۹ مصدوم در حادثه واژگونی خودرو ون در محور فریمان به تربت جام (۵ اسفند ۱۴۰۳) تیمار ۴۰۰ درخت کهنسال در مشهد تقویت خطوط عبوری و مقصد حرم تا ۴۰۰ دستگاه برای ایام نوروز ۱۴۰۴ و شب‌های قدر | سرویس‌دهی رایگان اتوبوس در شب‌های قدر و سال تحویل ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۵ اسفند ۱۴۰۳) توزیع رایگان درختان مثمر و غیرمثمر برای شهروندان مشهدی | قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد: مبلمان شهری مشهد زیباسازی می‌شود آماده‌سازی ایوان سلام در پایانه مسافربری مشهد برای نوروز ۱۴۰۴ اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در ایام تشییع پیکر سید حسن نصرالله هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۴ اسفند ۱۴۰۳) تقدیر از شهردار مشهدمقدس در همایش بزرگ ورزش استان شهردار مشهد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی و حمایت از قهرمانان در دستورکار است + فیلم گرامیداشت ۱۵ هزار شهید خراسان رضوی با اهدای خون به نیابت از آنان خبر رد مصوبه مجلس در خصوص تمدید فعالیت شوراها، صحیح نیست تقدیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از شهرداری مشهد برای پیشبرد اهداف ملی آماده‌سازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای استقبال از بهار ۱۴۰۴ مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد: نیازمند ایجاد مرکز داده‌های زیارت در رصدخانه شهری مشهد هستیم رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس: آثار جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ آماده می‌شوند ورود تاریخی قطار‌ شهری به مشهد | نگاهی به تاریخچه و شکل‌گیری یکی از پروژه‌های پرماجرای شهری رئیس مرکز آمار ایران: سرشماری نفوس و مسکن اواخر تابستان یا اوایل پاییز ۱۴۰۵ انجام می‌شود شهردار مشهد مقدس: اطلاعات دقیق و برخط به شهرداری مشهد کمک می‌کند تا خدمت رسانی بهتری انجام دهد + فیلم
سرخط خبرها

بام مشهد با بلال و باقالی

  • کد خبر: ۱۵۲۹۷۷
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
بام مشهد با بلال و باقالی
«خلج»، خاطره کوهنوردی‌های نسل‌های قبل است. راهی خاکی که از ته محله «سیدی»، صاف می‌رفته تا دل کوه.

«خلج»، خاطره کوهنوردی‌های نسل‌های قبل است. راهی خاکی که از ته محله «سیدی»، صاف می‌رفته تا دل کوه؛ تا «قله معجونی» و «چین کلاغ» و «هفت حوض»؛ تا «شلگرد» و «اردمه» و «خانرود» و «مغان». اتوبوسی هم بوده که تک و توک مسافرهایش را می‌رسانده تا همین جایی که حالا پمپ گاز است. ابتدای جاده خلج.

بعد از آن هر چه بوده کوره راه‌های پاکوب بوده و سنگ و صخره کوه. آدم‌های عشق کوهنودی، هر وقت فرصت داشته اند، کوله شان را می‌بسته اند و راه می‌افتاده اند سمت خلج. ساعتی از کوه بالا می‌رفته اند؛ بعد پا می‌انداخته اند روی پا و از آن بالا مشهد را تماشا می‌کرده اند که پهن شده است در دشت پیش رو. همه این ها، به طرز عجیبی هنوز هم هست.

همان جاده دور و دراز و همان راه‌های پاکوب. حتی قهوه خانه «حاجی غلامی» هم هنوز هست. جایی که پاتوق کوهنورد‌های قدیم بوده است. با چندتایی عکس قدیمی به در و دیوار و نیمکت‌های چوبی و تخت‌ها و قالیچه و پشتی. خلج، هنوز هم عشق کوهنوردهاست؛ هرچند حالا دیگر فقط کوهنورد‌ها نیستند که از آن مسیر مارپیچ بالا می‌روند تا منظره شهر را از آن بالا ببینند. خلج هم حالا بام مشهد است. با یک جاده آسفالت که از ته سیدی تا خود مغان می‌رود.

بر عکس قدیم که از گرگ و میش سحر می‌شد کوهنورد‌های کوله به دوش را دید که دارند جاده را گز می‌کنند، بام مشهد، شب‌ها جان می‌گیرد. خورشید که پشت کوه‌های «زشک» غروب می‌کند، آتش پیت‌های حلبی نور و گرما را می‌آورند به محوطه وسیعی که درست شده آن بالا؛ پای چین کلاغ. بعد سر و کله آدم‌ها پیدا می‌شود که با ماشین هایشان ردیف می‌شوند لب پرتگاه تا شب مشهد را تماشا کنند؛ با انبوه چراغ‌هایی که شب دشت را روشن کرده است. در بام مشهد، بساط بلال و باقالی هم به راه است و چای آتشی. آن بالا، حالا پاتوق شب زنده دارهاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->