به گزارش شهرآرانیوز، محمد حسینزاده امروز، ۲۳ شهریورماه، در هفتمین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امسال مهمترین اتفاقی که به لطف علی ابن موسی الرضا(ع) و همراهی بسیار خوب دولت و شخص رئیسجمهور افتاد این بود که کارگروه ملی زیارت شکل گرفت و ذیل آن کمیته فرهنگی رسانهای رسمیت پیدا کرد.
وی افزود: اولین جلسه این کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت. مبنای این کمیته طرحی به نام مبدا تا مبدا است که زائر وقتی از منزل خود در هر جای ایران قصد زیارت میکند، خدمات فرهنگی و اجتماعی شروع شود و در طول مسیر، در ورودی شهر، در مشهد و تا مسیر برگشت ادامه پیدا کند. مجموعه اتفاقات حوزه فرهنگی، رسانهای و تبلیغی از مسیر مبدا تا مبدا را به کمیته فرهنگی رسانهای کارگروه ملی زیارت عرضه کردیم، مورد تصویب قرار گرفت و به دستگاههای اجرایی ملی ابلاغ شد.
حسینزاده بیان کرد: آنچه امروز رخ داده یعنی درگیر شدن دستگاههای ملی در زیارت و خدمترسانی به زائران در مشهد در طول چند ۱۰ سال اخیر سابقه نداشته است. در مشهد چندین نوبت در سال شاهد حضور میلیونی زائران هستیم، در ایام نوروز، روز میلاد و شهادت حضرت رضا(ع) حضور میلیونی زائران را در مشهد داریم. تاکنون بسیج امکانات و اختیارات دستگاههای دولتی و اجرایی برای زائران حرم امام رضا(ع) به این شکل اتفاق نیفتاده بود و اکنون هماهنگی در همه حوزهها نسبت به دو سال گذشته بیشتر شده است. نشانههای طرح مبدا تا مبدا را در سطح کشور میبینیم و هر ماه که پیش میرویم اقدامات بیشتر میشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امروز شبکههای مختلف تلویزیونی و رایویی اقداماتی در زمینه خدمترسانی به زائر، رساندن محتوا و اطلاعات انجام میدهند. تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم اما این اتفاق ما را خوشبین میکند که به زودی بسته کاملی از خدمات فرهنگی رقم بخورد.
وی در خصوص موکبهایی که خدمات فرهنگی ارائه میدهند، عنوان کرد: در مسیر داورزن-سبزوار-نیشابور ۶۳ موکب، تربت جام-فریمان ۲۵ موکب، سرخس ۱۵ موکب، قوچان-چناران-مشهد ۵۸ موکب، کلات ۸ موکب و تربت حیدریه ۲۴ موکب فعال هستند. عمده فعالیتهای موکبها فرهنگی است اما خدمترسانیهای دیگری نیز انجام میشود. دستگاههای اجرایی تسهیل خدمترسانی مردم به زائران را رقم میزنند. این حجم از زائر را کسی جز مردم نمیتواند میزبانی کند و ما باید تسهیلکننده باشیم.
حسینزاده خاطرنشان کرد: در مشهد بالغ بر ۶۰۰ موکب برپا شده که در خیابان امام رضا(ع) بالغ بر ۲۰۰ موکب بوده است. روزانه ۱۳۰ ساعت برنامه تلویزیونی و رادیویی از طریق ۵۰ شبکه داخلی و خارجی اخبار، تحولات و رویدادها را پوشش میدهند. دو موکب رسانهای با حمایت جریانهای مردمی برپا شده است. کمپین آرام جانها و چندین کمپین دیگر در حال فضاسازی تبلیغی و شریک کردن مردم در حال و هوای مشهد هستند. تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ روحانی کار تبلیغ را انجام دادهاند که عمده فعالیتها از دیشب آغاز شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: نمایشگاههای متعددی در سطح شهر در قالب نگارخانهها یا موکبها برپا شده است. بالغ بر ۲۰۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری متنوع، ۴۵ نمایشگاه، ۱۰ سرود، ۵ مسابقه کتابخوانی حول زندگی و سیره امام رضا(ع) و ۵۰ مورد اجرای تئاتر و نمایش در مشهد داشتیم.
وی افزود: سوگواره تعزیه شور شیدایی در حدود ۲۰ شهرستان در استان اجرای برنامه داشتند و ۱۰۰ تعزیه اجرا شده است. شهرداری در حوزه استقبال از زایر در ورودیهای شهر موکبهای متنوعی را فراهم کرده و همچنین ۱۸ پایگاه راهنمای زائر در سطح شهر فعال شده است.
حسینزاده گفت: یکی از دغدغههای ما این بود محتوای فرهنگی، صوتی و تصویری که زائر در در مسیر دریافت میکند متناسب با حال و هوای زیارت باشد. اکثر پروازها صلوات خاصه را در آسمان مشهد پخش میکنند. راهآهن پخش محتواهای حوزه زیارت را در نزدیک شهر مشهد شروع میکنند. پایانهها نیز برای پخش کلیپ و صلوات خاصه اعلام آمادگی کردند.