آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول بدون تفریح، «زن» افسرده و «خانواده» مختل می‌شود اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟ آیا راهی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ درد در سنین رشد را جدی بگیرید آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟ آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط کشور (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اقداماتی که کارایی کولر آبی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد

  • کد خبر: ۱۷۲۴۵۰
  • ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
اقداماتی که کارایی کولر آبی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد
نکاتی درباره راه‌اندازی و استفاده بهینه از کولر‌های آبی که توجه به آن‌ها، کارایی این وسیله سرمایشی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

شاهیان- متین‌نژاد | شهرآرانیوز؛ اگر مصرف زیاد آب در کولر‌های آبی را نادیده بگیریم، این وسیله مقرون‌به‌صرفه‌ترین وسیله سرمایشی حاضر محسوب می‌شود، به‌ویژه اینکه مصرف کم برق و قیمت مناسب آن در مقایسه با کولر گازی، از این وسیله سرمایشی، وسیله‌ای پرطرف‌دار و محبوب بین قشر‌های مختلف مردم هم ساخته است که افزون‌بر سرما، رطوبت لازم برای مناطق خشکی مانند شهر مشهد را هم به‌خوبی فراهم می‌کند.

با این مزایایی که برای این وسیله سرمایشی گفتیم، اگر حواسمان به ریزه‌کاری‌هایی مانند سرویس‌کردن هرساله یا محل قراردادنش نباشد، از کارایی این وسیله تا ۴۰ درصد کم می‌شود. موضوعی که در این روز‌های اوج گرما در شهرمان می‌خواهیم نگاهی گذرا به آن بیندازیم.

انواع کولر‌های آبی

کولر‌های آبی نیز مانند بسیاری از لوازم برقی انواع مختلفی دارند که می‌توانید با دریافت مشاوره از فروشندگان یا تعمیرکاران کولر، مناسبت‌ترین نوع آن را برای فضایی که دارید، انتخاب کنید.

متحرک
این کولر‌ها برای فضا‌های کوچک استفاده می‌شوند و قابلیت جابه‌جایی دارند. مخزن آن‌ها را باید در بازه‌های زمانی کوتاه به‌صورت دستی پر کرد.

ثابت
این کولر‌ها در اندازه‌های گوناگون روی پشت‌بام یا فضا‌های بیرونی ساختمان نصب و به منبع آب ثابت نیز متصل می‌شوند. این کولر‌ها افزون‌بر اینکه قابلیت جابه‌جایی ندارند، به کانال‌کشی هم نیاز دارند.

سرویس کامل کولر

نخستین موضوعی که برای استفاده بهینه از کولر‌های آبی باید هر سال و در شروع فصل گرما به‌یاد داشته باشیم، سرویس‌کردن آن است. اگر بدون سرویس‌کردن آن را راه‌اندازی کرده‌اید، بد نیست دوباره نگاهی به آن بیندازید.

  • بررسی و روغن‌کاری موتور کولر
  • تعویض تسمه
  • تعویض پوشال
  • بازدید برزنت کولر
  • بررسی پمپ آب
  • روغن‌کاری پولی
  • ترازکردن شناور
  • بررسی پمپ آب
  • شست‌وشوی حلزونی و بدنه کولر
  • کنترل و روغن‌کاری یاتاقان
  • تمیزکردن شبکه آب‌رسانی کولر
  • بازرسی جعبه تقسیم برق

رسوب‌زدایی از این وسیله

یکی از مشکلات شایعی که این وسیله سرمایشی دارد، رسوب یا گچی است که هر سال داخل آن ایجاد می‌شود و کارایی آن را به‌شدت کم می‌کند. در ادامه به برخی راهکار‌های کمک‌کننده برای افزایش کارایی کولر آبی اشاره می‌کنیم.

استفاده از پد سلولزی
بهترین راهکاری است که مانع رسوب‌گرفتن دستگاه می‌شود. گاهی حتی می‌توانید از آن‌ها به‌جای پوشال استفاده کنید.

شوره‌گیر کولر
این کار نیز یکی از روش‌های بسیار مناسب برای رسوب‌زدایی از کولر‌های آبی است. این شوره‌گیر‌ها در داخل آب و تشتک کولر قرار می‌گیرند و تا چندماه از رسوب‌گرفتن پوشال و بدنه کولر جلوگیری می‌کنند.

جوهرنمک یا مواد سفیدکننده‌
می‌توانید هر چندوقت یک‌بار از جوهرنمک یا سفیدکننده برای ازبین‌بردن رسوب‌ها استفاده کنید. نکته مهم در استفاده از این مواد استفاده از دستکش است.

محلول سرکه
استفاده از این روش شاید به‌دلیل بوی ناخوشایند سرکه خیلی پرطرف‌دار نباشد، اما یکی از راهکار‌های ساده و خانگی است که می‌تواند کمک کند در بازه زمانی کمی به هدف دل‌خواهتان برسید.

تعویض مرتب آب کولر
این روش کمی سخت و زمان‌بر است، اما راه‌حلی ساده است. یعنی فقط با تخلیه ماهانه آب از کولر و تمیزکردن آن می‌توان از تجمع رسوبات در داخل محفظه کولر جلوگیری کرد.

افزایش کارایی کولر

نکات بسیار ظریف و مهمی در استفاده بهینه از این وسیله سرمایشی وجود دارد که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند از کولر آبی شما یک پنکه بسازد. در ادامه به برخی از این نکات که کارایی این وسیله را تا حد زیادی افزایش می‌دهند، اشاره می‌کنیم.

نصب سایه‌بان
با نصب سایه‌بان روی کولر‌های آبی هم در مصرف آب و برق صرفه‌جویی و هم جریان باد کولر خنک‌تر می‌شود.

عایق‌کاری شلنگ
استفاده از شلنگ آب‌رسان سفیدرنگ یا نوارپیچی شده در خنک‌ترماندن آب کولر مؤثر است. بهتر است این شلنگ در معرض تابش نور خورشید نباشد.

بازگذاشتن خروجی‌ها
کارایی این وسیله سرمایشی با جریان هوای آزاد ارتباط مستقیمی دارد؛ بنابراین در زمان روشن‌بودن کولر نباید همه راه‌های خروجی باد مانند در‌ها، پنجره‌ها و دریچه‌ها بسته باشد، زیرا قدرت پرتاب باد کولر کم می‌شود و به‌مرور به موتور آن آسیب می‌رسد.

استفاده از دور کُند موتور
استفاده زیاد از دور تند موتور کولر آبی افزون بر کم‌کردن عمر آن، هزینه‌های مصرف برق را هم افزایش می‌دهد.

پرهیز از اختلال در کارایی
در اجزای گردش آب کولر نباید اختلال ایجاد شود؛ اجزایی مانند شلنگ آب‌رسان، شناور یا توپک تنظیم آب، پمپ کولر، شلنگ‌های توزیع آب روی پوشال‌ها و شیر تخلیه.

انتخاب موقعیت مکانی مناسب
پیش از نصب کولر، بهترین موقعیت را برای آن باید انتخاب کرد. بهتر است کولر در نزدیک دودکش و خروجی تهویه فاضلاب نباشد.

کوتاه‌کردن مسیر کانال‌ها
کانال‌های کولر آبی نباید خیلی طولانی و پیچ‌درپیچ باشند. در صورت زندگی کردن در ساختمان‌های بلند، بهتر است کولر را داخل تراس قرار دهید.

استفاده‌نکردن هم‌زمان از چند وسیله گرمازا
استفاده هم‌زمان از چند وسیله گرمازا مانند اجاق و سماور در داخل خانه سبب افزایش دمای خانه می‌شود.

بستن دریچه‌های بدون استفاده
دریچه بخش‌هایی را که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، مانند اتاق مهمان باید بست. با این کار، جریان باد فقط به قسمت‌هایی که مدنظر است، منتقل می‌شود.

روشن‌کردن پمپ آب پیش از موتور
پیش از اینکه موتور کولر روشن شود، برای ۱۰دقیقه پمپ آب را باید روشن کرد. با این کار، پوشال‌ها کامل خیس و جریان باد ابتدایی خنک‌تر می‌شود.

روشن‌کردن کولر با دور تند
کولر را ابتدا با دور تند باید روشن کرد و پس از کمی کارکردن، آن را روی دور کُند قرار داد. با این کار فشار کمتری به موتور کولر وارد می‌شود.

مراقبت از کولر در فصل سرما

همان‌طور که پیش از شروع فصل گرما باید به فکر آماده‌سازی کولر آبی بود، با شروع سرما هم باید به‌دنبال از مدار خارج‌کردن آن بود.

نخستین کار این است که دریچه‌های کولر آبی را بپوشانید. این کار سبب می‌شود سرما و باد وارد خانه نشود و گرما هم هدر نرود. برای این منظور، در‌های جانبی کولر را باز کنید و با استفاده از یک پارچه ضخیم یا پلاستیک، ورودی کانال را ببندید.

بهتر است پوشال‌ها را از درپوش‌ها جدا کنید و بشویید، زیرا رطوبت سبب تجمع باکتری‌ها می‌شود.

سیستم برق را قطع کنید تا از بروز هر حادثه احتمالی جلوگیری کرده باشید.

شیر آب ورودی را ببندید. افزون بر این، شلنگ آب را جدا کنید و آن را در کیسه‌ای قرار دهید تا بتوانید سال آینده هم از آن استفاده کنید. با این کار، از یخ‌زدگی آن در زمستان جلوگیری می‌کنید. بهتر است دور شیر فلکه را هم با دستمال بپوشانید.

درپوش کف کولر را باز کنید تا آب موجود در آن کامل تخلیه شود. سپس کف کولر را تمیز و خشک کنید.

بهتر است با استفاده از یک فرچه سیمی همه آهک‌ها و رسوب‌های چسبیده به درپوش‌ها و بدنه کولر را تمیز کنید. این رسوب‌ها هم ظاهر کولر را نازیبا و هم زمینه پوسیدگی ایجاد می‌کنند. پس از تمیزکاری این مرحله، می‌توانید پوشال‌های خشک‌شده را در جای خود قرار دهید.

شناور را خارج کنید و بشویید. با خالی‌کردن آب کولر دیگر شناور از تنظیم خارج می‌شود و کارایی ندارد.

آخرین کار هم بازکردن تسمه است. برای اینکه در زمستان از آسیب‌دیدن تسمه جلوگیری کنید، بهتر است آن را از پروانه جدا کنید و داخل بدنه کولر قرار دهید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->