: نیرو‌های مسلح همچون گذشته در کنار دولت خواهند بود پیام تسلیت فرمانده کل سپاه پاسداران در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیام تسلیت پادشاه و ولی‌عهد عربستان برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پوتین: درگذشت رئیسی یک تراژدی بزرگ برای ملت ایران است پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی درپی شهادت رئیس‌جمهور پیام تسلیت وزیر کشور در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه | وحیدی: خادم‌الرضای ملت مسیر مردم‌داری را پرتلاش پیمود پژمانفر: حجت الاسلام رئیسی همواره صدای مردم را می‌شنید و آماده خدمت بود رئیس قوه قضائیه: آیت‌الله رئیسی به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بود علی باقری کنی کیست؟ + سوابق استاندار خراسان رضوی: رئیس جمهور ایران برخواسته از این خطه و خادم الرضا (ع) بود + ویدئو
سرخط خبرها

فرار مالیاتی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در کشور شناسایی شد| پیگیری ۲۰ مورد فرار مالیاتی بزرگ

  • کد خبر: ۱۴۸۱۸۸
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
فرار مالیاتی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در کشور شناسایی شد| پیگیری ۲۰ مورد فرار مالیاتی بزرگ
رئیس سازمان مالیاتی گفت: فرار‌های مالیاتی بزرگ عمدتا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است، ما در موردی فرار مالیاتی بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را شناسایی کرده و در حال وصول هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره‌ها و ردیف‌های مرتبط با درآمد‌های عملیاتی (با محوریت درآمد‌های مالیاتی) و واگذاری دارائی‌های سرمایه‌ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد.

داوود منظور رئیس سازمان مالیاتی در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: در موضوع درآمد‌های مالیاتی، عملکرد ما در سال جاری تا اکنون در ۱۰ ماه اول سال تحقق حدود ۳۹۰ همت مالیات است که نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این مهم به حدود ۴۶۵ همت برسد و این میزان تحقق خواهیم داشت که نسبت به کل بودجه تعیین شده برای سازمان مالیاتی تحقق ۱۰۳ درصد را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که ما در سال گذشته رشد ۶۰ درصدی، در مالیات‌ها داشتیم و عملا این رشدی که در مالیات‌ها داشتیم عمدتا حاصل چند مولفه است. مهم‌ترین رویکرد ما در تحقق درآمد‌های مالیاتی نخست عدالت مالیاتی و در ادامه مقابله با فرار‌های مالیاتی بزرگ بوده است ضمن آنکه جدولی را آماده کردیم که در آن نشان داده شده مهم‌ترین فرار‌های مالیاتی که در طی ۱۵ ماهه اخیر شناسایی کرده ایم به تفکیک استان‌ها آمده است.

منظور افزود: فرار‌های مالیاتی بزرگ عمدتا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است، ما در موردی نیز فرار مالیاتی بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را شناسایی کرده و در حال وصول هستیم و موارد بالای ۱۰۰ میلیارد تومان بیش از ۲۰ مورد فرار مالیاتی شناسایی شده است هرچند معتقدیم که گستره فرار‌های مالیاتی بیش از مواردی است که ما به آن دست پیدا کرده ایم.

رئیس سازمان مالیاتی اظهار کرد: نکته مهم آنکه ما در سال گذشته با شناسایی ۲.۲ میلیون مودی جدید در اشخاص حقیقی زمینه وصول مالیات از کسانی که تاکنون مالیات نمی‌دادند فراهم کردیم و امسال یک و نیم میلیون اظهارنامه جدید دریافت کردیم و تا همین امروز در سال جاری نیز بالغ بر یک میلیون مودی جدید شناسایی کردیم که در سال آینده از آن‌ها اظهارنامه خواهیم گرفت.

وی مطرح کرد: نکته مهم‌تر آنکه ما در سال گذشته براساس آمار و اطلاعات سامانه‌های خود شناسایی کردیم، بالغ بر ۳۰۰ هزار شخص حقوقی و شرکت فعالیت اقتصادی داشته، اما اظهارنامه نداده اند به همین دلیل ما طبق ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم برای آن ها، اظهارنامه برآوردی تولید کردیم. بالغ بر ۳ میلیون شخص حقیقی فعال در سال‌های گذشته به ویژه در ۳ سال گذشته شناسایی کردیم که اظهارنامه نداده و مالیات پرداخت نکرده اند که برای آن‌ها نیز بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی کرده ایم و اکنون در آستانه ابلاغ و وصول هستیم.

منظور تاکید کرد: تلاش نظام مالیاتی این است که هرکسی فعالیت اقتصادی می‌کند به عنوان مودی در تور مالیات ما قرار بگیرد، نتیجه این اقدامات تحولی است که ما در رشد وصول مالیات تجربه کردیم و اعتقاد داریم در سال آینده نیز این ۷۰۰ همتی که برای ما سهمیه تعیین شده با شناسایی فرار‌های مالیاتی وصول خواهیم کرد.

منظور در ادامه گفت: ما برای تحقق عدالت و شفافیت مالیاتی و مقابله با فرار‌های مالیاتی تدابیر گسترده‌ای به لحاظ اجرایی دنبال می‌کنیم که نتایج آن به تدریج قابل مشاهده است.

وی در بحث عدالت مالیاتی، اظهار کرد: امسال مالیات یک میلیون و ۸۵۰ هزار مودی در بخش حقیقی به صورت قطعی صفر تعیین کردیم و ۵ درصد مودیان بخش حقیقی و مشاغل ۸۸ درصد مالیات را پرداخت می‌کنند یعنی در بحث مالیات مشاغل، به طرف مشاغل پردرآمد مانند پزشکان، وکلا، نماینده‌های خودرو و بنگاه‌های املاک رفتیم، ولی برای مشاغل خرد مانند بقالی یا سبزی فروشی مالیات صفر تعیین کردیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور یادآور شد: مالیات حدود ۸۰۰ هزار واحد صنفی کمتر از ۵ میلیون تومان در امسال تعیین شده است و ما خود را مکلف می‌دانیم از بخش ضعیف اقتصاد که در حال ایجاد فرصت‌های شغلی هستند و خدمات به مردم ارائه می‌کنند و نسبت به کم درآمدها، مالیات اندک بگیریم یا مالیات نگیریم.

منظور در خصوص معافیت‌های قانونی مالیات، گفت: ما در کنار فرار مالیاتی معافیت‌هایی را داریم و براساس اظهارنامه‌های سال ۱۴۰۰ که دریافت کردیم؛ ۱۳۸۰ میلیارد تومان درآمد مشمول مالیاتی بوده که به آن معافیت دادیم. طبق قوانین مصوب مجلس معافیت‌ها قطعا به عدالت، سرمایه گذاری و توسعه منطقه کمک می‌کند، اما ما معتقدیم این اعداد قابل بازنگری است، ۱۳۸۰ همت یعنی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان که ما سال گذشته معافیت مالیاتی دادیم.

وی ادامه داد: تمام مالیاتی که سال گذشته وصول کردیم، ۳۰۶ همت بوده یعنی ما به اندازه مالیات وصولی خود طبق معافیت مالیاتی دادیم. اگر می‌خواهیم مالیات به پایه اصلی تامین مالی دولت تبدیل شود، دولت باید در مقابل تکانه‌های خارجی مصون سازی شود و اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم بنابراین حتما معافیت‌های مالیاتی باید بازنگری شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، تصریح کرد: البته برخی تدابیر به رونق تولید کمک می‌کند که ما هم کاملا اجرا می‌کنیم، براساس بودجه سال گذشته اگر شرکت‌های بورسی سودشان را به افزایش سرمایه اختصاص دهند و در توسعه تولیدات استفاده کنند مشمول مالیات نرخ صفر می‌شوند که ما این مصوبه را اجرا کردیم و اجرای همین مصوبه ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهنده درآمد‌های مالیاتی بوده است.

وی یادآور شد: کاهش درآمد‌های مالیاتی را باید بپذیریم تا تولید رونق یابد، سال گذشته با مصوبه مجلس نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی ۵ واحد درصد کاهش یافته و برای سال آینده به میزان ۷ واحد درصد کاهش یافته است. این نوع حمایت از تولید به عنوان سیاست محوری بنا به گفته رهبر معظم انقلاب لازم است و نظام مالیاتی قطعا در خدمت نظام تولید خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->