قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | قیمت موبایل از ۶ تا ۱۰۸ میلیون تومان چک کاغذی تا ۳ سال آینده حذف می‌شود بازگشایی عمومی فضای تفریحی باغ آستان برای اولین بار؛ شعبه جدید کروژ در «باغ خاتون» افتتاح شد | درخشش در باغ امام‌رضا(ع) بازار بورس به انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ چه واکنشی نشان داد؟ | دامنه نوسان سهام افزایش یافت حراج جدید سکه دوشنبه (۱۱ تیر) برگزار می‌شود + شرایط قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۳) افزایش مبارزه با علف‌های هرز در خراسان‌رضوی پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت سکه و طلا | وقت خرید رسیده است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) زمان حراج سی‌وپنجم شمش طلا اعلام شد افزایش قیمت ارز‌های مبادله‌ای | دلار چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) قیمت طلا و دلار در اولین روز پس از انتخابات چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) نرخ بهره بین‌بانکی ثابت ماند + جدول (۹ تیر ۱۴۰۳) خشک‌سالی و سرمازدگی، کشت دیم محصولات زراعی خراسان‌رضوی را دچار چالش کرده است قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۹ تیر ۱۴۰۳) اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودرو‌های داخلی چقدر است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) عرضه ۴۰ دستگاه کامیون در بورس کالا، فردا (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دلار به پیروز انتخابات چه واکنشی نشان می‌دهد؟ قیمت امروز میوه در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | هندوانه کیلویی چند؟ هشدار به مستأجران | از انعقاد این قرارداد‌ها پرهیز کنید جزئیات پیشنهاد معافیت مالیاتی ۷۰ درصد از مشاغل و اصناف آخرین تحولات بازار سکه و طلا (۸ تیر ۱۴۰۳) برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود طلا و سکه را در مشهد چند بخریم؟ (۷ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اجرای طرح حمل یکسره ناوگان ترانزیتی ایرانی به ترکمنستان و سایر کشور‌های آسیای میانه از اول آبان ماه

  • کد خبر: ۱۸۴۷۷۷
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
اجرای طرح حمل یکسره ناوگان ترانزیتی ایرانی به ترکمنستان و سایر کشور‌های آسیای میانه از اول آبان ماه
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: افزایش سهم حمل یکسره کالا به کشور ترکمنستان تا حد زیادی می‌تواند عقب ماندگی و کاهش سهم ناوگان ایرانی در حمل و نقل ترانزیتی را جبران کند.

به گزارش شهرآرانیوز، نصیر برادران در این باره تصریح کرد: براساس هماهنگی های صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده مقرر شده است از تاریخ اول آبان سال جاری رویه حمل یکسره ناوگان ایرانی برای جابجایی کالاهای ترانزیتی در مرزهای سرخس و لطف آباد بطور کامل جایگزین رویه های ترانشیپمنت و تبادل یدک شود. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم شامل کالاهای صادراتی هم می شود بیان داشت، طبق بررسی ها و توافقات صورت گرفته با گمرکات استان رویه حمل یکسره برای ناوگان حامل کالای ترانزیتی در اولویت اجرا قرار دارد و تصمیمی در خصوص کالاهای صادراتی گرفته نشده است. 

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا شیوه تردد ناوگان ایرانی به ترکمنستان به‌صورت حمل یکسره بوده است و بعد از همه گيري کرونا با بسته شدن مرز، ترکمنستان رویه تبادل یدک را به عنوان تنها راه ارتباطی در بازگشایی مرز در دستور کار قرار داد تأکید کرد:  متاسفانه رایج شدن این شیوه در دو مرز سرخس و لطف آباد امروزه سبب بروز مشکلات و آسیب هایی در حوزه حمل و نقل بین المللی شده است که در بلند مدت می تواند جبران ناپذیر شود. 



وی وارد شدن آسیب و خسارت به محمولات تجاری، کانتینرها ، یدک ها و عدم عودت به موقع و متعاقب آن افزایش شکایات و چالش های روزافزون با همتایان ترکمنی،  ازدحام یدکها و محمولات و ایجاد آشفتگی در محوطه های گمرکی و مرزی ، تشریفات اداری مضاعف، احتمال بروز فساد به سبب تعدد ناگریز مراحل کنترل اسنادی و بطور کلی منطبق نبودن بر رویه های نظام مند تجاری را از مهمترین مشکلات رویه تبادل یدک برشمرد و گفت:  روش تعویض تریلر در حمل و نقل جاده ای بین المللی علاوه بر موارد فوق می تواند تأثیرات منفی بر رقابت پذیری مسیرهای ترانزیتی و سهم ترانزیتی ناوگان ایرانی داشته باشد. 

وی کاهش شمار نهایی ناوگان خروجی از مرز و افزایش زمان رسیدن محموله به مقصد را از تبعات بعدی این مشکلات دانست و تأکید نمود: عمده مزایای اقتصادی حمل یکسره بسته به شرایط از جمله مسیرهای تجاری خاص، مقررات گمرکی و زیرساخت های گذرگاه های مرزی در افق میان مدت و حتی بلند مدت حاصل می شود.

این مسئول همچنین اظهار داشت: دست اندرکاران حوزه حمل و نقل بین المللی باید علاوه بر توجه به منافع کوتاه مدت، کارایی بالقوه توسط حمل یکسره و بدون توقف را دنبال کنند تا در بلند مدت تأثیر اقتصادی آن در توسعه پایدار ترانزیت کشور نمایان شود.

به گفته برادران، باتوجه به تداوم بخشی رویه تعویض یدک در مرزهای ایران و ترکمنستان که منجر به حمل محمولات کانتینری و غیرکانتینری ایرانی توسط ناوگان ترکمن به مقصد ازبکستان شده است، به دلیل مشکلات مربوط به مجوزهای تردد ثالث به ناوگان ترکمن حامل محمولات ایرانی از طرف ازبکستان، ضمن ایجاد اختلال در تردد، موجبات توقف تعداد قابل توجهی از بارگیرهای ایرانی و مشکلات عدیده ای برای شرکتها و تجار ایرانی فراهم شده است. برادران یادآور شد توسعه حمل یکسره عملیات لجستیک را ساده می کند و در نتیجه کارایی زنجیره تامین را افزایش  و باعث تقویت روابط تجاری می شود که این امر در بلند مدت به نفع تجار و صاحبان کالا خواهد بود.

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در ادامه بر ضرورت استفاده بهتر از منابع و حمایت از ناوگان ملی تأکید نمود و گفت: حمل یکسره سبب تسهیل تردد ناوگان ایرانی در امر ترانزیت می شود و به رشد بلندمدت تجارت کشور کمک می کند. وی اشاره داشت در آخرین نشست کمیته مشترک حمل و نقل بین المللی جاده ای با ترکمنستان که در اسفند سال گذشته به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد طرفین بر ضرورت افزایش سهم حمل و نقل یکسره در جایگزینی با تعویض تریلر و ترانشیپمنت تأکید داشته و در تفاهم نامه منعقد شده این موضوع لحاظ شده است و لذا طرفین مکلف به پیگیری اجرایی شدن موضوع می باشند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی در بخش صدور ویزا و همچنین هزینه های غیر رسمی وجود دارد که پیگیری و رفع آنها  از اولویت های بخش حاکمیتی است. وی با تأیید این مطلب که الگوهای تجاری و شیوه های لجستیکی در دنیا به طور مداوم در حال تکامل هستند، تصریح کرد در سیاستگذاری در حوزه ترانزیت کشور باید الزامات ان به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد و این عوامل برای تصمیم گیری آگاهانه در نظر گرفته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->