تصویرگر آواز‌های آبی شهر | یادی از استاد علی‌اکبر زرین‌مهر نقاش فقید مشهدی هم‌زمان با سالروز درگذشتش ماجرای تخلص استاد شهریار در مسابقه تلویزیونی «دونقطه» + فیلم پرتره «سیدحسن حسینی»، شاعر برجسته، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش زوربا، یک مرد رها | معرفی کتاب «زوربای یونانی» به بهانه انتشار کتاب صوتی‌اش مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: حمایت شهرآرا از سینما برای گرم‌ترشدن بازار هنر مشهد است «جیمی کیمل» مجری مشهور تلویزیون اخراج شد سواد رسانه‌ای؛ سپر دفاعی در جنگ نوین حماسه در غزل | فردوسی چه تأثیراتی بر شهریار گذاشته است؟ رائد فریدزاده: حمایت از پروژه‌های سینمایی استانی باید هدفمند و بلندمدت باشد لغو اجرا‌های محسن یگانه در گرگان + علت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ظرفیت هنری استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است پایان بخش اجرایی جشنواره هجدهم موسیقی جوان رمان «جایی برای دفن مردگان نیست» در کتابفروشی‌ها مروری بر کارنامه هنری «فرهاد آییش» به مناسبت تولد هفتاد و سه سالگی‌اش استاندار خراسان رضوی: تولید فیلم سینمایی «کاکالوتی» گامی ارزشمند در مسیر تقویت فعالیت‌های هنری در استان است
سرخط خبرها

رئیس موسسه فرهنگی اکو: پیام‌های فردوسی زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد

  • کد خبر: ۱۶۳۹۴۶
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
رئیس موسسه فرهنگی اکو: پیام‌های فردوسی زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد
مرادجان بوری بایف گفت: شاهنامه تنها شناسنامه ملی محدوده امروز ایران نیست، پیام‌هایی که فردوسی در زمان خود داد زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد. پیام‌های فردوسی ما را وادار می‌سازد به گذشته پر نور خود توجه خاصی داشته باشیم.
نگار مقدسی
خبرنگار نگار مقدسی

به گزارش شهرآرانیوز، مرادجان بوری بایف، امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه، در همایش بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: سخن تازه گفتن از شاهکار فردوسی سهل نیست. باید از روزنه‌ای که فردوسی نگاه می‌کرد، نگریست. فردوسی اثر خود را در زمانی نگاشت که در یکی از پرآشوب‌ترین و پرماجراترین زمان‌ها بود.

وی افزود: در همان گیرودارها این دانای صد آفرین از بیم آنکه تاریخ ایران به باد فنا رود یا فراموش شود شبانه‌روز روی این اثر کار کرد، این شاه اثر پدید آمد و جای شاهنامه در ادبیات ما و جهان خالی نماند. شاهنامه دریای پرگوهری است که سرایده آن مفاهیم ماندگاری را چون خرد، دانش، میهن‌دوستی، جوانمردی، آیین کشورداری و دستور زندگی را در قالب حماسه بیان می‌کند و این کار بزرگی است.

بوری بایف بیان کرد: حکیم فردوسی به مثابه معمار هنرمند کاخی بنا کرد که هم‌زبانان و افرادی که پس از او آمدند، نگاه ژرف بر آن انداختند، جز تقلید کار دیگری انجام ندادند و به تقلید آثاری خلق کردند که هیچ کدام به آن پایه نرسیده است. اگر این سعی و تلاش، میهن‌دوستی و اقدام حکیم نبود تعریف ایران زمین دچار اختلال می‌شد و بیم آن می‌رفت که به فراموشی سپرده شود اما این سخن‌سرای آگاه هوشمندانه به آن پی برد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: براساس نظر گوینده شاهنامه نجات جهان بر پایه خرد استوار است که خرد انسان را به سعادت و رستگاری خواهد رساند و جهل، بی‌خردی، نادانی‌، حرص و آز انسان را به گمراهی و نابودی خواهد کشاند. این دو همیشه در نبرد تنگاتنگ قرار دارند. بر پایه نظر فردوسی همیشه خرد و دانایی پیروز نیست، گاهی تاریکی بر روشنایی و نادانی بر دانایی چیره می‌شود و این ستیز است که زندگی را بقا و تداوم می‌بخشد.

وی ادامه داد: سرنوشت بشریت بر این اصل بنا نهاده شده و حکیم فرزانه این موضوع را صحنه‌آرایی و صحنه‌پردازی‌ها و با قلم توانای خود به تصویر می‌کشد. تاکید صاحب شاهنامه این است که تنها نور، دانش و خرد انسان را وارسته می‌کند، جهان را به سوی پیشرفت و آگاهی می‌برد و نیکی، گذشت، تفاهم و فضای صلح و آشتی را در عالم فراهم می‌کند.

بوری بایف اضافه کرد: شاهنامه شناسنامه مردم ماست. شاهنامه تنها شناسنامه ملی محدوده امروز ایران نیست، پیام‌هایی که فردوسی در زمان خود داد زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد. پیام‌های فردوسی ما را وادار می‌سازد به گذشته پر نور خود توجه خاصی داشته باشیم. حکیم فردوسی نه در ایران و منطقه، بلکه جهان خوب شناخته شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->