میانجیگری قطر میان رژیم صهیونیستی و حماس تعلیق شد پیام پزشکیان به سران و مردم کشورهای اسلامی | زمانه ما نیازمند اقتدا به «پیام‌آور اخلاق و عدالت و حقوق انسانی» است نتانیاهو بر حمله به نشست سران حماس در دوحه نظارت مستقیم داشت (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) پژمان فر: جامعه بشری و کشور‌های مسلمان باید علیه رژیم صهیونیستی متحد شوند واکنش جهاد اسلامی به حمله اسرائیل علیه مقر حماس در دوحه قطر (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) جزئیات جدید از حمله اسرائیل به مقامات حماس در دوحه قطر | نتانیاهو: عملیات دوحه را مستقل انجام دادیم + عکس (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) امارات به حمله رژیم صهونیستی به قطر واکنش نشان داد آمریکا از حمله اسرائیل به قطر مطلع بوده است (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) آیا حمله اسرائیل به مقامات حماس در قطر موفقیت‌آمیز بود؟ + فیلم (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) گروسی با وزرای خارجه ایران و مصر دیدار کرد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) واکنش قطر به حمله اسرائیل به دفتر سیاسی حماس در دوحه قطر (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) واکنش وزارت امور خارجه ایران به حمله اسرائیل به قطر (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) مرز لهستان با بلاروس بسته می‌شود آخرین اخبار از ناآرامی های نپال؛ رسانه های محلی مدعی سقوط دولت شدند + عکس و فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: شهدای هوافضا، افتخار ملت ایران هستند | حتی مخالفان انقلاب در برابر شهدای هوافضا تعظیم می‌کنند حمله هوایی اسرائیل به قطر | انفجار در دفتر حماس در دوحه قطر (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + فیلم و عکس قاضی‌زاده هاشمی: کمیسیون صنایع در تعامل با دولت خواستار رفع مشکلات ارزی است وزیر ارتباطات: در زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال موانع ساختاری جدی وجود دارد مردم غزه تمایلی به طرح کوچ اجباری رژیم صهیونیستی ندارند قوه قضائیه: جزئیات عفو معیاری ۱۴۰۴ اعلام شد خضریان: دولت‌های عضو NPT حق توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند |  گروسی صلاحیت دبیرکلی سازمان ملل را ندارد هیئت بلندپایه روسیه وارد دمشق شد رئیس کمیسیون امنیت ملی با عراقچی دیدار کرد وزیر خارجه مصر با همتایان آلمانی و ایتالیایی خود درباره موضوع هسته‌ای ایران رایزنی کرد آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی بانوان | ایجاد جریان «نخبه‌پروری» در جامعه الزهرا (س) رئیس جمهور: مشکلات ما حل خواهند شد دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی: مقابله با جنایات صهیونیست‌ها نیازمند گام‌های عملی و قدرتمند است
سرخط خبرها

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

  • کد خبر: ۱۶۴۵۲۲
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس
دیپلماسی حمل‌ونقل دولت سیزدهم و گسترش روابط با کشور‌های همسایه به ویژه در حوزه حمل‌ونقل و پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی در احداث ابر پروژه ریلی رشت_ آستارا به نتیجه رسید و مشارکت و همکاری روسیه در این خط ریلی نهایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، راه‌آهن رشت_ آستارا که قرار است با همکاری کشور‌های روسیه و آذربایجان در تامین مالی پروژه احداث شود، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی ایران است که به دلیل جایگاه مهمی که در راهگذر جنوب به شمال دارد، از ابتدای دولت سیزدهم در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و تلاش‌های مستمر و دیدار‌ها و مذاکرات متعدد بین‌المللی در نهایت به نتیجه رسید و قرار است امروز تفاهم‌نامه ایران و روسیه برای احداث این راه‌آهن امضا شود.

راه‌آهن  رشت_ آستارا به طول ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره‌سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می‌شود.

تکمیل راه‌آهن رشت_ آستارا به تکمیل کریدور بین‌المللی ریلی (NOSTRAC) می‌انجامد و راه‌آهن ایران را به راه آهن کشور‌های قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می‌کند.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.

راه‌اندازی این خط ریلی با آسان‌تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.

به طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهر‌ها در کرانه راه‌ها نیز تاثیر گذار است.

ظرفیت حمل بار این راه‌آهن در سال نخست بهره‌برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که در حال حاضر به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد.

همچنین راه‌آهن رشت_ آستارا ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره‌برداری خواهد داشت.

برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است.

عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است.

راه‌آهن رشت_ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.

مسیر ریلی رشت_ آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد.

همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.

حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

مسیر ریلی رشت_ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

تکمیل کریدور شمال_ جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم می‌کند که با افزایش درآمد‌های ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->