مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

گلایه شهروندان از ترافیک و مسائل بهداشتی در بولوار استقلال مشهد

  • کد خبر: ۱۷۸۱۷
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
گلایه شهروندان از ترافیک و مسائل بهداشتی در بولوار استقلال مشهد
فرقی نمی‌کند در چه ساعتی از روز به بولوار استقلال بروید، ترافیک و شلوغی مسئله همیشگی این بولوار پررفت وآمد است.
بولواری که به دلیل قرار گرفتن بین میدان استقلال و بولوار معلم طولانی نیست، اما به دلیل وجود فروشگاه‌های پروتئینی همیشه شلوغ است و مشتریانی از همه نقاط شهر برای خرید گوشت و مواد پروتئینی به این محل می‌آیند.
وقتی وارد بولوار می‌شویم باید به صورت مارپیچی از میان اتومبیل‌ها بگذریم تا راهی برای عبور پیدا کنیم. خودرو‌ها «دوبله»، «سوبله» و کج و راست در حاشیه خیابان پارک کرده اند. اگر با خودرو شخصی به این محل بیایید شانسی برای پیدا کردن جای پارک، حتی در کوچه‌های فرعی هم نخواهید داشت. از آن طرف راننده‌هایی که زمان توقفشان به اندازه خرید کردن از یک فروشگاه پروتئینی است، خودرو‌های خود را به هر شکلی که بتوانند در خیابان رها می‌کنند. همه این‌ها را بگذارید روی مسئله مهم دیگری به نام خودرو‌های یخچال دار ویژه حمل گوشت که همیشه بخش مهمی از این شلوغی هستند. آن‌ها بار خود را جلوی مغازه‌ها و بیشتر در پیاده رو تخلیه می‌کنند که خود این موضوع به ترافیک دامن می‌زند. ظاهرا برای کنترل این وضعیت و جلوگیری از پارک خودرو‌ها یا تخلیه بار در پیاده رو، در حاشیه پیاده رو‌ها میله‌هایی آهنی نصب، اما در بیشتر این نقاط میله‌ها کنده شده است.

ماشین را هرجا ممکن باشد می‌گذاریم
سرش را خم می‌کند و از میان نرده‌های بریده شده عبور می‌کند و می‌گوید:‌چاره‌ای نداریم، زمانی که هیچ جایی برای پارک ماشین نداریم و نمی‌توانیم با خیال راحت خرید کنیم، ماشین را هرجا که ممکن باشد می‌گذاریم، اما از ترس جریمه شدن سریع برمی گردیم. یکی دیگر از شهروندان نیز دراین باره می‌گوید: شهرداری هزینه می‌کند و نرده می‌زند، اما چون مشکل بنیادی‌تر از این حرف هاست، همین شرایطی که می‌بینید پیش می‌آید.
حرف هایشان دور از حقیقت نیست، خودمان هم ۲۰ دقیقه‌ای در کوچه‌های اطراف دنبال جای پارک بودیم.
اما آن طور که از صحبت‌ها و نگرانی‌ها برمی آید مسائل بهداشتی فروشگاه‌های پروتئینی دغدغه مهم تری برای شهروندان، به ویژه ساکنان این محدوده است، آن هم با ویروس‌ها و بیماری‌های جدید. همه نگران اند مسائل بهداشتی این محدوده موجب تولید یا تشدید برخی بیماری‌ها شود.

جاری شدن پساب گوشت در پیاده رو
در حقیقت جاری شدن پساب گوشت در پیاده رو‌ها داستان مهم این روز‌های بولوار‌استقلال است، پسابی که حتی آثار مخرب آن در بسیاری از قسمت‌های پیاده رو محسوس است. یکی از اهالی دراین باره می‌گوید: بعد از مدت کوتاهی بیشتر این موزاییک‌ها دچار آسیب می‌شوند که البته این تنها درد ما نیست.
او به درِ منزلش که بین فروشگاه‌های کوچک و بزرگ گم شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: پساب‌ها و زباله‌های فروشگاه‌های پروتئینی بوی زننده‌ای ایجاد می‌کند. باور کنید در هوای گرم جرئت نداریم کولر را روشن کنیم، چراکه بو را به داخل خانه‌های مان می‌آورد. الان هم که هوا به سمت گرمی پیش می‌رود باز غصه مان گرفته است.
یکی دیگر از کسبه نیز که مغازه اش کمی دورتر از این فروشگاه‌ها قرار دارد همین مسئله را یادآوری می‌کند و می‌گوید: در تابستان بوی بد گوشت تمام محله را پر می‌کند و این آزاردهنده است، حتی برای من که ساکن این منطقه نیستم و محل کارم اینجاست.
او ادامه می‌دهد: بوی زننده به کنار، ما نگران آلودگی‌های ناشی از پساب گوشت‌ها هستیم که از داخل فروشگاه‌ها به جوی‌ها روانه می‌شوند. این‌ها می‌تواند عامل بیماری‌های بسیاری شود، اما نمی‌دانم چرا این موضوع برای کسی اهمیت ندارد. به گفته او اگر گوشت‌ها را به صورت بسته بندی به فروشگاه‌ها می‌آوردند بسیاری از مشکلات حل می‌شد، اما مشکل اینجاست که برخی از این فروشگاه‌ها شبیه کشتارگاه شده اند.

نگرانی از چاقو‌های بزرگ
مشکلات فروشگاه‌های پررفت وآمد تمامی ندارد و تقریبا همه عابران، مشتری‌ها و ساکنان از این وضعیت گله دارند. خانم جوانی که از چندسال پیش ساکن این محل شده است از رفتار‌های ناشایست کارکنان این فروشگاه‌ها گله دارد و می‌گوید: نمی‌گویم همه کارکنان فروشگاه‌ها بد رفتار می‌کنند، اما تعداد زیادی از آن‌ها با روپوش‌های کثیف و چاقو‌های بزرگ که دور کمرشان آویزان است، برای مدتی طولانی دم در می‌ایستند. این صحنه‌ها برای منِ ساکن اینجا آزاردهنده است. ساعت کاری این فروشگاه‌ها هم که حساب و کتاب ندارد. برخی از کارگرانشان شب‌ها هم در فروشگاه‌ها می‌خوابند. فکر کنید اگر دعوایی، مشاجره‌ای پیش بیاید ممکن است اتفاقات بدی بیفتد و همین مسئله هم برای ما نگران کننده شده است.
به گفته او حضور این افراد به اضافه سروصدایی که ایجاد می‌کنند همسایه‌ها را آزار می‌دهد. برخی از همسایه‌ها چندباری به آن‌ها تذکر داده اند، اما بیشتر باعث درگیری و دعوا شده است.
یکی دیگر از اهالی که از ساکنان قدیمی اینجاست می‌گوید: بار‌ها با ۱۳۷ تماس گرفته و خواسته ام برای این مشکلات فکری شود، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. در حقیقت محله ما جزو معابر مهم شهر است که خودش در بین چند معبر شلوغ دیگر قرار دارد و معلوم نیست تا کی باید با این مشکلات دست وپنجه نرم کنیم.

زیرساختی برای عرضه بسته بندی گوشت نداریم
مدیر بهداشت محیط و حرفه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تأیید مسائل بهداشتی این محدوده می‌گوید: برای رفع این مسئله کارگروهی با عنوان سلامت و امنیت غذایی تشکیل شده است. بخش نظارت بر بهداشت محیط و لزوم رعایت بهداشت فردی در این محل‌ها بر عهده کارشناسان بهداشت محیط این کارگروه است و بقیه سازمان ها، چون دام پزشکی، راهنمایی ورانندگی و اتاق اصناف برای صدور مجوز‌ها در این موضوع دخیل اند.
به گفته علی اصغر حسنی درصورتی که گوشت‌های عرضه شده در این فروشگاه‌ها به صورت بسته بندی عرضه می‌شد، بخش عمده‌ای از این مسائل وجود نداشت، اما اکنون فعالیت هایی، چون قطعه قطعه کردن گوشت و انبار آن‌ها نیز در این مراکز انجام می‌شود. در واقع زیرساخت‌های لازم برای عرضه گوشت بسته بندی شده در این فروشگاه‌ها وجود ندارد.

راهی جز حمل لاشه وجود ندارد
محمود جوادی نژاد، رئیس شبکه دام پزشکی استان نیز، با بیان اینکه راه دیگری غیر از حمل لاشه گوشت به فروشگاه‌ها وجود ندارد، دراین باره بیان می‌کند: در واقع در زمینه فروش گوشت قرمز الزامی برای فروش بسته بندی محصول وجود ندارد و از طرفی عرضه گوشت بسته بندی برای مشتریان هزینه بیشتری دارد. درحالیکه گوشت مرغ حتما باید به صورت بسته بندی عرضه شود.

جابه جایی، تنها راه حل مشکلات
اکبر شالچی، دبیر شورای سلامت شهرداری منطقه ۱۱، نیز با قبول تمام مسائل موجود در بولوار استقلال، از مکاتبات و تشکیل کارگروه‌هایی برای رفع این مسائل خبر می‌دهد و می‌گوید:‌فاضلاب‌های این واحد‌های صنفی دارای بار زیاد چربی و خون است که نه تنها برای سنگ‌های پیاده رو بلکه برای لوله‌های فاضلاب و حتی تصفیه خانه نیز آسیب رسان است و فشار زیادی بر تأسیسات وارد می‌کند. برای رفع این مشکل باید زیرساخت‌های لازم درست شود. برای مثال باید امکاناتی برای تصفیه ابتدایی فاضلاب ایجاد شود.
به گفته شالچی بوی بد و افزایش روزافزون تعداد موش، گربه، سوسک و ترافیک سنگین در این محله نیز از دیگر مشکلاتی است که اهالی را گرفتار کرده است، موضوعی که خود صاحبان اصناف باید به دنبال رفع و کنترل آن باشند. او ادامه می‌دهد: شهرداری به موضوعات داخلی این فروشگاه‌ها رسیدگی می‌کند و بار‌ها نیز مکاتباتی در این زمینه انجام شده است، اما تنها راه حل، جابه جایی این واحد‌های صنفی از این محل است.
به گفته شالچی وضعیت این فروشگاه‌های پروتئینی در مشهد بهتر از دیگر شهرهاست و در واقع ذات این شغل با برخی مشکلات، چون پساب و بوی نامطبوع همراه است، اما در زمینه فروشگاه‌های ابتدای بولوار استقلال مهم‌ترین مسئله مجاورت آن‌ها با بافت مسکونی است که با احداث فضای مناسب با زیرساخت‌های لازم و جابه جایی آن‌ها موضوع حل خواهد شد.

موارد فنی اجرا شده است
مدیر روابط عمومی سازمان حمل ونقل ترافیک شهرداری درباره نقش سازمان ترافیک در بهبود وضعیت این خیابان می‌گوید: آنچه مربوط به وظایف شهرداری اعم از احداث نرده، نصب تابلوی توقف ممنوع و خط کشی بوده، سال هاست انجام شده و بقیه موارد مربوط به عملکرد پلیس راهنمایی ورانندگی در ایجاد التزام به قانون است. مجید بخت آزما یادآور می‌شود: کاهش ترافیک خیابان‌های سطح شهر ۳ ضلع دارد: اول آموزش، دوم بخش فنی و سوم اعمال قانون. درصورتی که این موارد با هم همراه باشند ترافیک حل می‌شود.
به گفته بخت آزما همه جای شهر نیاز به پارکینگ دارد و خیابان هایی، چون ۱۷ شهریور و دانشگاه با آن همه فضای پارکینگ هنوز هم مشکل جای پارک دارند، اما در همه این خیابان‌ها اعمال قانون وجود دارد تا اجازه پارک غیر‌مجاز داده نشود؛ بنابراین نقش پلیس راهنمایی ورانندگی در این زمینه پررنگ است.

جابه جایی یا احداث پارکینگ مؤثر است
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه بولوار استقلال به نوعی بسترسازی شده است که شهروندان زیادی برای خرید به این محل می‌آیند، می‌گوید:‌کم عرض بودن این شریان اصلی، نبود پارکینگ و دیگر مسائل ترافیکی سبب به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است. سرهنگ علیرضا رحیمی درباره عملکرد پلیس در این محدوده می‌افزاید: پلیس راهنمایی و رانندگی همواره در محل مستقر است و اعمال قانون می‌کند، اما نمی‌تواند در نقطه نقطه محل حضور داشته باشد و به محض اینکه ۵۰ متر دور می‌شود، رانندگان در محل پارک می‌کنند و در نهایت باعث ترافیک منطقه می‌شوند. به گفته او در همه زمینه‌های زندگی شهری نیاز به فرهنگ سازی احساس می‌شود، اما جابه جایی این مرکز خرید یا ایجاد پارکینگ راه حل مؤثرتری است.
در پایان این موضوع را از سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی پیگیری می‌کنیم که مسعود رضوی، سرپرست این سازمان می‌گوید: فروشگاه‌های پروتئینی جزو مشاغل مزاحم و آلاینده شهری محسوب نمی‌شوند و به همین دلیل امکان برخورد و یا جابه‌جایی وجود ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->