برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد! پخش زنده بازی ایران و ترکمنستان (۷ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حضور لیگ برتری‌ها و لژیونرها در جام فوتسال رمضان مشهد زنان هاکی ایران همچنان می‌تازند
سرخط خبرها

مجموعه ورزشی قدس طلاب، در غبار فراموشی

  • کد خبر: ۱۵۱۱۹۴
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
مجموعه ورزشی قدس طلاب، در غبار فراموشی
درباره روز‌های سوت‌وکور مجموعه ورزشی قدس طلاب که از اماکن ورزشی قدیمی مشهد است.

شهرآرانیوز؛ مجموعه ورزشی قدیمی شهر که از اماکن ورزشی پرمخاطب مشهد است، این روز‌ها حال‌وهوای خوشی ندارد. مجموعه ورزشی قدس طلاب که روزگاری فعال بود و اوقات جوانان محله را به‌صرف ورزش پر می‌کرد، حالا برخی اماکن ورزشی‌اش تعطیل شده‌اند و برخی دیگر کم‌فروغ و روبه‌تعطیلی هستند. مجموعه‌ای متعلق به اداره‌کل ورزش‌وجوانان استان که شامل زمین چمن مصنوعی فوتبال، سالن چندمنظوره، سالن فوتسال، سالن کشتی، استخر شنا و زورخانه است و در سال‌های نه‌چندان دور از کله سحر تا پاسی از شب در اختیار جوانان پرشور محله طلاب بود، اما امروز رو به خاموشی و فراموشی است. مشاهدات میدانی از وضعیت مجموعه ورزشی قدس طلاب حاکی از وضعیت نابسامان آن است.

کابوس چمن برای زمین خاکی

زمین خاکی قدس طلاب در سال‌های نه‌چندان دور پاتوق فوتبال‌دوستان محله فوتبال‌خیز مشهد بود. زمینی که شب و روز با حضور پرشور علاقه‌مندان فعال بود و چه جام‌های محلی که در آن برگزار نشد. با وجود این، چند سال پیش بود که ژست مدرنیته بلای جان این زمین خاکی تاریخی در فوتبال مشهد شد. اوایل دهه ۹۰ بود که در دوره مدیرکلی افشین داوری بر ورزش خراسان، تصمیم گرفته شد این زمین خاکی تاریخی فوتبال مشهد به چمن مصنوعی بدل شود. اتفاقی که در راستای ارتقا و توسعه فوتبال انجام شد، اما با چالش این بی‌تدبیری روبه‌رو بود که در این محله و منطقه شاید همان زمین خاکی مخاطب و علاقه‌مند بیشتری داشته باشد. بعد از تبدیل‌شدن زمین خاکی به چمن مصنوعی، دیری نپایید که چمن مصنوعی بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت خراب شد تا در ترمیم و نونوارساختن چمن آن، مشکل به وجود بیاید. از سال ۱۳۹۵ و با خرابی چمن مصنوعی، مصدومیت‌ها و حاشیه‌هایی برای آن به وجود آمد تا کار زمین چمن مصنوعی قدس طلاب به تعطیلی برسد.

تراژدی وعده‌ها

از سال ۱۳۹۶ بود که قطار وعده‌های مسئولان وقت و بی‌وقت ورزش شهر به یک تراژدی تلخ برای زمین چمن قدس طلاب بدل شد. گزارش‌های پیگیرانه شهرآراورزشی درباره لزوم رفع مشکل و بازگشایی این زمین راه به جایی نبرد تا همچنان بعد از گذشت پنج سال این زمین بی‌استفاده باشد. داستان از جایی تراژیک‌تر می‌شود که بدانید در این مدت چند رول چمن مصنوعی برای تعویض چمن خراب این زمین خریده شد و در اختیار مجموعه قرار گرفت. اتفاقی که سروصدا و بوق‌وکرنایش گوش فلک را کر کرد، اما حالا مشخص شده این اقدام هم یک بی‌تدبیری بوده که گره از مشکل زمین چمن قدس طلاب باز نکرده است.

ماجرا از این قرار است که تعداد رول‌های خریده‌شده چمن مصنوعی از سوی مسئولان ورزش‌وجوانان استان به‌صورت غیراصولی میان برخی زمین‌های چمن مصنوعی مشکل‌دار شهر و استان توزیع شده و دراین‌میان به هر مجموعه‌ای سهمی کمتر از نیاز رسیده است! برای همین، به زمین قدس طلاب نیم‌ست رول چمن مصنوعی آورده شد و نیم دیگر زمین خالی ماند. مسئله‌ای که سبب شده است چندین ماه این رول‌ها کنار محوطه و زیر بنر‌های نصفه‌نیمه در سرما و گرما بی‌استفاده بمانند و کسی آن‌ها را پهن نکند.

چمن‌پاره‌ها پیشکش روستا‌ها

چمن‌پاره‌های قبلی قدس طلاب که بیشتر شبیه موکت‌های رنگ‌ورورفته و خراب است، وسط محوطه اصلی مجموعه ورزشی ریخته شده است. پاره‌چمن‌های مصنوعی که به زباله تبدیل شده است و مسئولان مجموعه می‌گویند قرار بوده این‌ها را برای روستا‌ها ببرند! ادعایی که اگر صحت داشته باشد، خودش مصیبت‌نامه‌ای دیگر برای ورزش استان است. اهدای موکت‌پاره‌های چمن‌نمای قدس طلاب به روستاها، توهینی نابخشودنی است که به‌احتمال زیاد درست نیست.

تعطیلی ۱۲ ساله استخر!

استخر روباز قدس طلاب از جاذبه‌های ورزشی منطقه طلاب و طبرسی است که در سال‌های گذشته مورد استفاده و اقبال پیر و جوان بوده است. استخری که امروز بیشتر شبیه یک اثر باستانی است و نزدیک به دوازده سال است که تعطیل شده است. می‌گویند این استخر روباز دوازده سال پیش با وعده سرپوشیده‌شدن تعطیل شده و زمانی با پانصدششصد میلیون امکان سرپوشیده‌شدنش وجود داشته است، اما حالا باید برای آن چندده‌میلیارد هزینه شود. تعطیلی دوازده‌ساله این استخر نه‌تن‌ها درودیوار و محوطه آن را به یک اثر باستانی شبیه کرده، بلکه تأسیسات و سامانه آب‌رسانی آن را هم کامل مختل کرده است.

ذبح فوتسال پای تاتامی تکواندو

هنوز صدای شور و هیجان جوانانی که در شب‌های رمضان برای تماشا یا بازی فوتسال جام رمضان محله به آنجا می‌‎رفتند، در گوش می‌پیچد؛ هیجانی که از جوانان فوتسال‌دوست محله که روزگاری بازی حسین طیبی‌ها، مهدی جاوید‌‎ها و دیگر ستاره‌های فوتسال مشهد را در آن می‌دیدند، حالا دریغ شده است. از ابتدای بهمن‌ماه در اتفاقی عجیب، اداره‌کل ورزش‌وجوانان استان این سالن را برای یک‌سال در اختیار هیئت تکواندو قرار داده است. تکواندویی که دست‌کم در یک دهه گذشته به‌صورت کامل گرفتار خاموشی و سکوت است و هیچ خروجی‌ای نداشته، قرار است از این سالن استفاده کند. اینکه چرا مسئولان ورزش فوتسال پرمخاطب محله را پای تکواندو سرد و خاموش ذبح کرده‌اند، علامت سؤالی است که باید خود آنان به آن پاسخ دهند.

کورسوی امید به سالن‌های مانده

علاوه بر این، سه مکان ورزشی در قدس طلاب شامل یک سالن چندمنظوره، یک سالن کشتی و یک زورخانه وجود دارد که این سه خوشبختانه هنوز فعال هستند و چراغشان خاموش نشده است. در سالن چندمنظوره فوتسال و والیبال بازی می‌شود و در سالن کشتی، کلاس‌های ژیمناستیک، رزمی و کشتی برگزار می‌شود. زورخانه شهید احمدی هم فعال‌ترین بخش این مجموعه است که هر شب برنامه دارد و علاقه‌مندان زیادی از منطقه برای ورزش به آن مراجعه می‌کنند. با این همه، به‌نظر می‌رسد وضعیت اسف‌بار یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های ورزشی شهر نیازمند فوریت در رسیدگی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->