خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی+ فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

٢ نفر از ٣ خبرنگار مشهدی آزاد شدند

  • کد خبر: ۱۶۹۸۲۳
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲
٢ نفر از ٣ خبرنگار مشهدی آزاد شدند
پس از پیگیری‌های گسترده، دو نفر از سه خبرنگار مشهدی که روز جمعه بازداشت شده بودند، آزاد و پیگیری‌ها برای آزادی نفر سوم ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، روز جمعه در پی برگزاری تجمعی که توسط اهالی روستای فیانی شاندیز در اعتراض به حل‌وفصل‌نشدن معارضه زمین‌های این منطقه برگزار شده بود، هادی ذالکی خبرنگار، وحید بیات عکاس و حسن پور تصویربردار روزنامه قدس که برای بررسی اولیه و شنیدن صحبت مردم و دریافت پاسخ احتمالی مسئولان در محل تجمع حاضر شده بودند، به‌همراه تعدادی از افراد محلی حاضر در صحنه با دستور قضایی بازداشت شدند.

با وجود پیگیری‌های گسترده، سه خبرنگار قدس را با عنوان حضور در تجمع غیرقانونی در بازداشتگاه کلانتری محلی نگه‌داشتند تا اینکه صبح شنبه دو نفر از این خبرنگاران آزاد شدند و پیگیری‌ها برای آزادی نفر سوم ادامه دارد. از طرف مسئولان مربوطه قول مساعد داده شده است که روز یکشنبه نفر سوم نیز آزاد شود. ضمن تشکر از همه دلسوزانی که موضوع را مجدانه پیگیری کرده‌اند، جای این سؤال باقی است که بازداشت خبرنگارانی که در جهت پیگیری مطالبات مردم به وظیفه ذاتی خود پرداخته‌اند، چه وجهی دارد؟ آیا این اقدام رفتاری سازنده و در جهت جهاد تبیین و امیدآفرینی است یا فضا را برای پرداخت مغرضانه و جهت‌گیرانه رسانه‌های معاند به مسائل صنفی و ساده مردمی فراهم می‌کند؟

بیانیه خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌رضوی

در پی این رخداد، خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌رضوی بیانیه‌ای بدین شرح صادر کرد: مصونیت خبرنگاران در پیگیری مطالبات مردم و پرسشگری از مسئولان به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی یک اصل پذیرفته شده داخلی و بین‌المللی است. فعالیت خبری، بدیهی‌ترین وظیفه یک خبرنگار و عکاس خبری است و در فرهنگ اسلامی و در مردم‌سالاری دینی لازم است خبرنگاران بنابر رسالت آیینگی رسانه‌ها، پرسشگر مسائل اساسی جامعه به‌عنوان تریبون مردم باشند. این درحالی است که متأسفانه گاهی برخی نگرش‌های نادرست، به‌بهانه مصلحت یا بیم فرصت‌طلبی دشمنان، مانع بیان صادقانه واقعه می‌شود و در نتیجه حقیقت به مسلخ می‌رود و زمان طلایی روایت نخست و مؤثر از یک رویداد به تریبون‌داران معاند داده می‌شود. بازگشت به آرمان‌های جمهوری اسلامی با شعار آزادی و استقلال، می‌طلبد تا حریت و مستقل‌بودن مطبوعات را به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین اهداف و ارزش‌های اولیه مردم‌سالاری دینی قدر دانست؛ کمااینکه در مانیفست انقلاب، حضرت امام‌خمینی (ره) آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی را تضمین فرمودند که «همه مطبوعات آزادند مگر اینکه مقالات مضر به‌حال کشور باشد» و چه زیبا اینکه امام امت در دیدار مدیران رسانه ملی خواستار دیده‌شدن مردم و اقشار محروم جامعه مانند کشاورزان و کارگرانی با دستان پینه‌بسته به‌جای نمایش تصویر خودشان شدند.

اما رویداد اخیر در روز آدینه اخیر در مشهدالرضا و در خطه امامی که عالم‌آل‌رسول (ع) است، نشان داد که عرصه فرهنگ همچنان مظلوم است و خبرنگاران به‌عنوان تریبون‌سازان بی‌تریبون همچنان مورد بی‌مهری واقع می‌شوند. آیا اگر خبرنگاری به‌دنبال پیگیری مسائل و مشکلات جامعه و مردم و نیز پیگیری وضعیت خدمت‌رسانی مطلوب به مردم باشد، باید مؤاخذه شود و قبل از انتشار خبر یا گزارش خود بازداشت شود؟ مگر نه این است که قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی بر آزادی مطبوعات و رسانه‌ها تأکید و تصریح دارد؟ در اصل۲۴ قانون اساسی عنوان شده است که «نشریات و مطبوعات درصورتی‌که مخل به قواعد اسلامی و نظام نباشند آزادند.» همچنین در اصل۱۷۵ قانون اساسی نیز آمده است: «تأمین آزادی انتشار و بیان برطبق موازین اسلامی در رسانه‌های گروهی ضرورت دارد.» در قانون مطبوعات، رسانه‌های کشور به‌عنوان یکی از مؤثرترین عوامل رشد فرهنگ عمومی کشور تلقی می‌شوند و براساس ماده۲ قانون مطبوعات روشن ساختن افکار و بالابردن سطح معلومات و دانش عمومی توسط رسانه‌ها مورد تأکید قرار گرفته و در ماده۴ به صراحت بیان شده است که «هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.» بنابراین تردیدی نیست که تحدید و ممانعت دستگاه‌های مختلف و شخصیت‌های متنفذ در امور مطبوعات و ایجاد خلل در انجام وظایف خبرنگاران مستقل به قطع ارتباط میان جامعه و سه قوه، افول عقلانیت و واژگونی واقعیت می‌انجامد.

خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌رضوی به‌عنوان تنها نهاد صنفی رسمی رسانه‌ای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در دوران جهاد تبیین و جنگ نرم بیگانگان، خواستار آزادی عاجل خبرنگار رسانه رسمی و خوشنام خطه خورشید شده و شایسته است تا اصل این مواجهه نامتناسب و دور از شأن نیز که در جریان تجمع اعتراضی روستاییان ویرانی و فیانی شاندیز اتفاق افتاده است، مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر انتظار این است که مسئولان مرتبط با سعه‌صدر بیشتری با خبرنگاران تعامل داشته و حامی آنان در دوران جنگ روایت‌ها باشند. مسلم است که قانون بهترین فصل‌الخطاب است و منویات ولایت در راستای توجه به مردم به‌عنوان، ولی نعمت مسئولان در دوران جهاد تبیین می‌تواند مبنای همدلی هرچه بیشتر و انجام هر اقدامی برای تعالی نظام اسلامی از مسیر قانون باشد. امید که با تشکیل نشست‌های کارشناسانه و بررسی علل و عوامل، مانع برخورد‌های ناصواب و سلیقه‌ای و گسست میان رسانه‌ها و مدیران خدوم باشیم که تعالی با تعامل و همگرایی بیشتر میسر می‌شود./ قدس

واکنش مدیرکل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازداشت خبرنگاران مشهدی

همچنین روز شنبه نیز مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به بازداشت چند تن از نمایندگان روزنامه قدس در حین پوشش یک تجمع واکنش نشان داد.
ایمان شمسایی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام متنی را منتشر کرد و نوشت: 
«دیروز از طریق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مطلع شدم سه خبرنگار روزنامه قدس دستگیر شدند. پس از تماس با آقای یعقوبی مدیرمسئول این روزنامه با همکاری مرکز رسانه قوه قضائیه مذاکره شد و دوستان قول پیگیری دادند. آقای دکتر مهدی‌پور هم پیگیری کردند و دو نفر آزاد شدند و یک نفر همچنان بازداشت است. امیدوارم فردا ایشان نیز آزاد شود. فراجا و قوه قضائیه سابقه تعامل سازنده با اصحاب رسانه دارند و انتظار می‌رود این مسئله نیز با لحاظ شدن رسالت خبرنگاری و ذات کاری حساس و دقیق اهالی رسانه، بررسی و ختم به خیر شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->