طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان
سرخط خبرها

آیا ایران به مهاجران افغانستانی مدرک شناسایی می‌دهد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۷۲۳
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
آیا ایران به مهاجران افغانستانی مدرک شناسایی می‌دهد؟
با سقوط دولت اشرف غنی و تسلط دوباره طالبان در افغانستان ایران پذیرای جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی بود. جمهوری اسلامی با اجرای یک طرح شناسایی در سال گذشته به شماری از این مهاجران تازه وارد مدرک شناسایی دارد که تاکنون چند بار تمدید شده است.

شهرآرانیوز؛ برای بسیاری از مهاجران افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند، این سوال پیش آمده است که آیا ایران به مهاجران افغانستانی مدرک شناسایی می‌دهد؟ ما در این گزارش آخرین اخبار مربوط به این موضوع را بررسی می‌کنیم.

اصغر بلوکیان، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت در وزارت کشور که در روزهای گذشته به مشهد آمده بود در جمع مهاجران افغانستانی ساکن مشهد با تاکید بر اینکه مهاجران باید بدانند که تنها کارت وزارت کشور در حوزه مهاجران اعتبار دارد و دیگر هیچ کارتی اعتبار ندارد گفت: (مهاجران افغانستانی) مراقب آدم‌های سودجو باشید. مهاجر به اندازه کافی با سختی و مشکلات مواجه است و اینجا آمده چند صباحی زندگی کند.

او با تاکید براینکه نظر ما و آقای وزیر کشور هم اداره مسائل مربوط به مهاجران با کمک خود مهاجران است گفت: ما باید آدم‌های ناباب را جدا کنیم، اینها چقدر می‌خواهند از مهاجران بخورند؟ چرا خود مهاجران اجازه می‌دهند؟ ما آدم‌هایی که از مهاجران سوء استفاده می‌کنند را می‌شناسیم و معتقدیم که باید جلوی این فساد گرفته شود.

آیا ایران به مهاجران افغانستانی مدرک شناسایی می‌دهد؟

بلوکیان هرچند به صورت مستقیم به دادن مدرک شناسایی جدید به مهاجران افغانستانی اشاره نکرد، اما خاطرنشان کرد: باید مقداری حوصله داشته باشیم، کارهای نشده چهل ساله به دوش این دولت افتاده است. هر دولتی آمد یک کارت داد دست مهاجر. مهاجران افغانستانی بالای ۱۵ مدل مدرک شناسایی دارند و هر روز یک دغدغه جدید دارند و ما باهم این کار را پیش خواهیم برد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اگر قرار است کسی در این کشور بماند باید همه یک کارت هویتی مشخص داشته باشند. این دستور است و کارهای اولیه آن انجام شده است. مهاجران باید بتوانند با یک کارت همه کارها را انجام دهند. هرکسی هرکاری دارد انجام می‌دهد، باید معلوم باشد.

این مقام وزارت کشور تاکید کرد: روزانه از مرزهای دوغارون و میلک ۱۵۰۰ خود معرف از ایران خارج می‌شود، این سال‌ها است که وجود دارد. این یعنی عده زیادی توسط قاچاقچی وارد کشور ما می‌شوند و بعد از کار به کشورشان باز می‌گردند.

او افزود: سئوال دستگاه‌های امنیتی این است که این جمعیت از کجا می‌آید؟ حالا ما باید از جمعیت مهاجری که سال‌ها است در ایران زندگی می‌کنند، حمایت کنیم، در واقع ما باید نگاه را مثبت کنیم.

بلوکیان تصریح کرد: ما می‌گوییم، بازگشت عزتمندانه و آبرومندانه مهاجران افغانستانی به کشورشان و تا زمانی که این دوتا شرط تحقق پیدا نکند ما در خدمت شما هستیم. ما نمی‌توانیم خون و پوست و استخوان را که از هم هست، جدا کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت در وزارت کشور خاطرنشان کرد: اگر قرار است کسی در این کشور بماند باید همه یک کارت هویتی مشخص داشته باشند. این دستور است و کارهای اولیه آن انجام شده است. مهاجران باید بتوانند با یک کارت همه کارها را انجام دهند. هرکسی هرکاری دارد انجام می‌دهد، باید معلوم باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->