رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

درباره «حکمت خاموشی» و فوایدش

  • کد خبر: ۱۸۴۹۳۹
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
درباره «حکمت خاموشی» و فوایدش
درباره تأثیر مثبت سکوت در مراوده‌های اجتماعی بیشتر بدانیم.

به گزارش شهرآرانیوز گاهی پیش می‌آید که درست نمی‌توانیم در موقعیتی خاص تصمیم‌گیری کنیم و احتیاج داریم روی ذهنمان متمرکز شویم تا نتیجه خوبی بگیریم. در این موقعیت‌ها به محیطی نیازمندیم که بتوانیم بهتر فکر کنیم. ذهنمان باید روشن باشد تا تصمیم بهتر را بگیریم. در خیلی از مواقع «سکوت» حلال مشکلات است. در سکوت و آرامش است که می‌توانیم از خودمان شناختی بهتر پیدا کنیم، رفتارهایمان را سنگین و سبک کنیم و....

پژوهش‌های زیادی دراین‌زمینه انجام شده است که گواهی می‌دهد آرامش و تمرکز در سکوت ریشه دارد و کارکرد و کارآمدی افراد را افزایش می‌دهد. درحالی‌که سکوت حاکم است، ایده‌ها رشد می‌کنند و از اتفاقات ناگوار تا حدودی جلوگیری می‌شود. به‌عنوان نمونه، تصادف دو خودرو را در نظر بگیرید؛ وقتی یک طرف ماجرا سکوت پیشه کند، از مراحل بعدی که ناسزاگویی و درگیری فیزیکی است، پیشگیری می‌شود. در این شماره، از تأثیر سکوت در مراوده‌های اجتماعی بیشتر می‌گوییم. چند خطی همراهمان باشید.

با آنکه حق باشماست سکوت کنید

یک جا‌هایی شاید حق با شما باشد، اما عقل حکم می‌کند که سکوت کنید. گاهی طرف مقابل کنترل اعصاب خودش را ندارد و رفتار‌هایی می‌کند که جبران‌نشدنی است و ممکن است دفاع از حقتان باعث عصبانیت طرف مقابل شود. دردسر‌های آپارتمان‌نشینی نمونه‌ای از این مهم است. گاهی همسایه‌ای کنترل خشم ندارد و اقدامی ناشایست انجام می‌دهد. به‌عنوان نمونه، بار‌ها واحد‌های مسکونی بر سر آویزان‌نکردن لباس‌ها، فرش، روفرشی خیس و... روی میله‌های تراس با واحد طبقه بالایی‌شان هم‌کلام شده‌اند و تذکر داده‌اند که متأسفانه مفید نبوده است. بهتر است ادامه این دل‌خوری را به مدیر ساختمان واگذار و خودتان سکوت کنید.

وقتی گفتگو بی فایده است

اگر اتفاقی شما را عصبانی می‌کند و از کوره درمی‌روید، بهتر است سکوت کنید. گاهی گفتگو بی‌فایده است و شما را بیشتر به‌هم می‌ریزد. تذکر و صحبت با همسایه‌ای که بار‌ها با وجود تذکر‌های پیاپی، ته‌سیگارش را درون بالکن واحد مسکونی شما یا در راه‌پله‌ها و حیاط آپارتمان رها کرده است، به‌جز درگیری لفظی و حتی یقه‌به‌یقه‌شدن نتیجه‌ای ندارد. بهتر است به‌جای سروصدا و ایجاد مزاحمت برای دیگر واحد‌های مسکونی، برای آن شخص متنی بنویسید یا از مدیر ساختمان بخواهید با او صحبت کند. در نهایت هم اگر این روند ادامه‌دار بود، به مراجع قضایی مراجعه کنید.

اول شناخت بعد اصلاح

شاید نیتتان این باشد که قصد کمک دارید، اما خیلی مواقع شناخت کافی نداشتن از طرف مقابل شما و او را به دردسر می‌اندازد. خیلی‌ها عادت دارند اشتباه دیگران را اصلاح کنند، درحالی‌که آن‌ها را خوب نمی‌شناسند. به‌عنوان نمونه، دو همسایه بر سر جای پارک دعوا دارند. همسایه دیگر، بی‌آنکه بداند ماجرا از چه قرار است و حق با چه کسی است، از همسایه‌ای که بیشتر با او خوش‌وبش دارد، دفاع می‌کند. بهتر است در چنین موقعیتی که وارد دعوای ناگهانی می‌شویم، سکوت کنیم و از نظردادن شخصی و غیرکارشناسانه پرهیز کنیم.

وقتی قدرت‌نمایی عواقب منفی دارد

بهتر است با طعنه‌زدن، باعث دل‌خوری کسی نشویم. خیلی مواقع از سر حسادت و قدرت‌نمایی صحبت‌هایی می‌کنیم که عواقب منفی به‌دنبال دارد. این اتفاق بسیار بین همکاران یک محیط کاری می‌افتد. اگر نیروی زیرمجموعه‌مان خطایی مرتکب شد، به‌جای استفاده از کلمات طعنه‌آمیز، سکوت کنیم و در وضعیتی آرام، اشتباهش را به او یادآور شویم. در این شیوه سکوت، باعث دل‌خوری کسی نمی‌شویم.

اظهار نظر غیر ضروری ممنوع!

حتما لازم نیست در هر موقعیتی که شاید به موضوع آن اشرافی ندارید، اظهارنظر کنید، صرف اینکه حرفی زده باشید. تا جایی که می‌توانید، از صحبت‌ها و اظهارنظر‌های غیرضروری پرهیز کنید. پرسیدن سؤالات نامربوط که در هیجانات و خودنمایی افراد ریشه دارد، باعث بروز مشکل برای دیگران می‌شود. به‌عنوان نمونه، در جلسات اولیا و مربیان برخی خانواده‌ها ایده‌های خامی می‌دهند که تاکنون تجربه اجرای آن را نداشته‌اند و این نظر‌ها باعث به‌دردسرافتادن دیگر اولیا می‌شود. بهتر است برای موضوعاتی که درباره‌شان آگاهی نداریم، سکوت کنیم.

راز دیگران را فاش نکنید

بسیاری از افراد زمانی که در یک موقعیت خاص گیر می‌افتند، حرف دیگران را وسط می‌کشند و راز آن‌ها را فاش می‌کنند. این اتفاق بار‌ها بین دو خواهر، دو دوست یا دو همکار رخ داده است که متأسفانه عواقب منفی به‌دنبال داشته است. جالب است که در بسیاری از مواقع کسی نظر این افراد را نمی‌خواهد و آن‌ها خودسرانه وارد بحث می‌شوند و حرف دیگران را پیش می‌کشند؛ درحالی‌که با سکوت در چنین موقعیتی می‌توان آتش یک اتفاق را خاموش کرد، نه آنکه در نقش هیزم آن را شعله‌ورتر کرد.

در برابر زورگویی سکوت لطفامنفی دارد

در رویارویی با افراد زورگو زبان ببندید. کل‌کل و مشاجره با این افراد بی‌فایده است، مگر اینکه از جنس همان فرد باشید که بتوانید گلیمتان را از آب بیرون بکشید، البته غرامت‌هایی دارد که گاهی سنگین و پرهزینه است. وقتی با فردی روبه‌رو می‌شوید که باتوجه‌به تابلو سر کوچه، ورود ممنوع وارد شده است و هرچه نوربالا می‌دهید، واکنشی دریافت نمی‌کنید و سرش را از شیشه خودرو بیرون می‌آورد و با فریاد می‌گوید «یه‌کم برو عقب تا من رد بشم و...»، بهتر است سکوت کنید. با این عمل، کار را به نفع خودتان تمام می‌کنید.

باعث آزار نشوید

روح و روان آدمی را نادیده نگیریم. گاهی یک حرف نسنجیده احساسات یک نفر را جریحه‌دار می‌کند و لطمه‌های سنگین روحی به او وارد می‌کند. بهتر است سکوت‌کردن را جایگزین صحبت‌های نسنجیده کنیم.

گفتن الفاظ به دوراز شأن والدین به فرزندان یا شنیدن یک حرف از سر خامی از سوی فرزندان یا مکالمه دو دوست یا گفت‌وگوی کاری دو همکار یا همسایه با هم تأثیر منفی روحی و روانی به‌دنبال دارد. بهتر است بیشتر مراقب رفتارمان با دیگران باشیم. به‌عنوان نمونه، گاهی گفتن یک حرف نسنجیده در دوران کودکی فرزندمان، تأثیری منفی در رفتارش در بزرگ‌سالی به بار می‌آورد.

کسی را وادار به صحبت نکنید

برای خیلی‌ها در زندگی زناشویی پیش آمده است که بر سر موضوعی قهر کرده‌اند. گاهی هر دوطرف و گاهی یک‌طرف ماجرا از صحبت‌کردن امتناع می‌ورزد. در این وضع به‌جای رفتار‌های پرخاشگرانه و وادارکردن او به صحبت، بهتر است برای مدتی سکوت کنیم. هرگونه صحبتی ممکن است اوضاع را بدتر کند و قهر طولانی‌تر شود. در این مدتی که سکوت پیشه کرده‌ایم، فرصت خوبی است تا به رفتارهایمان بیشتر فکر کنیم و برای اصلاح آن تلاش کنیم.

مشابه این اتفاق بین پدر و مادر‌ها با فرزندانشان هم رخ می‌دهد. سکوت بهترین درمانگر در این اوضاع است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->