هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود
سرخط خبرها

برای نخستین مرتبه از خاک ماه اکسیژن استخراج شد

  • کد خبر: ۱۶۰۹۴۳
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
برای نخستین مرتبه از خاک ماه اکسیژن استخراج شد
ناسا موفق شده است اکسیژن را از خاک شبیه‌سازی شده ماه در محیط خلاء استخراج کند، پیشرفتی که می‌تواند راه را برای فضانوردان به منظور استخراج و استفاده از منابع موجود در ماه در آینده هموار کند.

به گزارش شهرآرانیوز، به گفته ناسا پژوهشگران مرکز فضایی جانسون ناسا برای اولین بار در یک محیط خلاء با موفقیت اکسیژن را از خاک شبیه‌سازی شده ماه استخراج و راه را برای استفاده از منابع موجود در ماه برای حفظ حضور و اکتشاف انسان هموار کردند. این فرآیند به عنوان «استفاده‌ی درجا از منابع» شناخته می‌شود.

پژوهشگران با استفاده از یک محفظه کروی ویژه با قطر ۴.۵ متر آزمایش خود را انجام دادند. آن‌ها از یک راکتور کربوترمال ساخته شده توسط شرکت سیرا اسپیس (Sierra Space) استفاده کردند که برای ناسا طراحی شده بود تا خاک شبیه‌سازی شده ماه را در آن ذوب و اکسیژن را از طریق فرآیند کاهش کربوترمال استخراج کند.

این آزمایش در شرایطی مشابه آنچه در ماه یافت می‌شود، با استفاده از یک لیزر پرقدرت برای تقلید گرما از یک متمرکز کننده انرژی خورشیدی انجام شد.

پژوهشگران پس از گرم شدن خاک، کربن مونوکسید را با طیف‌سنج جرمی MSolo با موفقیت شناسایی کردند. این فناوری پتانسیل این را دارد که سالانه چندین برابر وزن خود اکسیژن در سطح ماه تولید کند که می‌تواند یک اقتصاد پایدار قمری و حضور پایدار انسان را رقم بزند.

کاربرد‌های بالقوه در ماموریت‌های آرتمیس و فراتر از آن

انجام این آزمایش نمایشی، امکان استخراج اکسیژن از مواد ماه را برای تامین منابع ضروری برای بقا و حمل و نقل در محیط‌های فرازمینی نشان داده است. پیامد‌های عملی این فناوری برای ماموریت‌های آرتمیس و سفر‌های آتی به منظومه شمسی قابل توجه است.

هدف نهایی ناسا ایجاد یک حضور پایدار در سطح ماه و استفاده‌ی درجا از منابع آن است.

استخراج موفقیت آمیز اکسیژن از خاک شبیه‌سازی شده ماه در شرایط خلاء، سطح آمادگی فنی این فناوری را به حد نصاب خوبی رسانده است که نشان دهنده آمادگی آن برای آزمایش در فضا است. این دستاورد نشان دهنده نقطه عطف مهمی برای ناسا است که آن‌ها را یک قدم به ایجاد سکونتگاه‌های انسانی پایدار در سیارات دیگر نزدیک می‌کند.

ناسا به عنوان بخشی از ابتکار نوآوری سطح ماه (LSII) بر روی توسعه مهارت‌ها و ابزار‌های ضروری برای انسان‌ها و تجهیزات لازم برای عملکرد مؤثر در محیط‌های مختلف بر روی سطوح ماه و سایر سیارات کار می‌کند.

این آزمایش جدید نمایش دهنده یک فناوری نوین است که می‌تواند در ماموریت‌های اکتشافی آتی مورد استفاده قرار گیرد و در‌هایی را به روی آینده اکتشافات فضایی باز کند.

ناسا با مأموریت آرتمیس قصد دارد با فرود اولین زن و نخستین فرد رنگین پوست روی سطح ماه، حضور طولانی مدت انسان در ماه را رقم بزند کند و راه را برای فضانوردان به منظور سفر به مریخ هموار کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->