جلوگیری از ۵۰۰ سقط جنین سالم در مشهد و خراسان‌رضوی نقش انرژی خورشیدی در شکل‌دادن به شهرهای پایدار آینده پیرترین ببر سیبری ایران در باغ‌وحش ارم تلف شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور (۲ مرداد ۱۴۰۳) الزام در دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان سربازی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳) | تداوم هوای گرم تا اوایل هفته آینده آخرین وضعیت پرونده «کورش کمپانی» تشریح شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) چگونه هزینه‌های سفر به روسیه را کنترل کنیم؟ بازداشت ۲ تن از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی (۲ مرداد ۱۴۰۳) هدفگذاری دانشگاه ها در دولت چهاردهم منطقی و مسئله محور شود ارائه خدمات در ۵۶ سلامتکده دولتی و خصوصی و درمان سرپایی با طب ایرانی استان خراسان رضوی جز مناطق عاری از بیماری مالاریا است اعلام نتایج قطعی آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم (۲ مرداد ۱۴۰۳) بازداشت در مدینه به‌خاطر غزه | روحانی مشهدی از ماجرای دستگیری خود در عربستان، در ایام حج امسال می‌گوید کلاهبرداری میلیاردی تحت عنوان وکیل مهاجرت وامی قطره‌چکانی برای بازنشستگان | سهم ناچیز بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد و خراسان رضوی از وام ۳۰ میلیونی ویروس جدید «نیپا» جنوب هند را در حالت آماده‌باش قرار داد + ویدئو آنتی بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی تجویز می‌شود خراسان رضوی پیشرو در شناسایی و اهدای عضو در کشور | اهداکنندگان مرگ مغزی به ۳۲۴ بیمار نیازمند به عضو، زندگی دوباره بخشیدند تقریباً تمام افراد بالای ۶۵ سال مبتلا به آب‌مروارید می‌شوند
سرخط خبرها

اتوبوس‌های استیجاری برای سفر اربعین به کمک خراسان رضوی می‌آیند | ظرفیت اتوبوس‌های جدید تا ۵۰ نفر است

  • کد خبر: ۱۷۸۹۲۹
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
اتوبوس‌های استیجاری برای سفر اربعین به کمک خراسان رضوی می‌آیند | ظرفیت اتوبوس‌های جدید تا ۵۰ نفر است
به گفته معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری، امسال اتوبوس‌های استیجاری از کشورهای همسایه برای خدمت‌رسانی زائران اربعین به کمک ناوگان خراسان‌رضوی می‌آیند.

به گزارش شهرآرانیوز قرار است در ایام اربعین امسال، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های موجود خراسان‌رضوی در حوزه حمل‌و‌نقل اتوبوسی، ریلی و هوایی، از ظرفیت اتوبوس‌های استیجاری کشور‌های همسایه نیز برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران اربعین استفاده شود؛ این خبر را معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی به خبرنگار شهرآرا اعلام کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد البته این را هم گفت که هنوز سهم دقیق خراسان‌رضوی برای استفاده از این ظرفیت مشخص نشده است.

دبیر کمیته حمل‌و‌نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین به‌تازگی در‌این‌باره گفته بود که با‌توجه‌به محدودیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در کشور، امسال هزار دستگاه اتوبوس از ترکیه و ششصد دستگاه اتوبوس از پاکستان در ایام اربعین وارد کشور می‌شوند و به انتقال زائران کمک می‌کنند. چند دستگاه از این اتوبوس‌ها البته از عاشورا به‌صورت آزمایشی در خاک ایران در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، رضا نفیسی این را هم گفته بود که این اتوبوس‌ها بزرگ‌تر از اتوبوس‌های موجود در کشورند و ظرفیت هر یک از آن‌ها ۴۴ تا ۵۵ نفر است.

۳ ویژگی خراسان‌رضوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گنابادی‌نژاد در گفتگو با شهرآرا در‌این‌باره به سه ویژگی خراسان‌رضوی اشاره و تأکید کرد که این ویژگی‌ها باید در تصمیم‌گیری‌ها برای توزیع ظرفیت اتوبوس‌های استیجاری مدنظر ستاد مرکزی اربعین باشد.

به گفته او، خراسان‌رضوی نسبت به سایر استان‌های شرق کشور بیشترین زائر را در ایام اربعین اعزام می‌کند. همچنین این استان دورترین نقطه به مرز‌های غربی است و این بُعد مسافت بیشتر نیازمند تأمین ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بیشتری برای زائران است. علاوه‌بر‌این، بخش زیادی از اتباع نیز از مشهد به راهپیمایی اربعین مشرف می‌شوند و خدمت‌رسانی به آن‌ها نیز نیازمند افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان است.

معاون استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه پارسال بیش از ۳۸۰‌هزار نفر از استان به اربعین مشرف شدند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال این رقم به بیش از ۴۰۰‌هزار نفر برسد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه علاوه بر ناوگان اتوبوس‌رانی و ظرفیت وسایل نقلیه شخصی، ناوگان هوایی و ریلی نیز برای تشرف زائران به اربعین مدنظر است، بیان کرد: وسایل نقلیه شخصی مرتبط با ظرفیت‌های مردمی است؛ ناوگان هوایی نیز سهم کمی در حمل‌ونقل زائران اربعین دارد که البته در همین حوزه پرواز‌های مستقیم به بغداد و نجف و نیز پرواز به شهر‌های مرزی مانند کرمانشاه، ایلام، اهواز و‌... مدنظر است.

او ادامه داد: در حوزه ناوگان ریلی تأکید ویژه بر ظرفیت اضافه داریم که البته هنوز ظرفیت اضافه‌ای از راه‌آهن دریافت نکرده‌ایم. نیاز ما این است که ظرفیت حدود ۲۰‌تا‌۳۰‌هزار نفری برای تردد ریلی به نقاط مرزی کرمانشاه و اهواز و خرمشهر اعلام شود. از راه‌آهن جمهوری‌اسلامی نیز می‌خواهیم سهم خراسان‌رضوی را از افزایش سه‌برابری ناوگان که در برنامه دارند، اعلام کنند، اما هنوز این مسئله اعلام نشده است.

برنامه‌ریزی برای اعزام گروهی زائران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گنابادی‌نژاد از برنامه‌ریزی برای اعزام زائران استان به‌صورت گروهی نیز خبر داد و بیان کرد: از مسئولان کشوری می‌خواهیم که دست‌کم بلیت‌های این زائران تأمین شود و تا زمانی که به برنامه روشنی در این زمینه نرسیم، این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

او علاوه بر حمل‌و‌نقل، صدور گذرنامه را از دیگر مسائل زائران اربعین در سال‌های پیش برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح ملی در این زمینه انجام شده است و نیز صدور گذرنامه ویژه زیارتی، صدور گذرنامه سریع‌تر و ارزان‌تر شده و تاکنون نارضایتی در این زمینه گزارش نشده است.

تشرف خراسانی‌ها از مرز‌های غربی

به گفته معاون استاندار، تردد مرزی نیز از دیگر مسائلی است که در ایام اربعین سال‌های پیش سبب نارضایتی برخی زائران می‌شد و امسال با پیگیری‌های انجام‌شده، شمار و ساعت فعالیت گذر‌های مرزی افزایش یافته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گنابادی‌نژاد این را هم گفت که امسال بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است زائران خراسان‌رضوی از گذر‌های مرزی غربی کشور به عتبات مشرف شوند، زیرا نسبت به گذر‌های مرزی جنوبی، فاصله کمتری تا استان ما دارند. همچنین علاوه بر مرز مهران، زائران استان ما قرار است امسال از مرز خسروی نیز مشرف شوند که در این مرز نیز مشکلات سال‌های پیش برطرف و فعالیت این مرز ۲۴‌ساعته شده و تعداد کارکنان نیز افزایش یافته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->