سینما‌های کشور دوشنبه و سه‌شنبه (۱۴ و ۱۵ خرداد) تعطیل است «جوکر ۲» در آستانه پخش از شبکه نمایش خانگی خبرنگاران مشهدی در روز زیارتی امام‌رضا(ع) نایب‌الزیاره شهدای خبرنگار غزه می‌شوند رویداد «خلاق و نوآور» برگزیدگان خود را شناخت + اسامی بازگشت نجم‌الدین شریعتی با فصل جدید «حسینیه معلی» اعلام روز‌های تعطیلی اجرای نمایش‌های روی صحنه مشهد در خرداد ۱۴۰۳ برگزاری مراسم خاکسپاری «عزیز شبانی» دوبله سریال جنایی «ژن جنایت» برای تلویزیون پخش جهانی «گربه ماهی» آغاز شد ادامه تحقیقات جنایی پلیس درباره مرگ «متیو پری» بازیگر سریال فرندز مستند زندگی «کتایون امیرابراهیمی» در مسیر تولید «لباس عروسی» با بازی رابعه اسکویی در مسیر تولید اهداف و رویکرد‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تبیین شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) «در سایه سرو» واجد شرایط اسکار شد مرتضی اردستانی، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت + علت فوت «روایت ناتمام سیما» با بازی آزاده صمدی در راه سینما شهامت استفاده از ابزار نمایش در حرم رضوی «روایت اول» مدیریت منسجم می‌خواهد
سرخط خبرها

احمدرضا درویش: کار برای امام رضا(ع) دغدغه من است

  • کد خبر: ۱۶۵۴۸۸
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
احمدرضا درویش: کار برای امام رضا(ع) دغدغه من است
کارگردان فیلم کیمیا گفت: کار برای امام رضا(ع) دغدغه من بوده اما واقعیت این است که او می‌کشد قلاب را. کار ما اینگونه است خودش می‌گوید بیا.

به گزارش شهرآرانیوز، احمدرضا درویش امشب، ۱ خرداد ماه، در حاشیه اکران فیلم خود در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس مهر کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: هر دعوتی و هر طلب‌شدنی از طرف مشهد باشد با رغبت بالا مورد استقبال قرار می‌گیرد، من نیز به عنوان یک شهروند ایرانی بسیار خوشحال بودم چنین دعوتی از من صورت گرفت. خوشحالم بعد از سال‌ها در مورد فیلم کیمیا صحبت شد.

وی بیان کرد: کیمیا فیلم چهارم من بود. سومین فیلمی که ساختم آذرخش بود که سهم بزرگی در ساخته شدن این فیلم داشت. هارون یشایایی که فیلم‌های درخشانی ساخته است دو سال قبل از ساخت کیمیا بعد از دیدن فیلم آذرخش به من که ۳۰ ساله بودم گفت تمایل دارم در آثار سینمایی من فیلمی در خصوص جنگ وجود داشته باشد و می‌خواهم آن را برای من بسازید. من نیز استقبال کردم.

درویش افزود: ما هیچ طرحی نداشتیم. آقای یشایایی به من گفتند عجله‌ای ندارند و من فرصت دارم ایده‌هایم را بیاورم. دو، سه طرح دادم که براساس آن به طرح اولیه کیمیا رسیدیم. این طرح را به تدریج پرورش دادیم و فیلم به تصویب رسید. پس از آن شروع به ساخت کردیم. تجربه عجیبی بود.

این کارگردان سینما با بیان اینکه فیلم در دوره آنالوگ ساخته شد، عنوان کرد: امروز شرایط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تفاوت پیدا کرده و تسهیل شده است. مشکلات دیگری ایجاد شده، اما آن زمان کار به شدت سخت بود. فیلمسازی دفاع مقدس تازه داشت شکل می‌گرفت و باید فرم‌های مختلفی را پی می‌گرفتیم، من نیز جزو فیلمسازان جوان بودم. آنچه از پشت صحنه آموختم برای من بسیار بیشتر از جلوی دوربین محصول داشت. چیز‌های زیادی یاد گرفتم، مانند یک دانشگاه بود.

وی خاطرنشان کرد: یک مورد در فیلم برای من ارزشمند بود و اینکه بسیاری از صحنه‌های بخش‌های مربوط به جنگ و لوکیشن‌ها واقعی بود. لوکیشن‌ها ساخته نشده، بلکه انتخاب شده است. این سند فضای باقیمانده از یک اتفاق تاریخی و معاصر است. ماندگارترین تصویر و هویت اصلی فیلم پلانی است که ساکی از بالای کادر روی زمین می‌افتد، انگار بار سنگین خود را بر زمین گذاشت. خسرو شکیبایی با حس این کار را انجام داد.

درویش با اشاره به اینکه ساختمان بک‌گراند ساختمان آموزش و پرورش آبادان است، تصریح کرد: روز دوم یا سوم جنگ با مدیران مدارس در همان ساختمان جلسه می‌گذارند که بررسی کنند مدارس تعطیل شود یا نه. همان زمان راکت یک هواپیما در آن ساختمان سقوط می‌کند و همه شهید می‌شوند. ما این ساختمان را انتخاب کردیم.

کارگردان فیلم کیمیا گفت: در روز سوم فیلمبرداری دست خسرو شکیبایی شکست و ۵ عمل جراحی روی آن انجام شد. یک هفته بعد از عمل به پیشنهاد خسرو شکیبایی فیلمبرداری را در مشهد آغاز کردیم. درد زیادی داشتند و مسکن زیادی مصرف می‌کردند. بازیگر خلاق، عاشق متعهد اینگونه است. فقط بازیگری سازنده نیست، انسان بودن و سبک زندگی نیز مهم است. هنرمند نمی‌تواند جایگاه بالا و مرتبت هنرمندی داشته باشد، اما فرد بااخلاقی نباشد.

وی در خصوص مشکلات تصویربرداری در حرم عنوان کرد: در آن زمان دوربین و بازیگر باید در صحن می‌آمدند، اما بیان می‌شد که این کار کفر است. از حضور دوربین در صحن آن هم با بازیگر صحبت نکنید. ما هر کاری کردیم گفتند امکان ندارد، اما خسرو شکیبایی مشکل را حل کرد. آن زمان گوشی نبود شکیبایی به لابی رفت با فردی تماس گرفت و گفت حل شد، فردا با آقای طبسی جلسه داریم.

درویش ادامه داد: خسرو شکیبایی گفت به زیارت رفته بودم، فردی من را در حرم دید و گفت آقای شکیبایی شما هستید؟ آن فرد رئیس دفتر آقای طبسی بود. تلفنی به خسرو می‌دهد و بیان می‌کند هر کاری داشتید ما در خدمتیم. خسرو شکیبایی هم زنگ می‌زند و بیان می‌کند که ما می‌خواهیم حاج آقا را ببینیم، آن فرد نیز می‌گوید فردا بیایید. ما فردا به تالار آیینه رفتیم، ۶۰، ۷۰ روحانی دور نشسته بودند، مگر می‌توان در حضور آن‌ها چنین موضوعی را مطرح کرد.

این کارگردان سینما اضافه کرد: موضوع را توضیح دادم حاج آقا گفتند نه این بدعت می‌شود. گفتند خدا قبول می‌کند، در مکان دیگری فیلمبرداری کنید. خسرو شکیبایی بلند شد، فردی معمم را بلند کرد، عبای او را روی دوش خود انداخت، صندلی را وسط تالار برد، روی صندلی رفت و پلان طولانی مدرس را اجرا کرد. در بازی خود با همه کار داشت و مخاطبش تنها حاج آقا نبود، همه را به بازی گرفت. حاج آقا در انتها گفت بشود و انجام شد.

وی در خصوص یشایایی، تهیه‌کننده فیلم گفت: روش یشایایی در سینما باعث شده اعتماد به نفس به هنرمند تزریق شود. سواد، عقلانیت و فهم هنری بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین مسئله در حوزه فرهنگ علاوه بر مدیریت منابع و ارتباطات، مدیریت ارواح عمومی است.

درویش افزود: مهم‌ترین کار یک کارگردان مدیریت ارواح جمعی است. مهم‌ترین عنصر قصه شخصیت بوده و مهم‌ترین عنصری که می‌خواهد در یک فیلم تولید شود تا یک قصه را شکل دهد، انسان است، بنابراین احساس اهمیت پیدا می‌کند و باید مدیریت شود. آقای یشایایی این کار را بسیار خوب بلد بود و به خوبی مدیریت می‌کرد.

کارگردان فیلم کیمیا بیان کرد: برای کل فیلم ۵۵ میلیون هزینه شد، در حالی که آن زمان با سه، چهار میلیون فیلم می‌ساختند. هزینه یک صحنه به اندازه یک فیلم بود و تصویربرداری دوباره یک صحنه مشکل بود. 

وی در خصوص پروژه رستاخیز، عنوان کرد: من از رستاخیز عبور کردم. این فیلم سرنوشت خود را دارد و زنده است. 

درویش با اشاره به اینکه کار برای امام رضا(ع) دغدغه من است، تصریح کرد: واقعیت این است که او می‌کشد قلاب را. کار ما اینگونه است خودش می‌گوید بیا. در مورد اهل بیت نیز اینگونه بوده و عنصر خیال خودش صدا می‌کند. هیچ تصمیمی بی‌ارتباط با هم نیست و همه فلسفه، علت و دلیل دارد. 

فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۳ تولید شده است. هارون یشایایی تهیه‌کننده و احمدرضا درویش نویسنده این اثر هستند. خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->