سقوط مرگبار کارگر جوان از ساختمان در حال احداث مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستگیری ۲۵۹ معتاد و مواد فروش در مشهد در هفته فراجا (مهر ۱۴۰۴) لزوم ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش: امسال بیش از ۱۵۰ هزار کودک در مقطع ابتدایی از تحصیل جا ماندند (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ترس‌های اجباری نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۴ کی اعلام می‌شود؟ رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: مشهد باید در موضوعات گردشگری سلامت و فرهنگی، نقش ملی و منطقه‌ای ایفا کند آموزش کمک‌های اولیه به رانندگان باید در صدور گواهینامه الزامی شود ۱۰ درصد ایرانیان کالری لازم را دریافت نمی‌کنند دارورسانی رایگان درب منزل بیماران‌ ام‌اس در سراسر کشور کاهش آمار تصادفات درون‌شهری در خراسان رضوی طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ ۷۰ تا ۸۰ درصد نوزادان کم‌وزن، با تغذیه مناسب به منحنی رشد طبیعی بازمی‌گردند اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید (۱۶ مهر ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی کاهش کیفیت هوا در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) هدف‌گذاری جذب ۵ میلیون گردشگر از عراق | آرامگاه شمس در مهر ۱۴۰۵ بهره‌برداری می‌شود آتش به دامنه دماوند افتاد | نابودی ۸ هکتار پوشش گیاهی به دلیل سهل‌انگاری گردشگران رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی: فعالیت دانشگاه آزاد بدون هیچ وقفه‌ای ادامه می‌یابد از شیر مادر تا صبحانه مدرسه، مسیر سلامت کودکان ایرانی درباره تربیت فرزندانی قوی اما خسته که نقاب قدرت بر چهره دارند | قوی، اما ترک خورده برگزاری رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه + شرایط شرکت در رویداد کمبود بیش از ۸ هزار محیط‌بان در کشور احیای دریاچه ارومیه با جدیت در حال پیگیری است صدور کیفرخواست برای سرنشینان کشتی قاچاق سوخت در هرمزگان | سرنشینان، اتباع ۴ کشور خارجی بودند سالانه حدود ۱۰۰ هزار شکایت در سامانه ۱۳۶ ثبت می‌شود گروگان‌گیری کارشناسان اورژانس توسط همراهان بیمار در ساوه | دلیل درگیری و ضرب‌وشتم چه بود؟ پیگیری خسارات جنگ ۱۲ روزه در مراجع قضایی ایران و خارج از کشور همه مراسمات در کافه‌ها رصد می‌شوند | با هرگونه تخلف و برنامه دور از شئونات فورا برخورد می‌شود برخی دانش‌آموزان مدارس فنی و کارودانش مشهد بدون کتاب هستند | کتاب های جدید هنرستانی ها درگیر چاپ مجدد! پوشش بیش از ۱۱۰ کودک کار خیابانی توسط بهزیستی خراسان رضوی در نیمه اول ۱۴۰۴
سرخط خبرها

قانون هوای پاک بدون ردیف بودجه

  • کد خبر: ۱۵۲۸۰
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
قانون هوای پاک بدون ردیف بودجه
رئیس سازمان محیط زیست گفت: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی گاه با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک هم به یک آرزو بدل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهر‌های کشور با اشاره به اینکه هوای پاک از حقوق شهروندی انسان است گفت: هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است، ولی چون در گذشته جمعیت ما کمتر بود و مصرف انرژی کمتر بود هوای ما سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم.

وی افزود: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی گاه با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک هم به یک آرزو بدل می‌شود.

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشته که برای هوای پاک هزینه کرد و امروز نزدیک ۸۳ میلیون نفر و با مصرف روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به‌خصوص تمرکز مصرف در چند کلانشهر متأسفانه هوای پاک در بخش‌هایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است.

وی تأکید کرد: به دست آوردن هوای پاک بدون هزینه غیرممکن است. برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو اضافه می‌کنیم، بدون اینکه تعداد خودرو‌ها را کاهش بدهیم. حداکثر کمتر از ۵ درصد خودرو‌هایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند از چرخه حذف می‌شوند.

کلانتری اعلام کرد: امروز ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور اسقاطی هستند. ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و بهره‌برداری می‌شوند، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما اسقاطی هستند.

وی تصریح کرد: ما کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم که این عملاً غیرممکن است. اگر تلاش‌های وزارت نفت در سه چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت‌های ما مثل پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل اِسکان بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه، چون در گذشته نیاز نداشتیم، برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای را انجام نمی‌دادیم، برای آب سالم هزینه شده است، هنوز سالانه شاید میلیارد‌ها تومان در کشور هزینه آب سالم می‌شود، ولی الان رسیده‌ایم به محدوده هوای ناسالم و فعلاً نه پیش‌بینی شده و نه با شرایط موجود امکاناتش هست.

 

هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند

 

وی با اشاره به اینکه از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود ۹.۶ میلیون موتورسیکلت‌ها اسقاطی هستند، اظهار داشت:، اما می‌گویند این‌ها ابزار رزق و روزی مردم است و توان مالی نداریم و ناچار باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند. هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال حرکت هستند. تقریباً تمام آلایندگی‌های کشور به ویژه در فصل سرما، ۶۱ درصد را خودرو‌های دیزلی ایجاد می‌کنند که بخش عمده کامیون‌ها هستند و بعد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم. تحریم‌ها هم از یک سو باعث شده وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند ابراز داشت: از آن طرف وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها گرفتیم پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند به طوری که در آستانه تعطیلی بودند، چون نه می‌توانستند مصرف کنند و نه صادر کنند.

وی افزود: ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم. یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

کلانتری با بیان اینکه هوای پاک هزینه می‌خواهد، گفت: اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد، وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست.

وی یادآور شد:‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودرو‌ها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودرو‌های دیزلی هستند. خودرو‌های سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی ۶ درصد اسقاطی هستند، ولی کل خودرو‌های دیزلی ما اسقاطی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استاندارد‌ها چشم‌پوشی کنیم. اگر بخواهیم استاندارد‌ها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود.

وی ادامه داد: اگر خودروسازی را تعطیل کنیم، ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شوند و از آن طرف هم هوای پاک می‌خواهند. نه توان اصلاح وجود دارد، به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار پی پی ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان رسیده به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ رسیده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->