به گزارش شهرآرانیوز، شمسالدین شمس در اجلاسیه مشترک اعضای شورای عالی نظام پرستاری و رؤسای هیأت مدیرههای سراسر کشور گفت: در ماههای آخر دوره پنجم سازمان نظام پرستاری هستیم، در این ماههای آخر تشکیل اینگونه جلسات قطعا برای ارائه گزارش عملکرد سازمان و شورای عالی در دوره پنجم است.
وی ادامه داد: از زحمات رؤسای هیأتمدیرهها و اعضای محترم هیأتمدیرهها و عزیزانی که همه کمبودها، کاستیها، مشکلات و نداشتنها را تحمل کردند، تقدیر و تشکر میکنم.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور ادامه داد: کسانی که در مسئولیت حرفهای و صنفی حضور پیدا میکنند، به طور قطع نیتی به جز خدمت به مردم و سلامت جامعه پرستاری ندارند.
شمسی گفت: اغلب رؤسای محترم هیأتمدیرهها، نه تنها در این مدت کوچکترین هزینهای را دریافت نکردند، بلکه در این مسیر زمان و وقت نیز صرف کردند و هزینههای اجتماعی و مسئولیتی نیز پرداختند.
وی افزود: پذیرفتن مسئولیت حرفهای و صنفی بهطور قطع، انتظارات و توقعاتی را هم از سوی مسئولان و هم از سوی جامعه پرستاری بهوجود میآورد و عزیزان در این زمینه همه مشکلات را به جان خریدند و با ورود به این کارزار تمام سعی و تلاش خود را کردند تا مطالبات پرستاران محقق شود.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری بیان کرد: ارزش و اهمیت شغل و حرفه پرستاری در دوران بحران کرونا بیش از پیش برای مردم و مسئولان نمایان شد. همچنین مردم و مسئولان در بحران کرونا به سختی و مشکلات و ارزش و اهمیت این حرفه بیشتر پی بردند.
شمسی در ادامه، اصلیترین هدف سازمان نظام پرستاری را ایجاد رضایتمندی در گیرندگان خدمات و ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری برای آحاد جامعه و مردم در بحث سلامت دانست.
وی گفت: رضایتمندی در گیرندگان خدمات، زمانی بهوجود میآید که ما بتوانیم رضایت مشتریان درونی را ایجاد کنیم، اگر این امر محقق نشود، ما نمیتوانیم رضایت مشتریان بیرونی را ایجاد کنیم.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: رضایت مشتریان بیرونی سازمان که همان مردم و آحاد جامعه هستند، با ایجاد رضایتمندی و انگیزه برای مشتریانِ درونی سازمان که همان جامعه پرستاری است، محقق میشود.
شمسی اضافه کرد: اگر نظام پرستاری به دنبال برآورده کردن یا برطرف کردن موانع خدمتی پرستاران است، این رضایت برای ایجاد مشتریان درونی سازمان است تا بتوانیم رضایت مشتریان بیرونی سازمان را نیز فراهم کنیم.
وی افزود: به طور قطع، ایجاد رضایت صرفا با پرداخت نیست. یکی از این ایراداتی که در بعضی از جلسات به ما گرفته میشود، این است که شما هر چقدر میزان پرداختیها را هم بالا ببرید، رضایتمندی ایجاد نمیشود، بنده نیز معتقدم صرف بالا بردن پرداختها، رضایتمندی ایجاد نمیشود.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری بیان کرد: رضایتمندی زمانی ایجاد میشود که احساس عدالت وجود داشته باشد. آن چیزی که باعث میشود آحاد جامعه پرستاری در حوزه سلامت و نظام سلامت رضایت نداشته باشند، نبود عدالت و تبعیض در بسیاری از موارد و تصمیمگیریها است.
شمسی ادامه داد: اگر قرار است پرداختیها کم باشد، برای همه باید کم باشد، صرفا پرداختی و مبلغ آن و... ملاک نیست، بحث اصلی برقرای عدالت و پرداختن به حقوق همه به صورت عادلانه است؛ چرا برای گروهی کف و سقف برداشته میشود، اما برای سایر گروهها از نداشتن، نبودن و کم بودن حرف میزنیم؟!
وی در همین زمینه اضافه کرد: مقام معظم رهبری دهه چهارم را دهه پیشرفت و عدالت مطرح کردند، ایشان در یکی از سخنرانیهای خود در این خصوص، بیان کردند که "خوشبختانه ما در زمینه پیشرفت میتوانیم از عملکرد خودمان دفاع کنیم و حرفی برای گفتن داریم، اما در زمینه عدالت غافل بودیم"، آن چیزی که باید از عدالت اجرا شود، به طور موفق اجرا نشده است.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: بنابراین ما باید در جهت ایجاد اجرای عدالت برای گیرندگان و عرضهکنندگان خدمات در حوزه سلامت حرکت کنیم. مردم باید به طور یکسان از امکانات سلامت جامعه برخوردار باشند و نباید تبعیضی در برخورداری از امکانات در ارائه خدمات سلامت به مردم، وجود داشته باشد.
شمسی همچنین بیان کرد: ما خواهان این هستیم که قوانینی که برای جامعه پرستاری تصویب شده، درست و به نحو صحیح اجرایی شود. برای مثال؛ قانون ارتقاء بهرهوری درست، کامل و صحیح برای تمام جامعه پرستاری، بخش خصوصی، نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی، دانشگاهها، وزارتخانهها و... اجرا شود. لذا؛ ما خارج از قانون چیزی را نمیخواهیم و خواستههای ما خارج از چارچوب قانون نیست، بلکه خواهان این هستیم که قانون با عدالت اجرا شود.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ما خواهان این هستیم که قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری به شکل درست و صحیح اجرا شود، نه اینکه به ضد خودش تبدیل شود.
منبع: فارس