کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده جشن‌تکلیف نوجوانان پسر عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو! نگاهی به کارکرد اجتماعات دینی در جامعه حضور استادان هنر انقلاب اسلامی در چای خانه حضرت رضا (ع) اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات شریعتی و مفاهمه اجتهاد در اندیشه اسلامی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد
سرخط خبرها

آغاز به کار اجلاسیه بین‌المللی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد مقدس

  • کد خبر: ۱۶۶۸۷۳
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
آغاز به کار اجلاسیه بین‌المللی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد مقدس
پنجمین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) با رویکرد «اندیشه تمدنی امام رضا (ع)، عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس» در مشهد مقدس آغاز به کار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، افتتاحیه اجلاسیه کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی آغاز شد.

بخشی از این پیام به شرح زیر است:

کرامت غیر از علم است، کرامت غیر از عدل است. جمعِ علم و عدل به اضافه ی صفات برجسته دیگر زمینه شکوفایی کرامت را به بار می‌آورد. قرآن کریم فرشته‌ها را به کرامت وصف کرد: (بایدی سفرة کراما بررة). اولین درس خدا و آخرین درس خدا و بین اول و آخر درس خدا، کرامت است. اقرا و ربک الأکرام این تعلیق حکم به وصف، مُشعِر به علیت است: یعنی او درس کرامت می‌دهد.
دهه کرامت، دهه علم امام رضا (ع) است. دهه کرامت یعنی فرشته خو شدن دیگر سخن از اختلاس نجومی، ظلم و ستم نیست این معنای کرامت است که تو فرشته شوی.
این بحث‌ها و پیش‌نشست‌ها مقدمه است ان شاءالله برای کنگره عظیم و بزرگی که برای وجود مبارک امام رضا صلوات الله و سلامه علیه است.

تاثیر عمیق تمدن اسلامی بر جهان

تولیت آستان قدس رضوی هم اجلاسیه بین‌المللی پنجمین کنگره امام رضا (ع) گفت: تمدن بزرگ اسلامی با تأکید بر توحید و توجه به ارزش های توحیدی، تأثیر عمیقی بر جهان داشته است. محوریت حاکمیت الهی با تکیه بر امامت، عدالت محوری، رفع تبعیض، رعایت حقوق فردی و اجتماعی و توجه به کرامت انسانی و بهره مندی از جامعه اخلاقی مبتنی بر ارزشهای والای اسلامی از جمله باورمندی به جهان آخرت، راستگویی، صداقت و سلامت در گفتار، چراغ هدایتی برای بشریت به عنوان یک کل منسجم فراهم کرده است.

 حجت الاسلام  مروی افزود: مهمترین ویژگی تمدن نوین اسلامی، که بارها مورد تأکید امامین انقلاب اسلامی بوده است، مبتنی بودن آن بر عدالت بعنوان حقیقتی الهی و نه بعنوان ماهیتی دنیوی و قرار دادی است.

وی تصریح کرد: کنگره پنجم بر مفهوم بنیانی عدالت به عنوان یک کلان اصل اعتقادی و عملی در عرصه فردی و اجتماعی تمرکز دارد. نیاز به تبیین مفهوم خاص عدالت در تمدن نوین اسلامی و اندیشه تمدنی امام رضا(ع) و بحث راجع به جنبه های نظری، عملی و اخلاقی آن، دغدغه اصلی کنگره پنجم را تشکیل می‌دهد.

 


بیشتر بخوانید:

ویدئو | تشرف زائران پیاده شهرستان علی آباد استان گلستان به حرم مطهر رضوی

ویدئو | به امید آمده‌ام


 

ضرورت توجه کانونی به اندیشه تمدنی امام رضا (ع) و احیای میراث گرانقدر رضوی

دبیر علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) نیز در ادامه این اجلاسیه بین‌المللی گفت: هدف اصلی برگزاری این کنگره، ضرورت توجه کانونی به اندیشه تمدنی امام رضا (ع) و احیای میراث گرانقدر رضوی در فراگیری عدالت و پرهیز از ظلم است.

حجت الاسلام سعیدرضا عاملی با اشاره به اهمیت موضوع فراگیری عدالت و پرهیز از ظلم اظهار داشت: این موضوع به عنوان کانونی‌ترین امر برای احیای دین و ارزش های حیات‌بخش برای همه جوامع  انسانی بویژه پیروان مکتب آسمانی مورد توجه قرار گرفته است. مدارا و احترام به کرامت انسان، احترام به انسان و فرهنگ بردباری، احترام به کرامت انسانی در مکتب رضوی، شرافت و کرامت بشری در مفاهیم اسلامی و عدالت و مبارزه با ظلم در سیره و مکتب رضوی از مهمترین محورهای کنگره جهانی امام رضا (ع) است.

 وی تصریح کرد: در بخش‌های دیگر نشست‌های پیش از برگزاری کنگره، موضوعات مبارزه علیه تبعیض، ظلم و نفرت، راهکارهای مقابه با عوامل بحران ناپایداری خانواده و طلاق از منظر روایات اهل بیت (ع) و همچنین امام رضا (ع) و الگوی گذار به آینده الهی جهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 حضور پژوهشگرانی از تایلند و مکزیک

حجت الاسلام عاملی در ادامه بیان کرد: در نخستین پیش نشست کنگره جهانی امام رضا (ع)، پژوهشگرانی از دانشگاه های معتبر و حوزه های علمیه کشور و همچنین میهمانانی از کشورهای مختلف جهان از جمله تایلند و مکزیک حضور دارند.

 

آغاز به کار اجلاسیه بین‌المللی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد مقدس

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->