به گزارش شهرآرانیوز، فرضعلی گرایلی در خصوص برگزاری همایش خودروهای کلاسیک در مشهد عصر روز گذشته ۱۶ تیر اظهار کرد: ماشینهای تاریخی و قدیمی بخشی از هویت یک شهر است و معمولا این نوع خودروها نوستالوژی خاصی برای مردم و به خصوص جوانان دارد. قشر جوان جامعه از این طریق با خودروهای کلاسیک و گذشته آشنا میشوند و نشان داده شده که علاقه زیادی هم به خودروهای کلاسیک دارند.
هاشم نساج کریمی، رئیس کمیته خودروهای کلاسیک مشهد در حاشیه همایش خودروهای کلاسیک گفت: حدود ٧٠ مدل خودروی کلاسیک در این همایش حضور دارند که شامل خودروهای آمریکایی، فرانسوی و آلمانی بود. قدیمیترین خودرو نیز فولکس مدل ١٩۵٩ بود که در این همایش حضور داشت.
وی با اشاره به اینکه حدود ٣٠٠ نفر در مشهد خودروی کلاسیک دارند، افزود: برعکس کل دنیا، در کشور رده سنی خاصی برای نگهدارندگان خودروهای کلاسیک نداریم و از رده سنی جوانان تا میانسالان از این خودروها استفاده میکنند که این نشان دهنده علاقه مردم مختلف به این خودروها است.
کریمی ادامه داد: بخشی از این خودروهای کلاسیک مورد استفاده میراث فرهنگی است و ما همیشه سعی داریم تا از ظرفیت تاریخی این خودروها استفاده کنیم. در مشهد مجموعه بزرگترین تعداد خودروهای کلاسیک پیکان را داریم و این مجموعه خودروها از ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۰ را شامل میشود.
رئیس کمیته خودروهای کلاسیک مشهد افزود: نگه داشتن خودرو قدیمی علاوه براینکه حفظ یک اثر قدیمی هست یک نوع ذوق هنری نیز برای دارندگان این ماشینها محسوب میشود. نگه داشتن ماشینهای قدیمی بسیار پر هزینه است و افرادی که از این خودروها استفاده و نگهداری میکنند، ذوق هنری دارند.
وی در خصوص نگهداری خاص و تعمیرات این خودروها گفت: دارندگان اتومبیلهای کلاسیک معمولا اطلاعات وسیعی درباره محل تعمیر اتومبیلهای قدیمی دارند. البته قطعات یدکی خودروهای کلاسیک به سختی گیر میآید، اما برای دارندگان بسیار باارزش است که آن را با هر سختی پیدا کنند.
کریمی ادامه داد: با توجه به این موارد و کمیاب بودن قطعات خودروهای قدیمی معمولا ماهانه همایشی از خودروسازان کلاسیک برگزار میشود تا این افراد بتوانند با هم تعامل بیشتری داشته باشند.
منبع: ایسنا