یکی از دغدغههای اصلی خانوادهها در آغاز سال تحصیلی در سالهای گذشته، دغدغه سرویس مدارس و تأمین این سرویس برای دانشآموزان بوده است. تأمین سرویس مدارس یکی از اقدامات مشترک ادارهکل آموزشوپرورش بهعنوان متولی بخش دانشآموزی استان و شهرداری مشهد بهعنوان متولی مدیریت حملونقل عمومی درونشهری است، اما باتوجهبه اینکه دو نهاد بهصورت مشترک پیگیر موضوع سرویس مدارس هستند، در سالهای گذشته شاهد مشکلاتی برای خانوادهها بهویژه در ماههای نخست شروع به کار مدارس بودیم، با این حال امسال با سپردن بخش درخورتوجهی از اقدامات مربوطبه این موضوع به شهرداری مشهد، تلاش شده است خانوادهها با مشکل کمتری مواجه شوند؛ چون اکنون بنا بهگفته سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد، هم تعرفه سرویس مدارس با درنظر گرفتن بیست مسافت و چهار مدل خودرو مشخص شده است، هم شرکتها دستهبندی و هم خودروها ساماندهی شدهاند.
اکبر فلاح در گفتگو با شهرآرا، درباره تعرفه سرویس مدارس شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گفت: تعرفه سرویس مدارس براساس مصوبه شورای شهر مشهد در سال تحصیلی پیشرو با افزایش ۴۰ درصدی، دارای بخشهای مختلفی نظیر مسافت طیشده برای خودرو و نوع خودروست.
بهگفته وی، در تعرفههای امسال بهعنوان نمونه برای خودرو پراید با مسافت کمتر از سه کیلومتر، ماهیانه ۳۶۵ هزارو ۵۸۷ تومان، برای سمند ۴۳۳ هزار و ۳۲۷ تومان، برای ون ۳۱۱ هزارو ۳۵۴ تومان و برای مینیبوس ۲۹۶ هزارو ۵۹۷ تومان درنـــظر گرفـــته شده است و این عدد در مسافت بیستکیلومتری برای پراید، یکمیلیونو ۱۵ هزارو ۳۴۲ تومان، برای سمند یکمیلیون و ۲۵۹ هزارو ۱۳۰ تومان، برای ون ۸۶۲ هزارو ۸۱۰ تومان و برای مینیبوس ۷۳۹ هزارو ۸۴۲ تومان پیشبینی شده است.
وی در ادامه، درباره ساماندهی شرکتهای مربوطبه سرویس مدارس برای سال تحصیلی پیشرو نیز گفت: سال گذشته ادارهکل آموزشوپرورش در موضوع ساماندهی شرکتها دخیل بود و همین مسئله سبب شد در دو ماه نخست سال تحصیلی گذشته، مشکلاتی هم پیش بیاید، اما در سال تحصیلی جدید با وجود آنکه همچنان ساماندهی سرویس مدارس یک کار بینبخشی میان ادارهکل آموزشوپرورش استان و شهرداری مشهد است، بیشترین بخش کار به شهرداری واگذار شده است و در همین راستا، مدیریتشهری برای ساماندهی این شرکتها، پنجاه روز پیش از آغاز سال تحصیلی، فعالیت خود را شروع کرده است.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ادامه داد: در همین راستا در یک مرحله ۵۵ شرکت و در یک مرحله دو شرکت برای سرویسدهی مدارس اعلام آمادگی کردهاند و درمجموع اکنون ۵۷ شرکت برای ورود به این موضوع آماده هستند.
وی با بیان اینکه بررسی وضعیت این شرکتها و تأیید صلاحیت آنها نیز انجام شده است، بیان کرد: تعداد خودروهای درنظرگرفتهشده برای سرویس مدارس، ممکن است با نظر والدین تغییر کند، اما درحالحاضر تقریبا ۵ هزارو ۵۰۰ خودرو برای سرویس مدارس نیاز است که تا امروز این تعداد پیشبینی شده است و اعلام آماده کردهاند.
یکی از بخشهای مورد توجه و انتظار خانوادهها در زمان فعالیت مدارس، نظارت بر سرویس مدارس است که سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در اینباره توضیح داد: نظارت بر مبالغ و برخی مسائل دیگر برعهده آموزشوپرورش است، اما این سازمان باتوجهبه محدودیت نیروهای نظارتی خود در بازههای زمانی مختلف، از وضعیت سرویس مدارس بازرسی خواهد کرد و البته گزارشهایی را هم که خانوادهها به این سازمان منعکس کنند، پیگیری خواهد شد. فلاح درباره تعداد سرنشینهای استاندارد در سرویس مدارس نیز گفت: تعداد سرنشین مجاز برای سرویس مدارس، همان تعداد سرنشین مجازی است که در کارت خودرو ثبت شده است.