جلوگیری از ۵۰۰ سقط جنین سالم در مشهد و خراسان رضوی نقش انرژی خورشیدی در شکل‌دادن به شهرهای پایدار آینده پیرترین ببر سیبری ایران در باغ‌وحش ارم تلف شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور (۲ مرداد ۱۴۰۳) الزام در دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان سربازی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳) | تداوم هوای گرم تا اوایل هفته آینده آخرین وضعیت پرونده «کورش کمپانی» تشریح شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) چگونه هزینه‌های سفر به روسیه را کنترل کنیم؟ بازداشت ۲ تن از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی (۲ مرداد ۱۴۰۳) هدفگذاری دانشگاه ها در دولت چهاردهم منطقی و مسئله محور شود ارائه خدمات در ۵۶ سلامتکده دولتی و خصوصی و درمان سرپایی با طب ایرانی استان خراسان رضوی جز مناطق عاری از بیماری مالاریا است اعلام نتایج قطعی آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم (۲ مرداد ۱۴۰۳) بازداشت در مدینه به‌خاطر غزه | روحانی مشهدی از ماجرای دستگیری خود در عربستان، در ایام حج امسال می‌گوید کلاهبرداری میلیاردی تحت عنوان وکیل مهاجرت وامی قطره‌چکانی برای بازنشستگان | سهم ناچیز بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد و خراسان رضوی از وام ۳۰ میلیونی ویروس جدید «نیپا» جنوب هند را در حالت آماده‌باش قرار داد + ویدئو آنتی بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی تجویز می‌شود خراسان رضوی پیشرو در شناسایی و اهدای عضو در کشور | اهداکنندگان مرگ مغزی به ۳۲۴ بیمار نیازمند به عضو، زندگی دوباره بخشیدند تقریباً تمام افراد بالای ۶۵ سال مبتلا به آب‌مروارید می‌شوند
سرخط خبرها

دختر جوان مشهدی طعمه شرکت کاریابی مجازی شد

  • کد خبر: ۱۶۱۳۳۲
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
دختر جوان مشهدی طعمه شرکت کاریابی مجازی شد
مروری بر پرونده دختر پشت کنکوری که به دنبال یافتن کار در فضای مجازی با یک پرونده قضایی روبه­ رو شد.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ نوزده‌ساله و پشت‌کنکوری است. او آینده‌ای برای خود ترسیم کرده است، اما غصه‌ای گوشه دلش از مدتی قبل نشسته بود و می‌دانست هزینه بالای تهیه کتاب و شرکت در کلاس‌های کنکور، خرج زیادی روی دست خانواده‌اش گذاشته است، موضوعی که تمرکزش را به‌هم‌ریخته بود و تمرکزی روی درس‌هایش هم نداشت.

او می‌خواست قدمی در این زمینه بردارد، تا اینکه کاری پاره‌وقت در فضای مجازی پیدا کرد و به مدت یک‌ماه، تمام همّ‌وغمش را پای این‌کار گذاشت، حتی از درس‌خواندن هم افتاد. درست زمانی که باید حاصل دسترنجش را می‌چشید و با سرافرازی موضوع کار جدیدش را به اطلاع خانواده می‌رساند، با مسدودی حساب و یک پرونده قضایی روبه‌رو شد و کاخ رؤیاهایش فروریخت.

دختر جوان به‌تن‌هایی برای رسیدگی به پرونده‌اش به پلیس فتا مراجعه کرده بود. او از فردی ناشناس شکایت داشت که به‌نوعی سرش کلاه گذاشته بود و پس از یک ماه کار، برایش دردسر‌های قانونی ایجاد کرده بود.

کارشناسان با دستور سرهنگ علی‌اکبر قرائی‌پور، رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی، تحقیقات جامعی را روی این پرونده آغاز کردند. شاکی ضمن توضیح آنچه بر او گذشته بود، هدفش را درآمدزایی و صرفا کمک به خانواده‌اش بیان کرد.

عضوگیری می‌کردم تا پول بگیرم

او درباره آشنایی‌اش با فرد کلاهبردار بیان کرد: این فرد را اصلا ندیده و نمی‌شناسم. همان روز‌هایی که به فکر یافتن کار پاره‌وقت بودم در تلگرام به گروهی برخوردم که گردانندگان آن مدعی شده بودند در صورت اضافه‌کردن نفرات به این گروه که مختص مباحث مالی بود، به‌ازای هر عضوی که بماند و از گروه نرود، وجوهی پرداخت خواهند کرد. با مدیرگروه ارتباط گرفتم و موضوع را پرسیدم و او اطمینان داد که سر یک‌ماه مبلغ خوبی می‌توانم دربیاورم. از همان لحظه شروع به کار کردم و هر روز با خودم حساب می‌کردم که چه مقدار پول دستم را خواهد گرفت.

با رسیدن به پایان اولین ماه کاری‌ام، حساب و کتابم نشان داد که باید ۶ میلیون تومان برایم واریز شود. با گرداننده کانال ارتباط گرفتم و موضوع را گفتم. او از من خواست تا حساب جدیدی باز کنم و مبلغ ۸۰ هزار تومان برای ثبت‌نام به حسابی که اعلام می‌کند، واریز کنم. من هم همین کار‌ها را کردم. بعد از آن مبلغ ۲ میلیون تومان به حسابم واریز شد، هر چند از مبلغی که محاسبه کرده بودم کمتر بود، اما به همان هم راضی بودم. هنوز فرصت نکرده بودم این پول را بردارم یا انتقال بدهم که متوجه شدم حسابم مسدود شده و شکایتی علیه من تنظیم شده است.

واریز پول‌های سرقتی

کارشناسان پس از تأییدشدن اظهارات دختر جوان متوجه شدند که او قربانی شیادان فضای مجازی شده است. افرادی با شگرد «عضوگیری کن، پول بگیر»، کاربران را وادار به عضوکردن سایر کاربران در کانال‌ها و گروه‌هایشان می‌کنند. بعد از آن هم مبالغی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان از همان‌هایی که دیگران را عضو کرده‌اند، گرفته و درنهایت گروه و کانال‌ها را نیز با عضو زیاد به قیمت‌های نجومی می‌فروشند. در ادامه نیز از شماره‌حساب‌هایی که افراد برایشان فرستاده‌اند به‌عنوان حساب واسط استفاده کرده و پول‌های سرقتی با شگرد‌های دیگر را به این حساب‌ها منتقل می‌کنند.

کوچ به شبکه‌های مجاز

کارشناسان در بررسی‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی غیرمجاز نظیر تلگرام، واتس‌اپ و... در حالی گردانندگان این‌گونه گروه‌ها و کانال‌ها را تحت نظارت قرار دادند که متوجه شدند باتوجه‌به اقبال شهروندان به استفاده از شبکه‌های بومی و مجاز، کلاهبرداران نیز به‌نوعی با کوچ به این شبکه‌ها، اقدامات خود را در شبکه‌های اجتماعی داخلی پیگیری می‌کنند. تعدادی از شهروندان نیز با تصور اینکه امکان کلاهبرداری در شبکه‌های داخلی وجود ندارد، به هر خواسته مالی در این فضا تن می‌دهند.

به گفته رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی، یکی از مشکلاتی که در زمینه رسیدگی به این پرونده‌ها وجود دارد، شکایت‌نکردن افرادی است که مبالغ کمی را ازدست‌داده‌اند و با این استدلال که مبالغ کم ارزش شکایت ندارد، امکان جولان این شیادان در فضای مجازی را مهیا می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->