اوکراین مدعی شد: ۱۱ هزار نیروی کره شمالی به کمک روسیه آمدند کاهش ارزش نرخ دلار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری درخواست آمریکا از ایران برای عدم پاسخ به رژیم صهیونیستی تعداد شهدای لبنان به ۳ هزار و ۲ نفر رسید (۱۴ آبان ۱۴۰۳) شمار نظامیان زخمی رژیم صهیونیستی به پنج هزار و ۲۶۱ نفر رسید پیش‌نویس قطعنامه جدید آتش‌بس در غزه روی میز شورای امنیت تا رفع فیلترینگ فقط یک روز باقی‌ مانده است؟ عارف بخشنامه به‌کارگیری جوانان و زنان در سطوح مدیریتی را ابلاغ کرد ۱۰ دلیلی که هریس یا ترامپ هرکدام شانس رئیس‌جمهورشدن دارند پزشکیان به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند (۱۴ آبان ۱۴۰۳) پوتین با وزیر خارجه کره شمالی دیدار کرد+فیلم هریس در ۴ ایالت کلیدی از ترامپ پیش افتاد اتحادیه اروپا و کره‌جنوبی مدعی ارسال تسلیحات از سوی کره‌شمالی به روسیه شدند تاکید عراقچی بر پاسخ به هرگونه تجاوز به حریم امنیتی و سرزمینی ایران تجهیز تهران با ۱۳۰۰ اتوبوس و ۳۹ کیلومتر خط مترو جدید ایران به گزارش ادعایی تلاش ترور مقامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد آیت‌الله علم‌الهدی: مسئله مقاومت تنها یک جریان سیاسی علیه استکبار نیست| بنیان فکری نخبگان باید مبتنی بر شناخت عمیق مسائل باشد دفتر رئیس جمهور: از اظهارات امروز پزشکیان برداشت نادقیقی شد رزمایش مرکب در دریای خزر پایان یافت گسترش روابط؛ محور گفت و گوی وزرای کشور ایران و عراق ۳۱ هزار روستای کشور خالی از سکنه شده است شهادت خلبان سانحه بالگرد در زرین‌دشت فارس (۱۴ آبان ۱۴۰۳) اژه‌ای: احکام جایگزین حبس نباید موهِن و تمسخرآمیز باشد فرمانده نیروی زمینی سپاه: اقدامات تروریستی جنوب شرق با هدایت سرویس‌های امنیتی دشمن است عراقچی در پاکستان چه خواهد کرد؟ تأکید جانشین فرمانده کل انتظامی بر دیپلماسی همراه‌سازی کشور‌های همسایه در مقابله با قاچاق موادمخدر پزشکیان: با جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه هستیم سخنگوی وزارت خارجه: به هر چه که برای دفاع از ایران لازم باشد، مجهز خواهیم شد | سفر گروسی به ایران در دستور کار است معاون اول رئیس‌جمهور: اموال مازاد و راکد با دقت نظر و سرعت مناسب واگذار خواهد شد
سرخط خبرها

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

  • کد خبر: ۱۶۴۵۲۲
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس
دیپلماسی حمل‌ونقل دولت سیزدهم و گسترش روابط با کشور‌های همسایه به ویژه در حوزه حمل‌ونقل و پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی در احداث ابر پروژه ریلی رشت_ آستارا به نتیجه رسید و مشارکت و همکاری روسیه در این خط ریلی نهایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، راه‌آهن رشت_ آستارا که قرار است با همکاری کشور‌های روسیه و آذربایجان در تامین مالی پروژه احداث شود، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی ایران است که به دلیل جایگاه مهمی که در راهگذر جنوب به شمال دارد، از ابتدای دولت سیزدهم در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و تلاش‌های مستمر و دیدار‌ها و مذاکرات متعدد بین‌المللی در نهایت به نتیجه رسید و قرار است امروز تفاهم‌نامه ایران و روسیه برای احداث این راه‌آهن امضا شود.

راه‌آهن  رشت_ آستارا به طول ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره‌سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می‌شود.

تکمیل راه‌آهن رشت_ آستارا به تکمیل کریدور بین‌المللی ریلی (NOSTRAC) می‌انجامد و راه‌آهن ایران را به راه آهن کشور‌های قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می‌کند.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.

راه‌اندازی این خط ریلی با آسان‌تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.

به طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهر‌ها در کرانه راه‌ها نیز تاثیر گذار است.

ظرفیت حمل بار این راه‌آهن در سال نخست بهره‌برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که در حال حاضر به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد.

همچنین راه‌آهن رشت_ آستارا ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره‌برداری خواهد داشت.

برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است.

عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است.

راه‌آهن رشت_ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.

مسیر ریلی رشت_ آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد.

همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.

حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

مسیر ریلی رشت_ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

تکمیل کریدور شمال_ جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم می‌کند که با افزایش درآمد‌های ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->