دستمزد بالای بازیگران در سینمای غیرتجاری

  • کد خبر: ۱۶۶۴۳۳
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
دستمزد بالای بازیگران در سینمای غیرتجاری
کارگردان فیلم «دعوتنامه» در مراسم اکران آثار منتخب سینمای رضوی در مشهد گفت: در بسیاری از موارد دستمزد‌هایی که بازیگران سرشناس طلب می‌کنند، زیاد با چرخه اقتصادی سینما جور در نمی‌آید، مخصوصا قصه‌هایی که تجاری نیستند.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ ششمین شب از نمایش آثار منتخب شصت سال سینمای ایران به مناسبت دهه کرامت به فیلم سینمایی «دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید اختصاص داشت که در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی به نمایش درآمد. «دعوتنامه» که در سال ۱۳۹۵ تولید شده، روایتگر زندگی مردی است که در مشهد زندگی می‌کند و کارش این است که از زائران حرم امام رضا (ع) دزدی کند و از طریق آن زندگی بگذراند.

در این اثر، حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، شقایق فراهانی، شهاب شادابی، بهزاد جعفری، سامان صفاری، سحر کریمی و غزل فرید به ایفای نقش پرداخته اند. مهرداد فرید، کارگردان و تهیه کننده این اثر، جمعه شب پس از اکران آن در نشستی با تماشاگران و علاقه‌مندان به گفتگو پرداخت.

فیلم برداری داخل حرم با گوشی همراه

مهرداد فرید در نشست پس از اکران فیلم «دعوتنامه» گفت: همیشه یکی از سخت‌ترین انتقاد‌هایی که به سینما می‌کنند، این است که چرا به مضامین مذهبی توجهی نمی‌شود، به همین دلیل تصور ما این بود که اگر به مشهد بیاییم، برخی از مدیران فرهنگی از ما استقبال و حتی کمک مالی می‌کنند، اما نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه به ما اجازه ورود به حرم مطهر رضوی داده نشد و من کل صحنه‌های فیلم را که مربوط به داخل حرم بود، با گوشی تلفن همراه فیلم برداری کردم که دلیل کیفیت پایین تصاویر همین مسئله بود.

او افزود: با این شرایط، من به عنوان یک فیلم ساز در برابر ساخت فیلمی که قصه آن مربوط به حرم امام رضا (ع) است، احتیاط می‌کنم. البته این اتفاقات مربوط به سال ۱۳۹۵ است و اکنون شرایط تغییر کرده است.

او خاطرنشان کرد: در آن زمان ما به همراه بازیگران این فیلم نشستی را با مسئولان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار کردیم و از آنان خواستیم به ما اجازه ساخت فیلم را در داخل حرم بدهند.

احضار کارگردان فیلم «دعوتنامه» به دادگاه

او یادآور شد: در بخشی از فیلم، یکی از بازیگران که نقش خادم حرم را ایفا می‌کرد، دعوتنامه‌های غذای حضرت را در دست داشت و در حال توزیع آن‌ها بین زائران بود. طراح صحنه فیلم از روی یکی از دعوتنامه‌های غذای حضرت کپی کرده و مانند آن را ساخته و به دست بازیگر داده بود.

زمانی که بازیگر فیلم دعوتنامه‌های جعلی را بین مردم توزیع می‌کرد، باوجود اینکه به همه آنان گوشزد کرد که این دعوتنامه‌ها واقعی نیست، چند نفر از زائران آن‌ها را به آستان قدس برده و درخواست غذا کرده بودند. بعد‌ها نامه‌ای از دادگاه برای من ارسال شد که شما جعل سند کرده اید. خوشبختانه تاریخ آن دعوتنامه‌ها گذشته بود و شانس آوردیم قاضی دادگاه گفته بود که اگر تهیه کننده یا کارگردان فیلم جاعل سند بودند، دعوتنامه تاریخ گذشته را جعل نمی‌کردند.

این تهیه کننده معتقد است تا زمانی که آشتی و دوستی بین نهاد‌های مذهبی حمایتگر و هنرمندان رخ ندهد، چرخه اقتصادی سینمای کشور تسهیل نخواهد شد.

کارگردان فیلم «دعوتنامه» در پاسخ به این سؤال که دلیل استفاده نکردن از بازیگران سرشناس در این اثر چیست، گفت: در بسیاری از موارد دستمزد‌هایی که بازیگران سرشناس طلب می‌کنند، زیاد با چرخه اقتصادی سینما جور در نمی‌آید، مخصوصا قصه‌هایی که تجاری نیستند، بیشتر با این موضوع مشکل دارند. از آن گذشته بازیگران مطرح چندین قرارداد با کار‌های دیگر دارند و برای همکاری با آنان باید مدتی صبر کرد.

وی در پایان ابراز کرد: من مدعی شاهکار بودن فیلم خود نیستم، اما با توجه به شرایط فیلم سازی در کشورمان، اگر تهیه کننده یا کارگردانی بالاتر از حد معمول کار کند، از او قدردانی خواهم کرد؛ زیرا سختی‌های کار -از گرفتن مجوز تا انتخاب بازیگر- را می‌دانم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->