شهرآرانیوز - پیشرفتها در زمینه رباتیک و علوم کامپیوتر منجر به شکلگیری انواع سیستمهای خودکار با هدف سادهسازی کارهای روزمره شده است. در مناطق شهری و عمدتاً پرجمعیت، این سیستمها میتوانند به افزایش کارایی، کاهش تراکم و بهبود سازمانها کمک کنند.
جینجین یو، یکی از محققان این مطالعه گفته است: «من به یک کنسرت در شهر نیویورک رفته بودم و مجبور شدم ماشینم را در یک پارکینگ پارک کنم؛ جایی که متصدی پارکینگ سوئیچ را گرفت و ماشینم را برای پارک هدایت کرد. این فرآیند زمانبر است، و باید به یک فرد دیگر برای هدایت ماشینم دسترسی بدهیم پس احتمال آسیبها هم زیاد میشود. از آنجایی که ما مدتی است الگوریتمهای هماهنگی چند ربات را توسعه میدهیم، فکر کردم میتوانیم یک پارکینگ متراکم و کارآمد طراحی کنیم که این مشکلات را از بین ببرد. من این افکار را با همکارم در میان گذاشتم و او چند سیستم هماهنگی را کنار هم گذاشت.»
هدف اصلی مطالعه اخیر، ایجاد سیستم پارک خودکار بدون دردسر، سریع و کارآمد بود. طرح پیشنهادی آنها از یک پارکینگ ۲۰ طبقه که چند سال پیش در چونگ کینگ چین نصب شده بود و همچنین سایر سیستمهای پارک خودکار که در گذشته معرفی شده بودند الهام میگیرد.
این مرکز تحیقاتی یک جایزه NSF CAREER و یک جایزه تحقیقاتی آمازون را برای توسعه الگوریتمهای هماهنگی چند ربات دریافت کرده است. سیستم پارکینگ خودکاری که آنها طراحی کردهاند، قابلیتهای جدیدی را به مجموعه الگوریتمهای هماهنگی چندرباتی اضافه میکند. این سیستم جدید از یک «شبکه» تشکیل شده است که در آن سینیهای متحرکی روی ریلهایی قرار میگیرند و اتومبیلها را به اطراف حمل میکنند. قبلا طرحهای مشابهی برای جابجایی جعبهها و کالاها در داخل انبارها توسعه پیدا کرده است.
یو توضیح داده است: «این سینیهای متحرک با استفاده از یک الگوریتم زمانبندی متمرکز هماهنگ میشوند که قلب سیستم است و تا حد زیادی کارایی کلی سیستم را تعیین میکند. ویژگی منحصر به فرد سیستم ما این است که میتواند به طور خودکار خودروها را در ساعات کاری جابهجا کند تا بازیابی بعدی در زمانهای برنامهریزی شده تسهیل شود.»
سیستم این محققان میتواند ساز و کار پارکینگهای شهرهای پرجمعیت را تا حد زیادی ساده کند. کاربران در این سیستم به سادگی باید خودروهای خود را در یک مرکز معین تحویل دهند و بعد در مرکز دیگری منتظر تحویلگرفتن آن باشند.
چیدمان خودروها در این پارکینگ که بسیار نزدیک به هم است به میزان قابل توجهی ظرفیت پارکینگها را افزایش میدهد. همچنین چون ماشینهای پارکشده برای انسان غیرقابل دسترسی هستند، به طور قابل توجهی خطر سرقت کاهش پیدا میکند.
یو گفت: «ما نشان خواهیم داد که طراحی ساده ما بسیار کارآمد است و الگوریتمهای سریع ما میتوانند به طور موثر کل فرآیند پارک خودروها را دگرگون کنند... تصور اینکه مجبوریم برای پارک خودرو، در یک پارکینگ بچرخیم یا ماشینمان را به دیگران بسپاریم تا آن را پارک کنند برای من سخت است. بنابراین، در آینده، استقلال و خودگردانی پارکینگها یک امر لوکس نخواهد بود، بلکه یک ضرورت است.»
گوو و یو اکنون روی یک نمونه اولیه کار میکنند که به آنها امکان میدهد پتانسیل واقعی این سیسیتم را در محیط واقعی ارزیابی کنند: «ما الان روی یک نمونه اولیه با استفاده از ماشینهای اسباببازی کار میکنیم تا قابلیتهای سیستم پیشنهادیمان را نشان دهیم.»