زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آموزش عبور و مرور در خیابان را  از  خردسالی شروع کنیم
سرخط خبرها

«خراسان رضوی» دومین مصرف کننده بزرگ خون و فرآورد‌ه‌های خونی در کشور است

  • کد خبر: ۱۶۹۱۲۷
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
«خراسان رضوی» دومین مصرف کننده بزرگ خون و فرآورد‌ه‌های خونی در کشور است
خراسان رضوی دومین مصرف کننده بزرگ خون و فرآورد‌ه‌های خونی در کشور است و بعد از تهران خراسان رضوی بالاترین مصرف خون و فرآورد‌ه‌های خونی را دارد.  

به گزارش شهرآرانیوز؛ روز ۲۴ خرداد هر سال (۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهدای خون انتخاب شده‌است. این روز به مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی ABO در ۱۴ ژوئن ۱۸۶۸ نامگذاری شده است. انتقال خون و فرآورده‌های خونی سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد. این امر می‌تواند به بیمارانی که از شرایط تهدید کننده زندگی رنج می‌برند کمک می‌کند زندگی طولانی‌تر و با کیفیتی داشته باشند و همچنین از روش‌های پیچیده پزشکی و جراحی نیز پشتیبانی می‌کند. 

در این راستا دکتر سعید اصغریان در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص وضعیت خون و فرآورد‌ه‌های خونی خراسان رضوی، اظهار کرد: در سال ١۴٠١، ١٩٩ هزار و ٧١٣ نفر به پایگاه‌های اهدا خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ١۵١ هزار و ٣٠ نفر موفق به اهدا خون شدند و مابقی به دلایلی همچون اهداخون برای آن‌ها یا برای کسی که خون آن‌ها را دریافت می‌کند ضرر داشت، معاف شدند. 

رشد ۶ درصدی مراجعه کنندگان اهدای خون در سال گذشته 

وی افزود: سال ١۴٠٠، ١٨٩ هزار و ۶٣ نفر به پایگاه‌های اهدا خون استان مراجعه کردند که این اعداد نشان می‌دهد که سال ١۴٠١ نسبت به سال ١۴٠٠، در میزان مراجعه کنندگان رشد ۶ درصدی داشته‌ایم. همچنین سال ١۴٠١، ١۵١ هزار و ٣٠ واحد خون اهدا شد که نسبت به سال قبل که ١۴٢ هزار ٨٧۴ واحد خون اهدا شده بود ۶ درصد رشد داشته است.

سال ١۴٠١ اهداکنندگان بار اولی رشد ١١ درصدی داشته است 

اصغریان تاکید کرد: از ١۵١ هزار و ٣٠ اهدا کننده ۵۵ درصد اهدا کننده مستمر، ٢٩ درصد اهدا کننده با سابقه و ١۶ درصد اهدا کننده بار اولی بودند. اهدا کنندگان بار اول در سال ١۴٠٠، ٢١ هزار ۵٢١ نفر بودند که در سال ١۴٠١ به ٢٣ هزار و ٨٠۵ نفر رسیدند و این یعنی ١١ درصد در جذب اهدا کنندگان جدید رشد داشته‌ایم.

بانوان می‌توانند به صورت رایگان از خدمات پایگاه اهدای خون استفاده کنند 

وی اضافه کرد: از ١۵١ هزار و ٣٠ اهدا کننده ٩۴ درصد مرد و ۶ درصد زن بودند، اگرچه ما در میزان اهدا خون بانوان نسبت به متوسط کشوری جلوتر، اما در میزان اهدا خون در کشور و استان پایین هستیم. علت این است که بانوان ما فکر می‌کنند که کم خون هستند در صورتی اگر هم این تصور درست باشد زمانی که به پایگاه‌های اهدا خون استان مراجعه کنند بعد از پذیرش معاینه و مصاحبه پزشکی می‌شوند و اگر کم خون باشند پزشک آن‌ها را از اهدا خون معاف می‌کند همچنین این افراد به صورت رایگان تحت درمان ما قرار می‌گیرند و از مشاورات پزشکی، قرص آهن و سایر موارد می‌توانند استفاده کنند.

رشد ١٢ درصدی اهداکنندگان خون در سال ١۴٠٢

وی با اشاره به اینکه در دو ماه اول سال ١۴٠٢، ٣۴ هزار ۴٠٠ اهدا کننده مراجعه کردند که این عدد در سال گذشته ٣٠ هزار و ۶۴۵ هزار نفر بوده که در این زمینه ١٢ درصد رشد داشته ایم. همچنین از این ٣۴ هزار و ۴٠٠ نفر، ٢۶ هزار و ٨٨ نفر موفق به اهدای خون شدند که این عدد در سال گذشته ٢٣ هزار ٧٠٧ نفر بوده و گفتنی است که ١٠ درصد رشد در اهدا خون داشته‌ایم.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: ذخایر خونی استان در سال گذشته و تا ١٠ روز گذشته در وضعیت سبز رنگ قرار داشت و این امر به دلیل برنامه‌ریزی خوب و دقیق سازمان، اطلاع رسانی بهنگام و همیاری مردم قبل از شروع سال جدید بود. در ایام نوروز، تعطیلات و ماه مبارک رمضان میزان مراجعه کننده به پایگاه اهدا خون کاهش می‌یابد، اما در این ایام مصرف استفاده از خون و فرآورده‌های خونی افزایش پیدا می‌کند، زیرا علاوه بر مصرف خود استان ما میزبان میلیونی زائران نیز هستیم که اغلب آن‌ها برای انجام اقدامات پزشکی و درمانی که نیاز به فرآورده‌های خونی است را در این استان انجام می‌دهند و این امر مصرف خون و فراورد‌ه‌های خونی را افزایش می‌دهد.

اصغریان تاکید کرد: علی رغم اینکه در این مدت مراجعه کنندگان اهدا خون کاهش و مصرف استفاده از خون افزایش می‌یابد به خوبی توانستیم بیمارستان‌ها و مرکز درمانی سطح استان را پوشش دهیم و میزبان شایسته‌ای برای زائران باشیم وذخائز خونی را در جایگاه سبز رنگ و عالیه حفظ کنیم.

گروه خونی منفی به پایگاه‌های اهدا خون مراجعه کنند 

وی گفت: بعد از ماه مبارک رمضان و به دلیل افزایش دمای هوا و همچنین با توجه به تعطیل شدن مدارس و آغاز سفر‌های برون شهری تعداد مراجعه کنندگان اهدا خون کاهش یافته است و از آن طرف سفر‌ها تصادفات جاده‌ای و به تبع آن مصرف خون را افزایش داده است. البته باید گفت که بعد از ماه رمضان میزان اعمال جراحی نیز بیشتر و نیاز به خون بیشترمی‌شود.

گفتنی است؛ کاهش تعداد مراجعه کننده و افزایش مصرف خون و فرآورد‌ه‌های خونی باعث شده است که از ١٠ روز گذشته ذخائر خونی استان کاهش یابد و از جایگاه سبز به جایگاه آبی تنزل یابیم. در نتیجه استدعا داریم از دارنندگان تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه خونی منفی به پایگاه‌های اهدا خون مراجعه کنند تا بتوانیم ذخائر خونی استان را به جایگاه سبز یا عالیه برسانیم 

پایگاه‌های اهدای خون در خراسان رضوی 

اصغریان با اشاره به پایگاه‌هایی اهدا خون در خراسان رضوی و مشهد، گفت: هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کرمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر از ساعت ٧:۴۵ تا ١٣ فعالیت دارند. همجنین پایگاه فنی و مرکزی امام رضا (ع) بعدازظهر‌ها نیز تا از ساعت ١٣:٣٠ تا ١٨:۴۵ پاسخگو مراجعه کننده و متقاضیان اهدا کنندگان خون هستند.

شرایط اهدای خون را بدانید 

وی ادامه داد: اهدای خون شرایطی دارد که باید رعایت شود که شامل حداقل سن اهداکنندگان خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن آن‌ها ۶۵ سال و حداقل وزن اهداکننده خون باید ۵۰ کیلوگرم باشد، همراه داشتن اصل کارت شناسایی اعم از شناسنامه، گواهینامه یا گذرنامه ضروری است و اهداکنندگان بار اول نیز باید حتما کارت ملی به همراه داشته باشند. لازم به ذکر است که اهداکنندگان خون نباید ناشتا باشند و اگر صبح مراجعه می‌کنند حتما صبحانه مقوی و اگر بعدازظهر مراجعه می‌کنند ناهار سبکی میل کرده باشند و سایر موارد هم با مراجعه و مصاحبه پزشکی شناسایی می‌شوند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون پوشش دهنده و پشتیبان ۶٣ بیمارستان و مراکز درمانی متعددی در سطح استان است و استان‌های بسیار محدودی را در سطح کشور تحت پوشش دارد. همچنین با وجود صنعت توریست درمانی که در استان داریم نیازمندی فراورد‌ه‌های خونی ما بیشتر است لذا این امر شهر مشهد را از سایر شهر‌ها و کشور‌ها متمایز کرده است. خراسان رضوی دومین مصرف کننده بزرگ خون و فراورد‌ه‌های خونی در کشور است و بعد از تهران خراسان رضوی بالاترین مصرف خون و فراورد‌ه‌های خونی را دارد. همچنین سومین تولیدکننده خون و فراورد‌ه‌های خونی در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->