وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

کالسکه طلایی جشنواره کن در دستان «سلیمان سیسه»

  • کد خبر: ۱۵۷۳۳۶
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کالسکه طلایی جشنواره کن در دستان «سلیمان سیسه»
اتحادیه کارگردانان سینمای فرانسه «سلیمان سیسه» فیلمساز ۸۲ ساله مالیایی را به عنوان دریافت‌کننده جایزه کالسکه طلایی از پنجاه و پنجمین دوره ، بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن معرفی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اتحادیه کارگردانان سینمای فرانسه که برگزارکننده بخش «دو هفته کارگردانان کن» (Cannes Directors’ Fortnight) است، جایزه افتخاری این بخش را در مراسم افتتاحیه در ۱۷ می به «سلیمان سیسه» اعطا خواهد کرد، جایزه‌ای که برای تحلیل از سینماگران به دلیل «ویژگی‌های نوآورانه‌شان» به صورت سالانه اعطا می‌شود.

زندگی حرفه ای سیسه بیش از ۵۰ سال به طول انجامیده است و آثار او شش بار در جشنواره کن به نمایش درآمده است. درام او در سال ۱۹۸۷ با عنوان «یِلن»، جایزه هیات داوران جشنواره را در بخش مسابقه دریافت کرد.

اعضای هیات مدیره انجمن کارگردان با تمجید از این کارگردان اهل کشور مالی، آمیختن شعر و سیاست، نقد اجتماعی و اسطوره‌شناسی را از ویژگی‌های این سینماگر کهنه‌کار برشمردند و در بیانیه‌ای نوشتند: «در حالی که از سرکوب مردم فقیر، زنان و دگراندیشان و مقابله با یوغ محافظه‌کاری در همه اشکال آن – مذهبی، اقتصادی و مردسالارانه – سخن می‌گویید، با این وجود همیشه از استفاده از ایدئولوژی برای ساختن هنر خودداری کرده‌اید و تفاوت‌های ظریف و تضادهای طبیعت انسان برای بیان ارزش‌هایی که در فضا و زمان سفر می‌کنند را پذیرفته‌اید».

جایزه کالسکه طلایی جشنواره کن (Carrosse d’Or) اولین بار در سال ۲۰۰۲ اهدا شد و «مارتین اسکورسیزی»، «جین کمپیون»، «کلینت ایستوود» و «ورنر هرتزوگ» از جمله سینماگران دریافت‌کننده این جایزه سینمایی هستند.

جعفر پناهی سینماگر ایرانی نیز یکی از دریافت‌کنندگان پیشین جایزه کالسکه طلایی بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن است.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->