آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هشدار یک مقام سازمان ملل به طالبان درباره ادامه محدودیت کار بانوان

  • کد خبر: ۱۴۸۳۵۹
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
هشدار یک مقام سازمان ملل به طالبان درباره ادامه محدودیت کار بانوان
مقام حقوق بشری ارشد سازمان ملل هشدار داد، ممنوعیتی که طالبان افغانستان بر کار کردن امدادرسان‌های زن در افغانستان اعمال کرده "یک ضربه مرگبار بالقوه" به بسیاری از برنامه‌های بشردوستانه مهم است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رویترز در این باره نوشت، مارتین گریفیث، معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه گفت: اگر طالبان برای این حکم ممنوعیت استثنا قائل نشوند، "این فاجعه بار خواهد بود."

او اظهار کرد، هیاتی شامل گروه‌های امدادرسان بین‌المللی هفته گذشته در نشست‌هایی با ۹ مقام طالبان، از جمله وزرای امور خارجه و اقتصاد دولت طالبان افغانستان، استدلال کردند که زنان افغان برای عملیات‌های بشردوستانه بسیار مهم هستند.

گریفیث بیان کرد: از ما خواسته شد صبور باشیم. به ما گفته شد که مقامهای طالبان در حال تهیه خط مشی‌هایی هستند که  طبق ادعاها ظاهراً عملکرد زنان در عملیات های بشردوستانه را ارائه می‌کند.

او خاطرنشان کرد، پیام مستمر طالبان "مبنی بر اینکه فضایی برای کار زنان وجود خواهد داشت یک پیام کمی رئیس مآبانه بود، اما این پیام مهمی است."

گریفیث خاطرنشان کرد که پس از فرمان ۲۴ دسامبر طالبان مبنی بر ممنوع شدن به کارگیری زنان افغان از سوی گروه‌های امدادی، وزیر بهداشت افغانستان برای کار زنان در حوزه سلامت استثنا قائل شد و وزیر آموزش و پرورش افغانستان هم برای کار زنان در بخش آموزش ابتدایی استثنا قائل شد.

او خاطرنشان کرد، هیات مقامات گروه‌های امداد بشردوستانه به طالبان گفت اگر آنها نخواهند این فرمان ممنوعیت را لغو کنند، "پس باید استثنائات را گسترش داده تا تمام جوانب اقدامات بشردوستانه را پوشش دهیم."

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه است در مورد اینکه اتفاقات بعدی گمانه زنی نکرد و گفت: "بگذارید ببینیم آیا این خط مشی‌ها اجرا می‌شوند یا خیر. بگذارید ببینیم که آیا آنها سودمند هستند یا خیر. بگذارید ببینیم چه فضایی برای نقشهای اساسی و محوری زنان در عملیات‌های بشردوستانه ما به وجود خواهد آمد."

طالبان افغانستان به رغم وعده‌های اولیه خود، از زمانی که قدرت را در اوت ۲۰۲۱ در هفته‌های پایانی خروج نیروهای آمریکا و ناتو پس از ۲۰ سال از افغانستان به دست گرفتند، محدودیت‌های فزاینده‌ای برای  دختران و زنان اعمال کردند. به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان پس از آنکه منجر به توقف یک شبه کمکهای خارجی شد، میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی کشاند.

عمر عبدی، معاون برنامه‌ریزی مدیر اجرایی آژانس کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) که بخشی از این هیات بود، اظهار کرد شش میلیون افغان با سطوح اضطراری ناامنی غذایی روبرو هستند و در یک قدمی قحطی قرار دارند. او بیان کرد، انتظار می‌رود امسال ۸۷۵۰۰۰ کودک از سوءتغذیه شدید رنج ببرند، و به همین دلیل "تداوم این عملیاتهای بشردوستانه بسیار مهم است."

عبدی به چند نشانه مثبت اشاره کرد. او گفت که با وجود ممنوعیتی که طالبان علیه تحصیل دختران در مقاطع بالاتر از ابتدایی اعمال کرده، تخمین زده می‌شود که ۲۰۰,۰۰۰ دختر در حدود ۱۲ ولایت افغانستان تحصیلات متوسطه را می‌گذرانند. وی افزود که معلمان زن مدارس مقطع متوسطه همچنان حقوق خود را از مقامات طالبان دریافت می‌کنند.

او اظهار کرد، مقامات طالبان مجدداً به هیأت آنها تأکید کردند که "مخالف تحصیل دختران در مقطع متوسطه نیستند و دوباره قول دادند که پس از تأیید خط مشی‌ها توسط رهبرشان ، مدارس این مقطع برای دختران بازگشایی شوند."

سوفیا اسپریچمن سینیرو، دبیرکل سازمان امدادرسان CARE International، گفت که "بسته شدن دست سازمان‌های غیردولتی به دلیل منع فعالیت زنان در حوزه ارائه امدادهای نجات‌بخش به زنان دیگر به قیمت از بین رفتن جان انسانها تمام می‌شود."

جانتی سوئریپتو، رئیس سازمان "کودکان را نجات دهید" آمریکا گفت، زنان ۳۰ درصد از ۵۵۰۰۰ کارمند افغان سازمان‌های غیر دولتی را تشکیل می‌دهند و بسیاری از آنها تنها نان آور خانواده‌هایشان هستند.

او خاطرنشان کرد، بدون آنها نمی‌توان به میلیون‌ها زن و کودک کمک رسانی کرد و "اگر این ممنوعیت لغو نشود، عواقب آن برای مردم افغانستان وخیم خواهد بود."

گریفیث بیان کرد تا کنون کار زنانی که برای سازمان ملل و آژانس‌های آن کار می‌کنند ممنوع نشده‌ و به کار خود ادامه می‌دهند، اما او تاکید داشت که زنان افغان نیز باید اجازه داشته باشند تا در اقتصاد کشور مشارکت کنند.

او خاطرنشان کرد: افغانستان در حال گذراندن یک زمستان شدید و دومین زمستانش در این دوره دولت طالبان است. زمستان گذشته، ما توانستیم زنده بمانیم. نمی‌دانم می‌توانیم این روند را به‌طور نامحدود  آن هم با این همه ممنوعیت ادامه بدهیم یا خیر.

او بیان کرد که ۲۸ میلیون افغان به کمک نیاز دارند و مبلغ ۴.۶ میلیارد دلار مورد نیاز برای کمک‌های بشردوستانه در این کشور برای سال جاری بیشترین میزان کمک در جهان است.

گریفیث تاکید کرد: هر روزی که بدون کمک‌های بشردوستانه مناسب و کارآمد بگذرد، روز خوبی برای مردم افغانستان نیست.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->