خرازی در مجمع گفت‌وگوی تهران: برای حل اختلافات باید گفت‌و‌گو کرد آیت‌الله علم‌الهدی: شهدای فاطمیون از نقاط افتخار آمیز تاریخ انقلاب است وزیر کشور: امنیت موضوعی عینی، ذهنی و روانی است دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان: هیچ چالشی در روابط تهران و ایروان وجود ندارد وزیر خارجه طالبان: وظیفه شرعی خود می‌دانیم که به مردم تشنه آب برسانیم + فیلم همسر شهید جمهور: دیپلماسی باید با قدرت بیشتری دنبال شود وزیر علوم: فارغ‌التحصیلان ایرانی مورد استقبال کشور‌های مختلف هستند ولایتی: تهران توسعه اقتصادی همسایگان عرب خود را تهدید نمی‌بیند | قدرت منطقه‌ای ایران باعث اصرار آمریکا و غرب برای توافق با ما شده است بارزانی: اقلیم کردستان عراق هرگز تهدیدی علیه ایران نخواهد بود | شاهد پیشرفت‌های خوبی در روابط ایران و عراق هستیم وزیر خارجه تاجیکستان از آمادگی کشورش برای مشارکت در بازسازی افغانستان خبر داد وزیر خارجه عمان در مجمع گفت‌وگوی تهران: مسقط به مسیر گفت‌وگو پایبند است محسنی اژه‌ای: دیپلماسی سیاسی را باید بازتعریف کنیم عراقچی: صلح و امنیت در منطقه ما بدون رسیدگی صادقانه به مسئله فلسطین امکان‌پذیر نیست | ایران هرگز به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست وزیر خارجه عمان امروز به تهران می‌آید (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) بازگشت ترامپ به سیاست خارجی ریگان؟ مسئول دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در استان: خراسان رضوی یکی از قطب‌های رسانه‌ای شرق کشور است ۱۰ همت سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده واریز می‌شود سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی: حوزه روابط عمومی صرفاً خبر نیست؛ می‌توانیم گفت‌و‌گو و تعامل داشته باشیم پزشکیان: منزل مادر شهید رئیسی در مشهد از معمولی هم کمتر بود | شهید جمهور مدیری خستگی‌ناپذیر بود نشست خبری سخنگوی دولت در مشهد | مهاجرانی: باید مرجعیت خبر را به داخل کشور برگردانیم، امروز باید برای ایران سینه سپر کنیم + فیلم تجلیل از ۸ خانواده‌ شهید خدمت با حضور رئیس‌جمهور و مشاور و دستیار رهبری + فیلم گفت‌وگوی تلفنی هاکان فیدان با عراقچی شهباز شریف به تهران می‌آید موافقت مجلس با کلیات «طرح ملی هوش مصنوعی» حماس به دنبال تضمین آمریکا است | پیشنهاد آزادی نیمی از زندانیان زنده و اجساد در ازای آتش‌بس اردوغان: آمریکا در حال رفع تحریم بخش دفاعی ترکیه است اف‌بی‌آی: انفجار در کالیفرنیا «تروریستی» بود رأی نخستین ۷ متهم پرونده عوامل پشتیبان حادثه تروریستی شاهچراغ صادر شد + فیلم
سرخط خبرها

مجلس دوم؛ آغاز جناح‌بندی‌های سیاسی

  • کد خبر: ۱۸۰۷۹
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
مجلس دوم؛ آغاز جناح‌بندی‌های سیاسی
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد
دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در فروردین‌ماه ۱۳۶۳در شرایطی متفاوت با دوره نخست و در حالی برگزار شد که کشور در حالت جنگ و در وضعیت تحریم شدید سیاسی، نظامی و اقتصادی به سر می‌برد. با کناره‌گیری تدریجی نیرو‌های ملی‌مذهبی و نیز چپ‌ها از ساختار سیاسی نظام، انتخابات این دوره از مجلس، صحنه رقابت نیرو‌های موسوم به خط امام یا مکتبی بود. بنابراین، برخی با خوش‌بینی تصور می‌کردند که یک‌دست بودن داوطلبان نمایندگی مجلس، فضای سیاسی کشور را از هرگونه چالش مصون می‌دارد، اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد. در این دوره علاوه بر حزب جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش در جامعه روحانیت مبارز و حزب مؤتلفه اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و دفتر تحکیم وحدت نیز حضور داشتند. مدتی پیش از آغاز انتخابات، بذر اختلاف نظر و چالش در میان نیرو‌های انقلابی پاشیده شده بود. بدیهی بود انتخابات نمی‌توانست بدون هیچ‌گونه چالشی برگزار شود.
رهبری متوجه جو حاکم بر انتخابات و شکل‌گیری منازعات جدید شدند، بنابراین به روش‌های مختلف تلاش نمودند دسته‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی، حق انتخاب را از مردم سلب ننماید. از آنجا که ایشان اهمیت و ارزش ویژه‌ای برای جنبه مردم‌سالارانه نظام جمهوری اسلامی قائل بودند، در شرایط و موقعیت‌های مختلف، کاندیدا‌های مجلس را از درگیری‌های جناحی و گروهی برحذر می‌داشتند. در این انتخابات ۱۵۸۶نفر آمادگی خود را برای کاندیداتوری اعلام کردند که صلاحیت ۱۲۷۵نفر از داوطلبان از سوی هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان تأیید شد. انتخابات در فضایی آرام و غیرمتشنج در ۲ مرحله انجام شد. در مرحله نخست ۱۲۱ نماینده و در دور دوم ۱۳۰ نفر به مجلس راه یافتند. حدود ۶۵ درصد واجدین حق رأی در این انتخابات شرکت کردند که با توجه به فضای جنگی آن زمان درصد درخور توجهی است و نشان از میزان بالای مشروعیت نظام در آن زمان دارد. در برخی از حوزه‌های انتخابیه به دلیل شرایط جنگی انتخابات برگزار نشد. در این میان، چندین مورد تخلف در انتخابات گزارش شد که به ابطال نتایج ۲۷ حوزه انتخاباتی از جانب شورای نگهبان منجر گردید. ابطال برخی از حوزه‌های انتخاباتی تنش‌هایی ایجاد نمود و هر یک از ۲ جناح چپ و راست یکدیگر را به تقلب در انتخابات متهم نمودند و اعلامیه‌ها و خطابه‌هایی در مطبوعات و محافل علیه شورای نگهبان منتشر کردند. حتی عد‌ه‌ای از نمایندگان علیه شورای نگهبان نامه‌ای به رهبری نوشتند و این شورا را به عدم بی‌طرفی در امر نظارت بر انتخابات متهم کردند، اما ایشان در پیامی جایگاه رفیع شورای نگهبان و خطر تضعیف آن را گوشزد نمودند و احترام به این نهاد را بر همگان لازم دانستند. نتیجه انتخابات حاکی از موفقیت نسبی هر ۲ جناح به یک اندازه بود؛ اما با توجه به نتایج کلی آرای کشور، به نظر می‌رسید که جناح چپ به موفقیت بیشتری دست یافته است. اهمیت این دوره از انتخابات از این جهت بود که اولا شورای نگهبان به‌طور جدی به امر نظارت بر انتخابات ورود پیدا کرد و دوم اینکه شاهد آغاز رویارویی ۲ جناح موسوم به چپ و راست در درون نیرو‌های انقلاب هستیم.
از این زمان به بعد است که اختلافات جناحی در عرصه سیاست ایران خودنمایی کرد؛ هرچند نتیجه انتخابات نشان داد که مردم بدون توجه به جناح‌بندی‌های سیاسی به چهره‌های مشهور رأی داده بودند و این گویای آن است که در این زمان جریان‌های موجود در کشور هنوز برای عموم شناخته‌شده نبود. ازجمله مسائل این دوره می‌توان به رأی اعتماد به نخست‌وزیری مهندس موسوی اشاره کرد که به قضیه «۹۹نفر» منجر شد. مسئله دیگر، تعطیلی فعالیت حزب جمهوری اسلامی بود و نیز اختلاف در «جامعه روحانیت مبارز» که باعث انشعاب «مجمع روحانیون مبارز» از درون آن گردید. از دیگر رویداد‌های این دوره، تشکیل «مجمع تشخیص مصلحت نظام» است که در نتیجه اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به‌وجود آمد. در عین حال، مسئله اصلی کشور در مجلس دوم جنگ و اداره آن بود.
حمایت‌های گفتاری و عملی نمایندگان در لزوم دفاع از کشور، حضور در مناطق جنگ‌زده و تشویق مردم به مقاومت بیشتر و وضع قوانین جنگی و نظامی، وقت زیادی از مجلس دوم را به خود اختصاص داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->